Connect with us

Kerítésen innen

Kicsi, már van 2 belőle, vagy csak nem tetszik? – Amit az elbaltázott karácsonyi ajándék-cseréről tudni kell

Megosztás

Megesik, hogy a karácsonyfa alá került meglepetések közül egyik-másik nem nyeri el a megajándékozott tetszését, vagy nem jó a mérete, színe, esetleg több lapul belőle a szekrényben és úgy döntünk, hogy kicserélnénk valami másra. A dolog nem reménytelen, de van, ahol küzdeni kell érte….

Mindenki vigyázzon magára az év hátralévő részében, mert egyre több ügyelet válik elérhetetlenné
Megosztás

Megesik, hogy a karácsonyfa alá került meglepetések közül egyik-másik nem nyeri el a megajándékozott tetszését, vagy nem jó a mérete, színe, esetleg több lapul belőle a szekrényben és úgy döntünk, hogy kicserélnénk valami másra. A dolog nem reménytelen, de van, ahol küzdeni kell érte….

Ahogy azt Móricka elképzeli…

Azt gondolhatnánk, hogy ez nem ügy. Megtudjuk, hogy hol vette az ajándékozó, esetleg elkérjük a blokkot, ha megőrizte és az ünnep letelte után elbattyogunk a megfelelő helyre, rámosolygunk az eladóra, aki visszamosolyog és megkérdezi, hogy az árát szeretnénk visszakapni, vagy választunk helyette valami mást a kínálatból. Tapasztalatból tudom, hogy sok olyan ország van, ahol ez ennyi és mindenki boldog: a vevő, mert azt kapta, amit akart, az eladó, mert biztos lehet benne, hogy legközelebb is nála vásárol az elégedett kliens.

Kéz a bilibe… a magyar valóság nem pont ilyen….

Alapelv: nem csak a hibás termékeket lehet visszavinni a boltba, vagy visszaküldeni a webshopba, hanem azokat is, amikkel mellé lőtt az ajándékozó, de…

üzletben vásárolt termékeknél kizárólag az áru hibája esetén kötelező a csere, vagy az ár visszatérítése,

de sok üzletben van lehetőség arra, hogy a vevők bizonyos időn belül, a bizonylatot felmutatva visszavigyék a nem megfelelő karácsonyi ajándékot.

Akciós termék vásárlásakor érdemes rákérdezni az akció okára. Gyakori, hogy az ilyen termékekre nem vállalnak szavatosságot. Jó, ha tudod, ezt a kereskedő csak akkor teheti meg, ha a termék hibája miatt szállították le a termék árát, és ezt a tényt illetve a hiba jellegét tudomásodra is hozták. A szavatosság korlátozása pedig kizárólag erre a hibára vonatkozhat.

Ha webáruházból való a cucc

A legtöbb webáruháznál egyszerű és ingyenes a termékvisszaküldés, de számos üzlet is lehetőséget biztosít a vásárlóknak arra, hogy akkor is visszavigyék karácsonyi ajándékot, ha nem hibás.

Online vásárlás esetén a vevőt 14 napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg, amely nem köthető feltételekhez, például az eredeti csomagolás meglétéhez. A kereskedőnek a vételárat és a szállítási díjat is meg kell térítenie a termék visszajuttatását követő 14 napon belül. A visszaküldés oka bármi lehet, ám a gyorsan romló élelmiszerekre, a kibontott csomagolású elektronikai eszközökre vagy a letöltött programokra nem vonatkozik ez a lehetőség, jelezte az egyesület.

A vásárlás előtti tájékozódás fontossága mellett a megrendelés után is lényeges az informálódás, sok e-kereskedő ugyanis a törvényi előírásnál kedvezőbb lehetőségeket biztosít. Vitatott, problémás esetben forduljon a fogyasztóvédelmi hatósághoz.

Tipikus félrevezető tájékoztatások a boltokban

  • „Akciós terméket nem cserélünk” – A jogszabályok alapján ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek attól függetlenül foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, hogy az le volt-e értékelve, vagy sem. Kivéve, ha a vevő egy olyan hiba miatt reklamál, amiért a termék le volt értékelve, és erről őt az eladó tájékoztatta.
  • „Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja” – Amikor egy termékről kiderül, hogy hibás, a vásárlónak nem kötelező levásárolnia az árát vagy másikat választani, hanem a pénzét is visszakérheti, ha szeretné.
  • „Reklamációt csak három napig fogadunk el” – A kereskedők gyakran adják azt a tájékoztatást, hogy az üzletben csak 3 (munka) napon belül fogadják a kifogásokat. Ezután már csakis a jótállási jegyen feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz lehet fordulni minőségi kifogásokkal. Tudnunk kell, hogy vásárlóként jogunk van ott reklamálni, ahol vásároltunk, tehát az üzletben és jogunk van erre a szavatossági, jótállási idő teljes időtartama alatt.
  • „Csere csak, ha eredeti a csomagolás” – A minőségi kifogás intézése szabálytalan, ha a kereskedő a termék eredeti csomagolásához, illetve a doboz meglétéhez köti, ezt a jogszabályok szerint nem teheti meg.
  • „Jótállás csak számla/nyugta ellenében” – A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel is érvényesíthetőek, a kereskedő nem követelheti meg a jótállási jegy és nyugta egyidejű felmutatását.

Kapcsolódó

Szerző