Connect with us

Kerítésen innen

Konok nép a magyar, hiába fő meg vonatozás közben, akkor is a sínek ördögét preferálja

Published

on

időjárás
Megosztás

Lázár János építési és közlekedési (!) miniszter a XXI. század Magyarországán, pontosabban 2023 decemberében kifejtette, hogy a lepusztult, gagyi MÁV-vonatok és HÉV-ek simán megfelelnek nekünk, ha olcsó a jegy. Brávó! – és ez nem csak a kijelentése alapján reális, ám nem csak alkalmatlan személyéről szól, hanem mindannyiunkról, akikre a fenti jellemzés ül.

XXI. század, Magyarország….

A MÁV közölte, hogy kiemelten felügyelik a légkondicionáló berendezésekkel ellátott járművek esetén az előhűtést. A járművek klímaberendezéseinek beállítását folyamatosan vizsgálják, a klímákat soron kívül tisztítják. A rendkívüli terhelés miatt bekövetkező meghibásodásokat „lehetőség szerint” soron kívül javítják.

„Sajnos a járműparkunk jelentős része még nem klímával, hanem ún. légjavítóberendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak”

– közölte a MÁV, hozzátéve, hogy

„a több napon át tartó rendkívüli forróság közepette történő maximális kihasználtság mellett pedig – az időszakos karbantartás ellenére is – növekszik a meghibásodás esélye”.

És a lényeg, ami hungarikumnak számít?

A MÁV kéri a kritikus hőségre érzékeny, egészségileg veszélyeztetett utasokat, hogy ha van rá lehetőségük, inkább utazzanak busszal, a Volán járatainak 84 százalékán ugyanis van klímaberendezés.

Mit nekünk….

Nem utaztak kevesebben a nagy melegben a MÁV-on, a vasutat viszont megviselte a nagy meleg: tíz nap alatt tízezernél is több járat késett, közel 500 pedig el sem indult, derül ki a MÁV RTL-nek adott válaszaiból.

Hiába kérte a MÁV, jelentős utasszám-csökkenés nem látszott náluk. A MÁV Eger, illetve Balaton felé tartó járatain ráadásul 10-30 százalékos növekedést is lehetett látni a MÁV közlése szerint.

A fenti időszakban a MÁV által említett járatok 1,6 százaléka el sem indult, vagy pótolni kellett légkondival: ezekre első sorban az adott járatok szolgálatképtelensége miatt volt szükség. Az elképesztő meleg pedig nemcsak a járműveknek okoz kihívást, de a magas sínhőmérséklet miatt a pályának is. Szintén a meleg miatt megnyúlnak a felsővezetékek is, a rendszer nehézségeit pedig, mint arról írtunk is, a Balaton felé tovább tetőzi, hogy a Balaton körüli vasútvonalakon (a déli part egy kisebb szakaszát leszámítva) egyvágányú pályán közlekednek a vonatok. Ha eggyel baj van, elindul a láncreakció.

Vitézy-Lázár csörte

30 percet késik az InterCity, a légkondi se működik – mindennapos élmény. Vajon a helyzet romlik vagy csak ez a Magyar Államvasutak (MÁV) ilyen volt eddig is, csak hozzá kéne szoknunk?

– tette fel a kérdést közösségi oldalán a Fidesz korábbi főpolgármester-jelöltje hozzátéve:

A válasz világos: látványosan romlik a helyzet. 2024 júniusában a magyar InterCity-k 42,9%-a volt “pontos”, azaz késett kevesebbet, mint 5 perc – tehát a távolsági vonatok 57,1%-a ennél többet. Ez az adatok gyűjtése óta mért legrosszabb érték, ilyen pontatlan évtizedek óta nem volt a MÁV.

Kapcsolódó

Szerző