Budapesti hétköznapok
Másfél évre lezárják a Lánchidat — és remélhetőleg a Lánchíd mellett a szájkaratét is
A Lánchíd felújítása központi kérdés lett Budapesten. Pénteken kiderült: a híd nem szakad le, de se futóversenyt, se felvonulást nem engedélyeznek már rajta. Az alja mállik, a láncszerkezet már nem funkcionál az eredeti funkciója szerint, a láncok a teherbíró képességük határán vannak.
Ezeket nem is fogják cserélni….
Viszont a felújításhoz már ebben a hónapban kiírhatják végre a közbeszerzést, sőt, az is kiderült, mikor kezdődhet a felújítás, és hány hónapig lesz zárva akkor a híd. A Lánchíd felújításának témájában Tüttő Kata főpolgármester-helyettes, Szőke Gábor a Budapest Közút vezetője és Fendrik László, a BKK megbízott vezérigazgatója tartott sajtótájékoztatót.
Tüttő Kata szerint a felújítást 9 éve várják
Felújításról van szó, nem új hídról. Fontos tehát a műszaki tartalom, fontos a pénz, ami most kicsit billeg, és fontos az egésznek a jogi része, vagyis a közbeszerzés, ami már folyamatban van. Szőke Gábor a Budapest Közút vezetője azért volt jelen, mert ők adják a hídmesteri szolgálatot, vagyis ők tudják a legjobban, mi a baja a hídnak, és a javítgatásokat is ők végzik, végeztetik.
Súlyos dolgokat árult el, de hozzátette: a híd azért nem fog leomlani
- A vasbeton szerkezet alulról lemálló darabjai balesetveszélyt okozhatnak. Ezt az év elején alpintechnikával dolgozó szakemberekkel egyszer megoldották, leverték, most újra meg kell tenni.
- Az egyik függesztőrúdnál a hossztartó szinte teljesen elkopott, ezt a múlt héten megerősítették.
- A déli oldalon is el kell végezni a jövő hónapban a megerősítést, ahol most az állványzat van a hídon.
Januárban bevezették az 5 tonnás súlykorlátozást
– kivéve a BKK, Katasztrófavédelem járműveinél – ezt a korlátozást folyamatosan figyelik.
Bevezették a 30-as sebességkorlátozást, mert az útpálya nyomvályúsodott, és a kerékpárosok és a mellettük elhaladó autósok így nem tudnak a baleset kockázata nélkül egyszerre haladni a hídon. Ráadásul a dilatáción áthaladó autók ütő hatást fejtenek ki a híd egész szerkezetére, melynek végén a tartószerkezet saruja már kifordult.
A korrózió miatt a láncszerkezet vastagsága csökkent
Ezt nyomon kell követni, mert a láncszerkezet a felújításkor sem lesz cserélve. A teherbíróképesség megtartása miatt tehát a jelenlegi vasbeton pályaszerkezetet egy könnyebbre, ami várhatóan acélszerkezet lesz. A láncszerkezetek egyébként sem működnek már eredeti funkciójuknak megfelelően, feszültség van a láncfejekben, a teherbíró képességük határán vannak.
Az üzemeltető nem járul hozzá,
hogy tömegrendezvények, futóversenyek, felvonulások legyenek. A folyamatosan javított járdák repedései miatt is fennáll ilyen esetben a balesetveszély.
A híd nem fog leszakadni, mindent megtesz a Magyar Közút, hogy az útpálya és a járda biztonságosan járható legyen, ezért heti ellenőrzéseket tartanak, szakcégek bevonásával, de ezen kívül is minden lehetséges eszközt bevetnek, ami a híd használhatóságát biztosíthatja
– mondta Szőke Gábor.
A BKK megbízott vezetője, Fendrik László elmondta, rendkívüli ülést tartottak, elvi támogatásáról biztosították a menedzsmentet, hogy a jövőhéten jóvá hagyhassák a közbeszerzés kiírását. 2021 elején, ha minden jól megy, kijelölhetik ez alapján a kivitelezőt, márciusra felvonulási területet biztosítanak.
30 hónapra tervezik a felújítást, ebből 18 hónapig lenne lezárva a híd
– mondta Fendrik László.
Egy disszonáns hang
Újpest korábbi Fidesz-KDNP-s polgármestere úgy fogalmazott, facebook oldalán hogy „igazi Mekk-mester tempót” lát.
Nem döntött a BKK igazgatósága a Lánchíd felújításának közbeszerzési kiírásáról pénteken, erre várhatóan jövő héten kerül sor, írja a továbbiakban.
A fideszes politikus emlékezetet arra is, hogy a múlt héten Draskovics Tibor, az igazgatóság elnöke azt nyilatkozta, 99 százalékban minden készen van. De ez nem igaz, például nincs még független akkreditált közbeszerzési szakértő sem, pedig törvény szerint kötelező lenne – emelte ki Wintermantel Zsolt.
Szerző
Friss
- A Millenáris könyvfesztivál-mentes övezetté vált: 2025-ben nem engedi be az eseményt
- Juszt László heti matekja: az aktuális kormányadósság főszáma cirka 150.000.000 Euro
- 70.- forint/magyar kopf – Krausz Gábor segítséget kér
- Emberek, Orwell az 1984-et figyelmeztetésnek szánta, nem forgatókönyvnek
- Lebukott a hárommilliárdos számlagyár
- Orbán Viktor: Nem elég már oldalvizezni
- Elfüstölt egy villamos – Óriási közlekedési káosz Budapesten
- Orbán és Matolcsy, „két férfi egyeset”
- A horoszkóp ígérete szerint…
- (Nagyon)kisnyugdíjasunk felveszi a kesztyűt: a Mikulásgyár jár a gyerekeknek