Connect with us

Kerítésen innen

Mit rejt a „háziorvosi ügyelet-szerencsevadász magánszolgáltatók-megzsarolt önkormányzat” háromszög?

Ön szerint hányan nem szavazzák meg, hogy brutálisan megemeljék a frakciók támogatását?
Megosztás

Tegyünk rendbe valamit a háziorvosi ügyeletekkel kapcsolatban. Ez azért is lesz fontos, mert pontosan tudom, hogy az alábbi álproblémával házalnak egészségügyi szolgáltatók és húzzák le az önkormányzatokat – kezdte megvilágítani az égető probléma hátterét Dr. Kunetz Zsombor orvos, egészségügyi elemző.

„Tehát a mondás az az,

hogy a háziorvos az 8 és 16 között kötelezően készenlétet ad, halottvizsgálathoz, illetve a Mentőszolgálat által kezdeményezett sürgősségi hívásra kiküldhető/riasztható ezen időablakban. Így amennyiben a rendelési ideje 16 és 20 óra között lenne, akkor 12 órát kellene az előbbi rendelkezésre állással, vagy készenléttel dolgoznia.

Ezért, illetve azért, hogy a még Budapesten és Pest megyében fellelhető késődélutáni rendeléseket ne módosítsák ezen elterjedt rémhír ellenére se a háziorvosok – ezzel is csökkentve a lakosság alapellátáshoz való hozzáférését –

a szerencsevadász magánszolgáltatók szívesen bevállalják a 8-16 óra közötti intervallumra a készenléti szolgálatot, amiért az önkormányzatokat és a háziorvosokat is megfejik.

Na de az a helyzet, hogy ez az egész elképzelés egy teljesen téves, hibás híren, szóbeszéden alapul

Ugyanis nem kötelezhető a háziorvos fixen arra, hogy 8 és 16 óra között készenlétet adjon, erre nincs semmiféle jogszabály.

A háziorvos munkaideje napi nyolc óra, amit a legtöbb esetben (a gyerekorvosoknál picit másképpen van a tanácsadás miatt, de a felnőtteknél is lehet minimális eltérés), úgy ad ki, hogy négy óra rendelés, négy óra készenlét/rendelkezésre állás, ebben az utóbbi időintervallumban végzi a halottvizsgálatot, illetve a megy ki a területén valamilyen okból a rendelésre bemenni nem tudó betegeket ellátni, de nem sürgősségi ellátást nyújtani. Ez utóbbi, ugyanis nem háziorvosi kompetencia. A jogszabályok szerint a háziorvosnak készenlétet az ÁNTSZ/NNGYK engedélye szerinti időpontban kell adni, ami lehet 8 és 12 óra között, vagy 12 és 16 óra között, de akár 16 és 20 óra között is négy órás időintervallumban.

Azaz nem kötelezhető mindig, minden esetben a 8 és 16 óra közötti készenlétre.

Így amennyiben

adott önkormányzat átvállalja a háziorvosi 8-16 óra közötti készenlétet és egy magánszolgáltatót bíz meg ezzel a feladattal, tulajdonképpen önként és dalolva teszi lehetővé a 4 órás háziorvosi munkaidőt, azon háziorvosok számára, akiknek az adott napon a készenléti idejük éppen ebbe a sávba esnének amúgy is bele.

Persze el lehet azon vitatkozni,

hogy a magánszolgáltató milyen esetekben nyújt ellátást, például halottvizsgálat és állítólagos sürgősségi ellátásban, de ez utóbbira a háziorvos nem kötelezhető, erre van a mentő.

Ezzel a jószándékú, ámbár meggondolatlan önkormányzat amellett, hogy egy csomó pénzt kifizet még a lakosság alapellátáshoz való hozzáférését is szűkíteni fogja.

A megoldás persze valahol félúton lenne, egyrészt

  • ott, hogy a praxisok mindenhol, országosan kötelezően hetente egy napon munkaidő után is elérhetőek legyenek, valamint
  • ott, hogy a elérhető és megoldható legyen az alapellátásban a rendelési idők óraszámának a növelése a készenléti idő rovására, és
  • ott, hogy a sürgősségi ellátás biztosításához fel kell nőnie a Mentőszolgálatnak, és végül
  • ott, hogy létre kell hozni egy halottkémi vizsgáló rendszert, amely ezen feladatokat megoldja.”

Kapcsolódó

Szerző