Pártíz évvel ezelőtt simán rásütötték arra, akinek meggyűlt a baja az olvasással, hogy buta, lusta, nem figyel, lassú a felfogása. Ma már egyértelmű, hogy a jelenség ennél azért bonyolultabb. Most már csak az kell, hogy a szülők és a tanárok, no meg a fejlesztőpedagógusok és főleg a politikaformálók odafigyeljenek a sokakat érintő állapotra.


Daniel Britton is ezzel a problémával küzdött és azt találta ki,

hogy szemlélteti társainak, mi is az, amit ő lát a betűk helyett. A London School of Communications tervezőgrafikusa kitalált egy betűtípust, amit diszlexiának keresztelt, és amivel megpróbálja szemléltetni azt a frusztrációt, amit egy diszlexiás olvasás közben érez – írtja a fastcodesign.com.

A betűtípus alapját a Helvetica adta, Britton csak elvette körülbelül a negyven százalékát a betűk alapvonalainak, hogy azokat nehéz, sőt bizonyos esetekben lehetetlen legyen látni.

Fotó: danielbritton.info

Az, hogy a tervező a negyven százalékát vette el a betűknek nem jelenti azt, hogy a diszlexiások negyven százalékkal látnak kevesebbet bizonyos betűkből, viszont remekül szemlélteti, mennyivel növekszik az idő, amit egy-egy betű kisilabizálásával tölt el a diszlexiás olvasó. A dislexia betűtípus egyelőre nem letölthető, de már dolgoznak rajta.

Mire figyeljen?

Gyermeked még óvodás, és jövőre megy majd iskolába? Ezekre figyeljen oda:

  • Ha gyermeked ügyetlenebb, mint a kortársai, sokat csetlik, botlik.
  • ha hibásan beszél, selypít, vagy nem tiszta az artikulációja,
  • ha gyakran nem a nyelvtani szabályoknak megfelelően rakja össze a mondatokat,
  • ha összekeveri az irányokat (elsősorban nem a bal-jobb, hanem a többi irány: alatt, fölött, előtt, mögött, oldalra),
  • ha sokszor előfordul, hogy szavakon gondolkodik, nem jut eszébe a tárgyak neve, nehezen jegyzi meg a színeket, gyakran használja az ‘izé’, ‘valami’ vagy ‘bigyó’ szavakat, vagy gyakran összekeveri az egyes tárgyak nevét (pl. asztalt mond szék helyett),
  • ha kiskorában nagyon hamar felállt, és nem mászott négykézláb.

Ha ezek közül többet is tapasztalsz gyermekednél, akkor előfordulhat, hogy gyermekednek az iskolában gondjai lesznek az olvasással, azaz diszlexia-veszélyeztetett.

Ha iskolás az utód, ezeket érdemes figyelni:

  • Ha gyermeked olvasásban vagy írásban összetéveszti egymással a betűket,
  • ha sok hibával, lassan olvas, és a leírt szöveg tartalmát nem érti meg,
  • ha felcseréli a betűk, esetleg a szótagok sorrendjét,
  • ha kihagy betűket, vagy ha felesleges betűket szúr be,
  • ha nehezen jegyzi meg új dolgok nevét,
  • ha nehézséget okoz számára a nyelvtanulás,
  • ha hamar elfárad tanulás közben,
  • ha panaszkodik, hogy nem látja jól a szöveget, vagy olvasás közben a szemét dörzsöli,
  • ha az iskolai eredményei nem érik el azt a szintet, melyre az esze alapján képes lenne.

Ha a fentiek közül több jelet is észreveszel gyermekeden, akkor elképzelhető, hogy gyermeked diszlexiás.

(forrás: varazsbetu.hu)

MTA: változások kellenek az oktatásban

PDSZ: az Emmi tehetetlen óriás, nem képes az oktatásügyet képviselni

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét