Pocsék iskolarendszer, leszakadó diákok

Tíz éve gyenge az országos kompetenciaméréseken a diákok összteljesítménye, de ennek nincs különösebb hatása az oktatáspolitikára.

A szakma és az érdekképviseletek kezdettől fogva önálló oktatásügyi minisztérium felállítását követelik, mondván: a kormány döntései során óhatatlanul hátrányt szenved az oktatásügy, mivel nincs önálló képviselete a kabinetben. Szakmabeliek régóta tiltakoznak amiatt, hogy a kormány oktatáspolitikai döntései érdemi viták és szélesebb szakmai egyeztetések nélkül születnek. A jelenlegi szisztémában a diákok teljesítménye nem javul, sőt egyes vonatkozásokban romlik, mert a különböző hátrányokat az iskola nem képes kompenzálni.

„A PISA-eredmények mellett a hazai kompetenciamérések is azt mutatják, hogy a magyar gyerekek és fiatalok szövegértési és matematikai készségei rettenetesen gyengék. Különösen a leszakadó régióban élők gyermekeinek képzése mutat komoly, rendszerszintű problémákat, valamint a szakképzésben tanulóké” – írja a miniszterelnöknek címzett nyílt levelében a Tanítanék mozgalom.

Kiemelik: a szakközépiskolában tanuló 10. osztályos tanulók kompetenciaeredményei nem érik el a 6. osztályos gyerekek országos átlagát, s ezt az alacsony teljesítményt nem képes kiegyenlíteni a kevés elitiskola kimagasló eredménye.

A szövegértés lenne a tanulási képesség alapfeltétele

„Továbbra is komoly aggodalomra ad okot a szakképzésben részt vevő tanulók teljesítménye a 10. évfolyamon. Egy egész középiskolai képzési forma diáksága (a populáció 20 százaléka) nem képes elérni a 6. évfolyamosok átlagos matematikai és szövegértési képességszintjét sem” – olvasható az OH jelentésében.

Az adatok azért is rendkívül aggasztóak, mivel a szövegértés mindennemű tanulási képesség alapfeltétele.

(Forrás: Hetek, atv.hu)

Kapcsolódó:

A modern oktatás kulcsa

Mi lesz, ha a „magyar emberek” már majd plakátot sem tudnak olvasni?


Korábbi cikkekKövetkező cikk

Megosztás