Valamit tenni kell. A rejtett motoros csalások terjedése és a tiltott szerek használata már magát a kerékpársportot veszélyezteti, úgy általánosságban: a doppingszereket ráadásul könnyebb kimutatni egy teszttel, mint a furfangos kis kínai motorokat. Ezek használatának már neve is van: ez a mechanikai dopping.
No, de most fordul a világ. Jön a tökéletes ellenszer minden rejtett hajtómű kimutatására. Jön a röntgenkamion.
A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) a három nagy körversenyen (Tour de France, Giro d’Italia, Vuelta a Espana) és öt legnagyobb egynapos versenyen röntgent fog használni a kerékpárok átvilágítására, a vázakba épített rejtett motorok leleplezésére.
Az UCI szerdai sajtótájékoztatóján ismerteti majd a terv részleteit. Az ellenőrzésről most annyit lehet tudni, hogy kamionokban helyezik majd el a röntgeneket. A versenyek végén oda kell majd bevinni a kerékpárokat.
Várható volt, hogy erősödik a mechanikai dopping ellenőrzése, mert az új UCI-elnök, David Lappartient többször elmondta, kezelendő problémának tartja a rejtett motoros csalást, amire eddig azért nem túl sok bizonyítékot találtak a profi mezőnyben.
Eddig egy speciális tablettel és érzékelővel ellenőrizték a bringákat, de két Tour de France-on már hőkamerákat is használtak.
Ha valakinek ismerős ez a jármű, az nem téved: ilyeneket alkalmaznak a határállomásokon a csempészáruk, főként a cigaretta kimutatására. Kiváló eszköz, bár javasolnám a nagyobb kihasználtság érdekében, hogy írják ki az oldalukra: „Rejtett motorok kimutatása, ugyanott egyben tüdőszűrés.”