Kerítésen innen
Van jogsija? – egy tanfolyam után legyen mentőtechnikus
Ha a mentőautókat vezetősofőrök nem mennek bele, hogy gépkocsivezető helyett mentőtechnikus minőségben legyenek alkalmazásban, akkor maradnak az alacsonyabb fizetési kategóriában. A mentőtechnikusi szerződésben viszont kikötnék, hogy a mentődolgozó havonta legalább egy alkalommal, egy 12 órás műszakban ápolói feladatokat lát el. Ebben az esetben azonban jó esély van rá, hogy az új státuszuk miatt legálisan kényszerítsék a sofőröket olyan munkára, amit nem akarnak és nincs is benne tapasztalatuk.
Kényszer
A mentőgépkocsi-vezetők átképzésével orvosolná az egyre súlyosbodó szakemberhiányt az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) – tudta meg a 24.hu. A sofőrként dolgozó mentősökre – akik most sem csak az autót vezetik, hanem a mentés kisegítő feladatait is ellátják – komoly nyomást helyeznek, hogy saját költségükre végezzék el az ápolói képzést és módosítsák munkaszerződésüket.
A Magyarországi Mentődolgozók Szövetségéhez a következő sorokkal fordult egy elkeseredett életmentő:
Sokan vagyunk, akik nem akarnak ápolóként dolgozni, de gépkocsivezetőként legjobb tudásunk szerint kivesszük a részünket az ellátásból. Én személy szerint 30 éve vezetek, balesetet nem okoztam, ezt szeretem és tudom is csinálni. Most kényszeríteni akarnak olyan dologra, amiben nem vagyok jó. Mert amennyiben nem teszek eleget a feltételeknek, visszasorolnak “D” kategóriába. Ez az életpályamodell? Becsapva érzem magam, mert az ápoló bajtársaknak nem kell hivatásos jogosítvánnyal, PÁV 1-gyel és hivatásos vezetési gyakorlattal rendelkezniük ahhoz, hogy megtarthassák fizetési kategóriájukat.
Kusper Zsolt, a szövetség elnöke szerint a 12 órás mentőápolói feladatra vonatkozó kitétel teljesen felesleges, ha valóban csak az a cél, hogy a képzettebb gépkocsivezetők magasabb fizetési kategóriába kerüljenek. A mentőtechnikusok fizetését rögzítő jogszabályban csak a mentőápolói végzettség megléte a kitétel, a 12 órás ápolói munka már az OMSZ kikötése, ennek hátterében pedig a munkaerőhiány palástolása állhat. Ha a gépészek belemennek az új státuszba, a hivatalos statisztikákban gépkocsivezetőként és mentőápolóként is feltüntethetők lesznek, így az adatokban úgy mutatkozhat javulás, hogy az OMSZ mentést végző állománya valójában egyetlen fővel sem bővült.
Hasznos az új ismeret, de….
A szövetség elnöke nem tagadja, hogy az OKJ-s tanfolyammal szerezhető plusz tudás hasznos lehet, hiszen egy gépkocsivezető nem csak az autóért és a közlekedésért felel, az ellátás kisegítő feladataiból is kiveszi a részét, ehhez pedig mélyebb hátteret adhat az ápolói képzettség.
A 24.hu újságírója megkérdezte az Országos Mentőszolgálatát, mi a véleményük, hozzáfűzni valójuk a leírtakhoz, amire Győrfi Pál kommunikációs és PR vezetőtől először azt a választ kapta, hogy minden rendben van a mentősök háza táján és hozzáfűzte, hogy
Legutóbbi írását, mely a Mentők Napja, a magyarországi szervezett életmentés elindulásának 131. évfordulója, és az Országos Mentőszolgálat 70. születésnapja alkalmából íródott, az ünnepünkhöz méltatlannak, elfogultnak, az elmúlt napokban érkezett megkereséseit pedig tendenciózusnak és destruktív szándékúnak tartjuk, ezért ezen túlmenően nem kívánunk közreműködni a mentők társadalmi megítélését alaptalanul, negatívan befolyásoló, a mentők iránti bizalmat potenciálisan gyengíteni képes cikkeinek elkészítésében.
Majd kisvártatva meggondolták magukat és reagáltak.
Közleményük szerint nem kényszerítik a sofőreiket ápolói munkára, a sofőrök saját érdeke az ápolói munka elvégzése. Egyebekben megerősítik a cikkünk állításait, hiszen azt írják:
„Az 5.4 vagy 5.5 mentőápolói végzettséggel is rendelkező mentőgépkocsi-vezetők saját érdeke, hogy szolgálati idejük egy részében mentőápolói munkakörben dolgozzanak, hiszen a jogszabályok alapján kizárólag ebben az esetben kaphatnak magasabb (D helyett E fizetési kategória) illetményt.”
(forrás: 24.hu)
Szerző
Friss
- Egy pitiáner előterjesztés: tánc a TAJ-kártya körül – Ilyen nagy a baj?
- Adj türelmet, Uram!
- Kisiklott egy villamos
- A KDNP újraválasztott kisegér-elnöke még mindig együtt akar dübörögni a fideszes elefánttal
- Orbán Viktor nem megy Mar-a-Lago-ba, hanem odajár – Újra a „nagy vízen túlon” tolja most Szijjártó Péterrel fűszerezve
- Ausztriából érkezhet mentő ahhoz, aki a határtérségben kerül bajba
- Rákay úr, látta már a Futni mentem-et?
- Közvéleménykutatás: Orbán Viktor politikája a.) nagyon jó, b.) kiváló, c.) jó
- Egyszer volt: Garas Dezső
- A léptékváltó mutyik időszaka 2124-ig kitolva – Amikor Lázár János már csak rossz emléke lesz a magyar vasútnak, akkor is marad