Kerítésen innen
Vegye-vigye, ha megtudja fizetni! – A halfogyasztás-növelés stratégai kormánycél
Ki ne szeretné a klasszikus karácsonyi menü részét, a halat valamilyen formában asztalra tenni a közelgő ünnep alatt? Igen ám, de mindezt mennyiért tehetik meg – vetődik fel a kérdés. 1800-2000 forint/kg áron juthatunk élő pontyhoz, 3500-4000 forint/kg áron pontyszelethez, az afrikaiharcsa-filé ára pedig kilónként 3800 és 4200 forint között alakul.
Ki ne szeretné a klasszikus karácsonyi menü részét, a halat valamilyen formában asztalra tenni a közelgő ünnep alatt? Igen ám, de mindezt mennyiért tehetik meg – vetődik fel a kérdés. 1800-2000 forint/kg áron juthatunk élő pontyhoz, 3500-4000 forint/kg áron pontyszelethez, az afrikaiharcsa-filé ára pedig kilónként 3800 és 4200 forint között alakul.

A halfogyasztás-növelés stratégai kormánycél
Az utóbbi években lassan, de folyamatosan nő a hazai halfogyasztás; a nehézségek ellenére van elég hal, és mindenki megtalálja a karácsonyi asztalra valót az üzletekben
– mondta Nagy István agrárminiszter hétfőn a halfogyasztást népszerűsítő sajtótájékoztatón, Budapesten, a Központi Vásárcsarnokban. Arról tapintatosan nem beszélt a közszolga, hogy miként gazdálkodják ki a rávalót a kedves vásárlók.
A haltermelők többsége okosan, „jó gazda módjára” optimalizálta a termelést a mostoha körülmények között: egyes tavakat fel sem töltöttek, a nem teljesen feltölthetőket pedig kisebb egyedsűrűséggel népesítettek be
– ismertette a miniszter, jelezve:
bár ezzel csökkent a megtermelt hal mennyisége, hatékonyan minimalizálni tudták az elkerülhetetlen veszteségeiket.
Magyar halat a karácsonyi asztalra….
Az agrárminiszter mindenkit arra biztatott, hogy
keresse és vásárolja a magyar halat.
Kitért arra is, hogy a kormányzati és ágazati promóciókkal, és az ágazatot támogató kormányzati intézkedéseknek köszönhetően az egy főre jutó halfogyasztás az elmúlt években folyamatosan nőtt. Ismertetése szerint ez az érték 2013-ban, a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) indulásakor a jelenlegi módszerrel számítva 5,4 kilogrammot tett ki, 2021-re már 6,5 kilogrammra emelkedett, ami 20 százalékos növekedés. A számok ugyan attraktívak, európai összevetésben azonban a magyar halfogyasztás továbbra is alacsony.

Budapest, 2022. december 19.
Nagy István agrárminiszter beszél a halfogyasztást népszerûsítõ sajtótájékoztatón a budapesti Központi Vásárcsarnokban 2022. december 19-én. Mögötte Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetõje, Földes Tamás, a Budapest Vásárcsarnokai Kft. ügyvezetõ igazgatója és Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet elnöke (b-j). A miniszter elmondta: az utóbbi években lassan, de folyamatosan nõ a hazai halfogyasztás; a nehézségek ellenére van elég hal, és mindenki megtalálja a karácsonyi asztalra valót az üzletekben.
MTI/Soós Lajos
De….
A hazai halakat vásárlók hozzájárulnak az ágazat megmaradásához, amely az ország számos területén fontos szerepet tölt be a vidéki népesség foglalkoztatásában is.
-jelentette ki Nagy István, majd hozzátette
a halfogyasztás növelését stratégai célnak nevezte, amelynek eléréséhez jelentős támogatásban részesül a hazai akvakultúra-ágazat.
Halmarketingre újabb 700 millió….
A MAHOP keretében a 2013-2020-as időszakban
a halfogyasztást népszerűsítő kampányra 960 millió forint jutott, a most induló MAHOP Pluszon belül pedig 700 millió forint a halmarketing tervezett kerete.
Hozzátette: jelentős figyelmet szenteltek a halhús minőségének, a minőségi termékek elismerésének. 2020-ban és 2021-ben négy magyar haltermék – a Szilvásváradi pisztráng, az Akasztói szikiponty, a Balatoni hal és a Szegedi tükörponty – európai földrajziárujelző-oltalmat kapott, idén pedig a Balatoni hal önálló márkaként jelent meg a hazai piacon. Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője beszámolt a belföldi halfogyasztást népszerűsítő kampányokról, amelyekkel tavaly 15-20 százalékkal nőtt a halfogyasztás szintje.
Az elmúlt időszakban 17 ezer kóstolót osztottak ki, 30 rádióban több mint 300 alkalommal futottak a hirdetéseik. A nyomtatott sajtóban 52 kiadványban 3,560 millió megjelenést értek el, 59 online felületen 19 millió elérésük volt országosan, és mintegy 600 óriásplakátot jelentettek meg. A kampány idén véget ér.
Tervek…., ha az unió utal?
A tervek között az agrárminiszter kiemelte, hogy idén elfogadták a Nemzeti Akvakultúra Stratégiai Tervet, amely 2030-ig fogalmazza meg az ágazat fejlesztését célzó feladatokat. A terv részeként növelni tervezik a kisüzemi halgazdaságok termelőkapacitását, fejlesztik az alkalmazott termelési technológiát, a feldolgozást, és bővítenék a haltermékek kínálatát – sorolta.
Szerző
További cikkek olvasása a szerzőtől, a nevére kattintva.

Friss
- Ifjabb Lomnici közérthetőre egyszerűagyúsította az amúgy sem túlbonyolított Zenelszkij-Magyar Péter alázást
- Testvérvároskodunk? Kovács Gergely újítása a Hegyvidék-Felcsút kerület-falu rokonítás…
- Szenvedélyes nyári fordulatok: ezekre a csillagjegyekre új szerelem vár!
- Várkonyi Andrea levédésre érett félmondata: „…teljesen el van veszítve a fókusz…”
- Tarjányi Péter: miben csúsztanak Orbánék?
- Amit Hadházy Ákos a Rogánnéknak, Matolcsynénak és Orbán Ráhelnek köszönhet….
- Kuncze Gábor: a rendőrségnek van egy „énje” és van egy „felettes énje”
- Havas Henrik kis nyári elégtétele: az aranyszínű gomb Acapulcoban
- Messze még a kánikula vége, de még mennyire + orvosmereorológiai figyelmeztetés
- Amíg Ön aludt: Budapestnek lett költségvetése és jelentős megszorításokról döntött a kormány