Kultúra
DrMáriás zseniális képzete a „nemzeti kánoncsinálókról”
DrMáriás tizenhét kulcsfontosságú szereplőt – művészt, galériást, igazgatót, kritikust, tanácsadót és politikust – hívott meg a kortárs képzőművészet kánoncsinálóinak koktélpartijára, hogy mindenféle rangsorolási szándék nélkül megörökítse őket egy közös csoportképen, Max Beckmann modorában.
DrMáriás tizenhét kulcsfontosságú szereplőt – művészt, galériást, igazgatót, kritikust, tanácsadót és politikust – hívott meg a kortárs képzőművészet kánoncsinálóinak koktélpartijára, hogy mindenféle rangsorolási szándék nélkül megörökítse őket egy közös csoportképen, Max Beckmann modorában.
Kortárs ki kicsoda
A stílus adóról: Max Beckmann német festő (1884-1950) Az 1920-as években az Új objektivitáshoz ( Neue Sachlichkeit ) kapcsolódott, amely az expresszionizmusnak az introvertált érzelmességével szembeni ellenállása volt.
Dr.Máriás, közösségi oldalán magyarázza az avatatlanoknak, hogy kiket is látunk:
Középen – Beckmanntől kölcsönzött rózsaszín ruhácskában – a magyar kortárs művészet nemzetközi zászlóvivője, a neo-avantgárd nagyasszonya, Maurer Dóra, akinek 2016-ban a legkomolyabb londoni kereskedelmi galéria, a White Cube rendezett retrospektív kiállítást.
Mellette – a hozzá egyáltalán nem illő szmokingban – Pados Gábor, a legbefolyásosabb budapesti nagygaléria, az Acb vezetője, aki a rangos Irokéz Gyűjtemény tulajdonosából képezte át magát a neo-avantgárd legsikeresebb galeristájává.
Felette Topor Tünde áll, ikonikus ocelotmintás bundájában, aki bennfentes művészeti tanácsadóként és az Artmagazin főszerkesztőjeként tevékenykedik.
Mellette
őszülő lobonc hajával az Artmagazin kiadója, Einspach Gábor látható. Ő igazságügyi műtárgyszakértőből vált a kortárs élet meghatározó figurájává, amikor megalapította az Art+Text Budapest galériát.
Mellette tornyosul a festményen kollégája, Deák Erika, aki a saját nevét viselő kortárs kereskedelmi galériájával olyan sztárokat futtatott be külföldön, mint Szűcs Attila vagy Alexander Tinei.
Tőle jobbra a korábbi évek két emblematikus alakja figyeli a koktélpartit, a vitriolos tollú Hajdu István, a 90-es években alapított Balkon magazin főszerkesztője, valamint a kortárs középnemzedéket formáló művészettörténész, Bencsik Barnabás, aki korábban vezette már a MEO-t, majd a Ludwig Múzeumot is, ma pedig egy kísérleti szellemű kortárs galériát irányít.
Deák Erika kivágott narancs ruhája alatt a Ludwig Múzeum jelenlegi igazgatója emeli égre a tekintetét, Fabényi Júlia, aki komoly intézményvezetői tapasztalatokkal (Szombathelyi Képtár, Műcsarnok stb.) érkezett a budapesti fő kortárs múzeum élére.
Mellette,
a kép jobb szélén Baán László, aki kultúrpolitikusból vált igazgatóvá a Szépművészeti Múzeumban. Ő rakta fel a Szépművészeti Múzeumot a globális blockbuster kiállítások térképére, átalakította a Magyar Nemzeti Galériát, majd belekezdett a jelenleg futó legnagyobb európai múzeumi beruházásba, a Liget Projektbe.
Alatta, a kép jobb alsó sarkában a Műcsarnok jelenlegi igazgatója, az építész végzettségű Szegő György pillant ki a nézőre.
A kép túlsó, bal kéz felőli szélén
Orbán Viktor miniszterelnök nevetve csukja be a szemét, akinek ugyan a kortárs művészet nem a szakterülete, de nélküle nehéz bármilyen befolyásos klubot megalapítani a mai Magyarországon.
Felette a kommunikációs szakember, Ledényi Attila nevet széles szájjal. Ő a hazai képzőművészeti vásár, az Art Market Budapest vezetőjeként került rá a tablóra.
Alatta mosolyog Gulyás Gábor, a filozófusból lett igazgató, aki a debreceni MODEM után vezette egy ideig a Műcsarnokot, most pedig a szentendrei múzeumhálózatot.
Gulyás felett a középgeneráció meghatározó kortárs kurátora, Petrányi Zsolt bújik meg, aki a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézet után évekig vezette a Műcsarnokot, jelenleg pedig a Nemzeti Galéria jelenkori gyűjteményének főosztályvezetője.
Felette Kádár János nevet egy keretből a maiakra, élettelen fényképről. Középen, hátul Fekete György szorítja a kottáját, aki belsőépítészből lett kultúrpolitikus és – egészen a közelmúltig – a Magyar Művészeti Akadémia elnöke.
A kép bal alsó sarkában
két befolyásos műgyűjtő áll. Bal kéz felé a mosolygós filantróp, Küllői Péter, aki londoni üzleti karrier után lett a hazai kortárs művészet szürke eminenciása és a nemzetközi intézményi háló összekötő láncszeme.
Küllőihez hasonlóan, a mellette álló Spengler Katalin is komoly külföldi múzeumokkal ápol szoros barátságot (férjével, a képről lemaradt Somlói Zsolttal együtt), műgyűjtőként támogatva évtizedek óta a magyar kortárs művészet ügyét.
Ajánljuk figyelmükbe a Kieselbach Galéria Őszi Aukcióján,aminek keretein belül a 2001 és 2003 között Budapesre akkreditált amerikai nagykövet, Nancy Goodman Brinker gyűjteményéből is elárvereznek tíz képet.
Szerző
További cikkek olvasása a szerzőtől, a nevére kattintva.
1 Comments
Leave a Reply
Leave a Reply
Friss
- Karácsony összefutott a miniszterelnökkel: „Orbán csak nézett ki az ablakon”
- 1.000 milliónknál is többe kerülhet Orbán CPAC-s dzsemborija – Önt megkérdezte, hogy akarja-e?
- Jani, rövidesen a narancsos buktát kóstolgathatod! – írta egy kommentelő a Lázár kampánybeszámolóhoz
- Ne kolbászoljon, demonstráljon! – Ha péntek, akkor tüntetés, ha tüntetés, akkor forgalomkorlátozás
- Aranyesély az ökölvívó Eb-n
- Hajrá! – Visszatért a tavasz
- Mit keres a Hoppál-fotó az érettségi tablón? – Főmufti-válasz: ez az iskola belügye
- Cicafül, elárulnád a programodat, vagy pocskondiázol tovább? – kérdezte egy kommentelő Szentkirályi Alexandra csütörtöki teljesítményét látva
- „Nem mese az gyermek” – Porga Ferenc polgi karókkal és megállni tilos táblákkal felfegyverkezve…..
- 2024, Magyarország – Egy tizenkettedikeseket tanító tanár: „…életem utolsó művészettörténet óráján kicsöngettek….”
Pingback: drMáriás: Mészáros Lőrinc és Csányi Sándor békés kézfogását Gattyán György kukkolja - Városi Kurír