Banánköztársaság
Magyar György: egy bocsánatkérésre sem futotta senkitől!
Már több mint két éve következett be a magyar hajózás történetének legnagyobb katasztrófája: a Viking Sigyn szállodahajó a Dunán nekiütközött a Hableány sétahajónak. A balesetben huszonheten haltak meg, egy ember pedig eltűnt. Az egyik áldozat egy magyar matróz volt, akinek a családja mind ez ideig semmiféle kártérítést nem kapott, de a valószínűleg vétkes féltől még bocsánatkérésre sem futotta, az illetékes közlekedési hatóságnak pedig máig nem sikerült lezárnia a vizsgálatot.
Már több mint két éve következett be a magyar hajózás történetének legnagyobb katasztrófája: a Viking Sigyn szállodahajó a Dunán nekiütközött a Hableány sétahajónak. A balesetben huszonheten haltak meg, egy ember pedig eltűnt. Az egyik áldozat egy magyar matróz volt, akinek a családja mind ez ideig semmiféle kártérítést nem kapott, de a valószínűleg vétkes féltől még bocsánatkérésre sem futotta, az illetékes közlekedési hatóságnak pedig máig nem sikerült lezárnia a vizsgálatot.
A Margit híd egyik hídnyílásánál, a pesti oldalhoz közeli mederpillérnél 2019. május 29-én 21 óra 5 perckor elsüllyedt a Hableány sétahajó,
a fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a két fős legénységgel. A baleset oka, hogy a Viking Sigyn szállodahajó a Hableányt egyszerűen maga alá gyűrte, és a sétahajó másodperceken belül elsüllyedt. Hét utast kimentettek, míg később összesen 27 holttestet találtak meg, egy turista azonban máig ne került elő.
A balesetet követő két esztendő is kevés volt ahhoz, hogy a Közlekedésbiztonsági Szervezet, mint a víziközlekedés biztonságáért felelős hatóság lezárja a vizsgálatot, és zárójelentésében állapítsa meg: megfelelőek-e a Duna budapesti szakaszán a hajózási szabályok, és ha nem, milyen intézkedéseket kell hozni
– egyebek mellett erről is beszéltem a 168.hu Jogában áll hallgatni című műsorában. Egyébként a korábban független hatóság azóta az Információs és Technológiai Minisztérium (ITM) egyik főosztályaként működik, így annak függetlensége kétséges lehet.
Az adásban ugyan nem hangzott el, de a Viking Cruises egy magyar kft.-n keresztül közösen tulajdonolja a Rogán Antalhoz tartozó Magyar Turisztikai Ügynökséggel a legnagyobb dunai hajós céget, a Mahart Passnave-t. A cég igazi értékét a vállalkozás birtokában levő 70 kikötő, közöttük számos belvárosi kikötő, azaz a budapesti hajókikötők túlnyomó része jelenti. A balesetet pedig vélhetően a Viking egyik szállodahajója okozta, ami a közlekedésbiztonsági hatóság vizsgálatát esetleg befolyásolhatja is, ezért jeleztem az adásban, hogy az ITM egyik főosztályaként ettől a szervezettől nem feltétlenül várható elfogulatlan vélemény.
Magam az ügyben a Hableány elhunyt matrózának családját képviselem,
mert a hozzátartozók kártérítési igénnyel léptek fel, ám eddig egyetlen fillért sem kaptak, s még bocsánatot sem kért tőlük senki. Igyekeztünk peren kívüli megállapodásra jutni a Vikinggel, és annak jogi képviselőjével egyeztetést kezdeményeztünk, amely ígéretesen indult. Ám később a cég olyan feltételeket szabott volna, amelyet a hozzátartozók nem fogadtak el. Nevezetesen: a megegyezést ahhoz kötötték, hogy a balesetről a rokonok soha senkinek nem nyilatkozhatnak. Így az egyeztetés félbeszakadt, s valószínűleg marad a polgári per.
Arra a kérdésre viszont, hogy mekkora összegről lenne szó, nem kívántam nyilatkozni, csak annyit jeleztem, hasonló esetben egészen másként döntenek a bíróságok Magyarországon, illetve Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban. Különben
a dél-koreai áldozatok hozzátartozói is összességében mintegy négymilliárd forintnyi kártérítési igényt terjesztettek elő – ami közelebb áll a nyugati gyakorlathoz –, és ezzel kapcsolatban annyit elárultam, hogy az ügyfeleim által remélt összeg ennél nagyságrendekkel kisebb.
A Viking Sigyn ukrán kapitányát halálos tömegbaleset okozásával és segítségnyújtás elmulasztásával vádolják, és a büntetőper szeptember 21-én újabb tanúk meghallgatásával folytatódik
A vádlott egyelőre mindent tagad, de a felelősségét illetően nem kívántam állást foglalni. A bíróság dolga ugyanis, hogy az eset összes körülményeit értékelje, például azt is, miért nem kapcsolta be a kapitány a radart (a tárgyaláson annyit mondott, hogy az be volt kapcsolva, de nem figyelte, mert jók voltak a látási viszonyok), szabályos helyen előzött-e, mennyiben játszhatott szerepet a balesetben, hogy a kishajón az előírthoz képest egy fővel kevesebb személyzet dolgozott, s megfelelőek a hajózási szabályok a Duna budapesti szakaszán.
Egyébként amikor kiderült, hogy én képviselem az elhunyt matróz családját,
többen is megkerestek, és jelezték, hogy a folyónak ezen a szakaszán meglehetős káosz uralkodik.
Azt is mondták, szinte kódolva volt, hogy
előbb-utóbb baleset fog történni, mert ezek a hatalmas szállodahajók a számos sétahajó között mozogva súlyos kockázatot jelentenek.
A Közlekedésbiztonsági Szervezetnek már csak ezért mielőbb ki kellene adnia a zárójelentését, mert a koronavírus-járvány után várhatóan jelentősen megnő a turistafogalom. A teljes beszélgetést ide kattintva 52 perc 45 másodperctől tekinthetik meg.
Szerző
Friss
- Véget ért a tízperces leállás Budapesten
- Az Origo-tól távozó újságíró: ‘…baloldali és liberális „jóakaróimnak” üzenem, hogy egy percre sem dőlhetnek hátra…’
- Magyar halállista élén Orbán Viktor – Ítélet
- Pikó András: ‘Vitályos Eszter, a zsírra szállt por nagy szakértője saját városa ellen uszít’
- Ön hallott mostanság Orbántól az uniós bírságról, ami mára 463 millió euróra, azaz 187 milliárd forintra duzzadt? – Juszt László heti kérdései…
- Közlöny van róla: Orbán-szignós rendelet tiltja a szivárványos zászlót az állami intézmények épületein
- Így hat rád a kánikula a csillagjegyed szerint – ‘túlélési útmutatóval’ fűszerezve
- ‘Az a vád, hogy kimondta a volt vezérkari főnökötök, hogy Szlava Ukrajini? Ez most valami vicc?’
- ‘Pontosabb, gazdaságosabb, diszkrétebb’ – A lábbilincseket 833.333.-ft/db. áron okosórára cseréli a rendőrség
- Szentkirályi Alexandra 214 milliárdja, avagy hol a suska főpolgármester úr?