Connect with us

Banánköztársaság

Magyar György: egy bocsánatkérésre sem futotta senkitől!

Megosztás

Már több mint két éve következett be a magyar hajózás történetének legnagyobb katasztrófája: a Viking Sigyn szállodahajó a Dunán nekiütközött a Hableány sétahajónak. A balesetben huszonheten haltak meg, egy ember pedig eltűnt. Az egyik áldozat egy magyar matróz volt, akinek a családja mind ez ideig semmiféle kártérítést nem kapott, de a valószínűleg vétkes féltől még bocsánatkérésre sem futotta, az illetékes közlekedési hatóságnak pedig máig nem sikerült lezárnia a vizsgálatot.

Magyar György: eldördült a startpisztoly!
Megosztás

Már több mint két éve következett be a magyar hajózás történetének legnagyobb katasztrófája: a Viking Sigyn szállodahajó a Dunán nekiütközött a Hableány sétahajónak. A balesetben huszonheten haltak meg, egy ember pedig eltűnt. Az egyik áldozat egy magyar matróz volt, akinek a családja mind ez ideig semmiféle kártérítést nem kapott, de a valószínűleg vétkes féltől még bocsánatkérésre sem futotta, az illetékes közlekedési hatóságnak pedig máig nem sikerült lezárnia a vizsgálatot.

A Margit híd egyik hídnyílásánál, a pesti oldalhoz közeli mederpillérnél 2019. május 29-én 21 óra 5 perckor elsüllyedt a Hableány sétahajó,

a fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a két fős legénységgel. A baleset oka, hogy a Viking Sigyn szállodahajó a Hableányt egyszerűen maga alá gyűrte, és a sétahajó másodperceken belül elsüllyedt. Hét utast kimentettek, míg később összesen 27 holttestet találtak meg, egy turista azonban máig ne került elő.

A balesetet követő két esztendő is kevés volt ahhoz, hogy a Közlekedésbiztonsági Szervezet, mint a víziközlekedés biztonságáért felelős hatóság lezárja a vizsgálatot, és zárójelentésében állapítsa meg: megfelelőek-e a Duna budapesti szakaszán a hajózási szabályok, és ha nem, milyen intézkedéseket kell hozni

– egyebek mellett erről is beszéltem a 168.hu Jogában áll hallgatni című műsorában. Egyébként a korábban független hatóság azóta az Információs és Technológiai Minisztérium (ITM) egyik főosztályaként működik, így annak függetlensége kétséges lehet.

Az adásban ugyan nem hangzott el, de a Viking Cruises egy magyar kft.-n keresztül közösen tulajdonolja a Rogán Antalhoz tartozó Magyar Turisztikai Ügynökséggel a legnagyobb dunai hajós céget, a Mahart Passnave-t. A cég igazi értékét a vállalkozás birtokában levő 70 kikötő, közöttük számos belvárosi kikötő, azaz a budapesti hajókikötők túlnyomó része jelenti. A balesetet pedig vélhetően a Viking egyik szállodahajója okozta, ami a közlekedésbiztonsági hatóság vizsgálatát esetleg befolyásolhatja is, ezért jeleztem az adásban, hogy az ITM egyik főosztályaként ettől a szervezettől nem feltétlenül várható elfogulatlan vélemény.

Magam az ügyben a Hableány elhunyt matrózának családját képviselem,

mert a hozzátartozók kártérítési igénnyel léptek fel, ám eddig egyetlen fillért sem kaptak, s még bocsánatot sem kért tőlük senki. Igyekeztünk peren kívüli megállapodásra jutni a Vikinggel, és annak jogi képviselőjével egyeztetést kezdeményeztünk, amely ígéretesen indult. Ám később a cég olyan feltételeket szabott volna, amelyet a hozzátartozók nem fogadtak el. Nevezetesen: a megegyezést ahhoz kötötték, hogy a balesetről a rokonok soha senkinek nem nyilatkozhatnak. Így az egyeztetés félbeszakadt, s valószínűleg marad a polgári per.

Arra a kérdésre viszont, hogy mekkora összegről lenne szó, nem kívántam nyilatkozni, csak annyit jeleztem, hasonló esetben egészen másként döntenek a bíróságok Magyarországon, illetve Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban. Különben

a dél-koreai áldozatok hozzátartozói is összességében mintegy négymilliárd forintnyi kártérítési igényt terjesztettek elő – ami közelebb áll a nyugati gyakorlathoz –, és ezzel kapcsolatban annyit elárultam, hogy az ügyfeleim által remélt összeg ennél nagyságrendekkel kisebb.

A Viking Sigyn ukrán kapitányát halálos tömegbaleset okozásával és segítségnyújtás elmulasztásával vádolják, és a büntetőper szeptember 21-én újabb tanúk meghallgatásával folytatódik

A vádlott egyelőre mindent tagad, de a felelősségét illetően nem kívántam állást foglalni. A bíróság dolga ugyanis, hogy az eset összes körülményeit értékelje, például azt is, miért nem kapcsolta be a kapitány a radart (a tárgyaláson annyit mondott, hogy az be volt kapcsolva, de nem figyelte, mert jók voltak a látási viszonyok), szabályos helyen előzött-e, mennyiben játszhatott szerepet a balesetben, hogy a kishajón az előírthoz képest egy fővel kevesebb személyzet dolgozott, s megfelelőek a hajózási szabályok a Duna budapesti szakaszán.

Egyébként amikor kiderült, hogy én képviselem az elhunyt matróz családját,

többen is megkerestek, és jelezték, hogy a folyónak ezen a szakaszán meglehetős káosz uralkodik.

Azt is mondták, szinte kódolva volt, hogy

előbb-utóbb baleset fog történni, mert ezek a hatalmas szállodahajók a számos sétahajó között mozogva súlyos kockázatot jelentenek.

A Közlekedésbiztonsági Szervezetnek már csak ezért mielőbb ki kellene adnia a zárójelentését, mert a koronavírus-járvány után várhatóan jelentősen megnő a turistafogalom. A teljes beszélgetést ide kattintva 52 perc 45 másodperctől tekinthetik meg.

Forrás

Kapcsolódó

 

bocsánat

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük