Kerítésen innen
Távolról sem vagyunk környezetrombolók, sőt – és ez tuti, hiszen a kínai akkugyártó cég állítja
Reagált a debreceni beruházás körüli tiltakozásokra a kínai akkumulátorgyár vállalata, a CATL, szerintük a világszerte működő akkumulátorgyáraik jelenleg minden szabálynak megfelelően működnek, ez bizonyítja azt, hogy távolról sem környezetrombolók, sőt éppen ellenkezőleg. – írja az Index nyomán a Telex.
Reagált a debreceni beruházás körüli tiltakozásokra a kínai akkumulátorgyár vállalata, a CATL, szerintük a világszerte működő akkumulátorgyáraik jelenleg minden szabálynak megfelelően működnek, ez bizonyítja azt, hogy távolról sem környezetrombolók, sőt éppen ellenkezőleg. – írja az Index nyomán a Telex.
A gyár vezetősége szerint
- ez a projekt lehetővé teszi, hogy jobban és időben reagálhassanak az ügyfeleik igényeire, tekintettel arra, hogy Magyarország Európa közepén fekszik, és számos autógyár itt található.
- a projekt Debrecennek és Magyarországnak is jelentős adóbevételeket generál és munkahelyeket teremt, a helyi gazdaság új hajtóerejévé válhat a jövőben.
- a legjobb minőségű akkumulátor-termékeket tervezik ebben a gyárban biztosítani az ügyfeleiknek.
- a gyárat a legmodernebb technológiákkal szerelik fel.
Majd ezek után elmondták,
az első létesítmények várhatóan három éven belül elkészülnek.
Még augusztusban Magyar Levente, a Külgazdaság és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára jelentette be a sajtónak, hogy a kínai CATL németországi üzeme után második európai üzemét Debrecenben építi fel egy 221 hektáros területen. Az akkumulátorügy a politikában is gyors karriert futott be, szinte minden ellenzéki párt ráugrott, az LMP mellett a Momentum és a Mi Hazánk is népszavazást kezdeményezett, míg a kormánypártoknál idegen érdekek képviselőinek tüntetik fel azokat, akik ellenzik az akkumulátorgyárakat. Szijjártó Péter külügyminiszter mellett nem meglepő módon ugyanezt vallják a kormánypropagandát toló Megafon influenszerei is.
Miért ennyire fontos Orbánnak az akkumulátoripar?
A kormány jól láthatóan tűzön-vízen át hajlandó végigvinni az „akkumulátor-nagyhatalom” tervét. A koncepció most kapott ekkora reflektorfényt, de a kabinet igazából már évek óta építgeti.
- Talán Orbán nincs tisztában az ágazat körüli aggodalmakkal? Valószínűleg nagyon jól ismeri azokat.
- A másik és ennél sokkal valószínűbb lehetőség, hogy a téma ennek ellenére és ezzel együtt is nagyon fontos a számára. a kormány számára kulcsfontosságú, hogy a nagy járműipari cégeket itt tartsa. Ha kell, állami támogatásokkal, ha kell, olcsó munkaerővel, ha kell, a munkajogi szabályok rugalmasabbá tételével. Bárhogyan.
A globális zöldfordulat közepette viszont ez jelenleg csak úgy működhet, ha a hatalmas erővel fejlődő akkumulátorgyártást helybe hozza a számukra, ezzel is még jobban idekötve őket. Kezdetben az idetelepülő autógyárak a magyar gazdaság ékkövei voltak, szépen-lassan azonban csillogó csapdává alakulnak. Lehetőségből kényszerpályává lett ez az út, ahol a kormány két dolog közül választhat: vagy kiszolgálja minden igényüket, akár a lakosság és a környezet rovására, vagy elveszíti őket a lakosság és a gazdaság rovására.
Orbán számára valójában az akkunagyhatalom nem egy megtervezett és kicsiszolt stratégia, hanem kutyaszorító
Az eddigi magyarországi üzemek dél-koreai és japán gyárak voltak, és bár ezek körül is forrtak az indulatok, de mivel ezek a nyugati szövetségi rendszert és a Kína-ellenes blokkot erősítették, még nem jelzett az euroatlanti alarm. Gödön vagy Iváncsán valamiért még nem volt annyira fontos a magyar vízkincs és a természeti kár… A debreceni megaberuházással – ami mellett a német is eltörpül – azonban kigyulladt a piros lámpa.
Miért nem biztos, hogy az akkugyártás a jövő?
Nem értek a járműgyártás technológiai és műszaki részéhez, de az nyilvánvaló, hogy a zöld fordulat kívánalmát az akkumulátoros autók több szempontból sem elégítik ki: hatalmas energia- és vízigény, a használt eszközök tárolása, a gyártás ökológiai kockázatai stb. Emellett, ha Kína valóban úgy letarolja a piacot, mint ahogy a mostani nemzetközi trendekből látszik, akkor a környezetvédelmi okokon túli indoka is lehet annak, hogy a világ egy jelentős része ne ebbe az irányba tájékozódjon. Hogy az EU vagy az USA más lehetőségek után kutasson, gondolkodjon.
A nyugati gazdasági és politikai szereplők valószínűleg nem fogják ölbe tett kézzel nézni, ahogy Kína egy nagy fallal veszi körül a globális járműipart. Természetesen itt már túlságosan is sok a feltételes mód, de mi van,
- ha 2030-ra vagy azután a jelenlegi próféciákkal ellentétben mégsem az akkumulátoros autók jelentik majd a jövőt?
- Ha más irányt vesz a történet? Mi meg itt leszünk a 21. században egyetlen kártyával a kezünkben, amiről kiderül, hogy kivették a pakliból?
- Ha mindenhol lesz egy akkumulátorgyárunk, amivel aztán semmit sem érünk? Mit csinálunk akkor? Megépítjük Bicskén is?
– fejtette ki véleményét Vona Gábor, a Második Reformkor Alapítvány vezetője az Indexnek.
Szerző
Friss
- A grenoblei BL fiesta tömegébe hajtott egy autó
- Gábor György leleplezte Gulyás Gergely legújabb cinikus hazugságát – A diktatúra sosem egyik napról a másikra születik
- Amerikai álom magyar földön – Mi vonzza ide az amerikai családokat, és miért nem mindenki marad?
- Szabó Bálint: botrányok és következmények – ‘A börtön ablakában…’?
- Már nem képes emberi hangon szólni – Ami mostanában zajlik Magyarországon, az rémes
- Mi lesz veled, Budapest – mi következik a kormány inkasszója után?
- A Megafon honnan támogatott cucc? – 5.800 milliós bevételből lett 2024-ben veszteséges – Hiába, ami jó, az jó….
- Első nap egy új munkahelyen: túléltem. Alig….
- Vége a szerelemnek, marad a csalódás: Hugh Jackman és Deborra-Lee Furness ‘rosszízű’ válása ‘ágytól-asztaltól’
- Grúzia még nálunk is jobban teljesít? Forródrót és e-mail várja az ottani ‘pofa be-törvény’ megszegését jelenteni vágyókat