Connect with us

Kerítésen innen

Segíts, kinek is csörög 35 évig az autópálya-cucc? – Átlagosan 16,4 százalékkal drágulhatnak az autópálya-matricák

Megosztás

2024-ben átlagosan 16,4 százalékkal drágulhatnak az autópálya-matricák, mert azokat a hatályos jogszabály szerint az előző évi augusztusi fogyasztói árakhoz kötik, amelyet ma közölt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), írta a Portfolio.

Megosztás

2024-ben átlagosan 16,4 százalékkal drágulhatnak az autópálya-matricák, mert azokat a hatályos jogszabály szerint az előző évi augusztusi fogyasztói árakhoz kötik, amelyet ma közölt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), írta a Portfolio.

Így lesz a kilométerekből jacht….

Ez alapján a személyautó tulajoknak

  • a tíznapos matrica 6400 forintba,
  • a havi matrica 10 360 forintba,
  • az éves matrica 57 260 forintba,
  • a megyei matrica pedig 6660 forintba kerülhet

a portál számítása szerint. Az e-matricák közül kikerül 2024-ben a B2 kategória, vagyis a buszoké, ugyanis azok jövőre már a HU-GO rendszerben fizetnek, mint a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsik.

„+”

Május végi hír volt, hogy a 2024-es költségvetés tervezetéből kiderült, mennyi rendelkezésre állási díjat fizet az állam a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó autópálya-koncessziós konzorciumnak.

A kormány 200 milliárd forintot tervezett be a 2024-es költségvetésbe a gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díjának fedezetére

– derült ki a büdzsé Országgyűlésnek benyújtott tervezetéből. A kormány 2022-ben adta koncesszióba a hazai autópályák üzemeltetését és fejlesztését 35 évre egy magántőkealapokból álló konzorciumnak, illetve az azok által gründolt projekttársaságnak.

A magántőkelapok Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthetők, maga a kormány sem tagadta soha, hogy a két „üzletember” áll mögöttük.

A konstrukció úgy néz ki, hogy az állam minden évben rendelkezésre állási díjat fizet a koncesszornak az üzemeltetésért, aki az első tíz évben jelentős fejlesztéseket is végrehajt. A szerződés azon részeit, amelyekből kiderülne, hogyan alakul a rendelkezésre állási díj a 35 éves időtávon, a kormány nem hozta nyilvánosságra, ám márciusban a Fővárosi Törvényszék – egyelőre nem jogerős – ítéletben kötelezte a Nemzeti Koncessziós Irodát (NKI) a szerződés mellékleteinek kiadására.

Szerző