Connect with us

Budapesti hétköznapok

Lázár János megunta az egyeztetést Józsefváros vezetésével és erőből lenyomta őket

Lázár János , máv
Megosztás

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem új épületének kapcsán most először alkalmaznak egy, 2023 novemberében az ukrán háborúra tekintettel elfogadott veszélyhelyzeti kormányrendeletet – mivel az ügy precedensértékű, és azért fontos, mert mostantól bárhol bármely városi közúton alkalmazható teljes szabályozási nonszensz született csak azért, mert Lázár János megunta az egyeztetést Józsefváros vezetésével, és erőből akarta ezt is elintézni, mint mindig mindent – fogalmazott friss Facebook posztjában Vitézy Dávid fővárosi képviselő, egykori közlekedési államtitkár.

Jogi nonszensz

A politikus kifejtette, hogy a jogszabály úgy szól, hogy

“Kiemelten közérdekű beruházássá (…) nyilvánított nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügyekben (…) a beruházással kapcsolatban a közútkezelői nyilatkozat kiadására – ideértve az érvényben lévő súlykorlátozás alóli felmentést is – a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal közlekedési hatósága jogosult, azzal, hogy önkormányzati rendelet előírásaitól eltérhet.”

Ilyen jog eddig nem volt, a közútkezelői jogokat még a kiemelt beruházások esetén sem vonták el az önkormányzatoktól, épp a feladat összetettsége miatt – eddig. Mit jelent ez? – teszi fel a kérdést Vitézy, akinek a sommás válasza egy mondatban az:

Valójában teljes igazgatási káoszt.

Bővebben….

A városokban a közútkezelők a helyi önkormányzatok, Budapesten a forgalmi rendért az egész városban a Főváros/BKK felel, az utak fenntartásáért a busszal járt utakon a Főváros, amúgy pedig a kerületek.

A jogszabály nyomán mostantól azonban egy-egy kiemelt beruházás kapcsán eseti jelleggel közútkezelői döntéseket hozhat a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal, anélkül, hogy a rendszer egészéért felelne.

Így megváltoztathatja a forgalmi rendet bármely kiemelt beruházás környékén, anélkül, hogy a hálózati szintű következményekkel foglalkozna. Előfordulhat, hogy ugyanannak az utcának az egyik sarkán egy forgalmirend-módosítást Debrecenben a kormányhivatal hagy jóvá a kiemelt beruházásra hivatkozva, míg mondjuk az utca másik végén egy másik, ezzel ellentétes új forgalmi rendet a normál rendben a BKK.

A két tábla szabályosan kikerülhet úgy, hogy teljesen ellentétes tartalmúak – mondjuk mindkét irányból engedik a behajtást egy egyirányú utcába. Mivel egy közútkezelői hozzájárulás nem azonnal valósul meg, és nincs is közös nyilvántartása ezeknek a kezelői döntéseknek, simán előfordulhat mostantól, hogy egymással ellentétes forgalmi rendeket engedélyeznek az egyaránt feljogosított kezelők.

Az egykori államtitkár mindehhez hozzá tette:

nem sok hasonló példát ismerek, ahol hálózatos kezelői felelősséget pontszerűen elvonhat egy kormányhivatal, anélkül, hogy a rendszer egészéért vállalt felelősséget is ezzel átvállalná.

Bárhol, bármikor, de bármeddig?

Mint látható, a jogszabály nem csak a Pázmányra vonatkozik, mostantól bármely kiemelt beruházás esetén alkalmazható lesz – tudomásom szerint precedensértékkel azonban most először fordult elő, hogy a Főváros/BKK jogait elvonva a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal döntött a teherautók súlykorlátozás alól felmentéséről. De a kormányrendelet alapján minden további nélkül a súlykorlátozást is megszüntethették volna, vagy kitehették volna az utcára a behajtani tilos kivéve építési forgalom táblát – csak, hogy érzékeltessem a szabályozás abszurditását

– írta Vitézy Dávid.

Szerző