Egy eddig szabadon használható köztéri hirdetési felületen lesz tilos a kampányolás. Megint nem a Fidesz jár rosszul.

Már a villanyoszlopok is védettek

Eddig sem voltak könnyű helyzetben az ellenzéki pártok, amikor kampányok idején plakátokat akartak elhelyezni, de egy tavaly őszi törvénymódosítás tovább rontott helyzetükön az EP- és az önkormányzati választásra.

Eddig a villanyoszlopokon – lényegében fejmagasságig – szabadon lehetett plakátokat elhelyezni, ezután viszont már csak a tulajdonos hozzájárulásával lehetséges. Ezt az engedélyt azonban nem lesz könnyű megszerezni – legalábbis az ellenzéknek. Azzal a céggel kellene ugyanis megegyezniük, amely a kormányfőt focimeccsekre reptető, közbeszerzéseken milliárdokat kaszáló oligarcha érdekeltségbe tartozik.

Korábban „csak” az állami, önkormányzati ingatlanok, valamint magántulajdonban álló épületfalak, kerítések álltak védelem alatt, azaz ezeken a helyeken nem lehetett a politikai pártoknak plakátolni, a villanyoszlopok alsóbb részei szabad reklámhordozónak számítottak. Szeptember 1-én azonban úgy módosult a választási eljárási törvény, hogy már a villanyoszlopok is védett kategóriába kerültek. Egészen pontosan annyiban védettek: csak a tulajdonos engedélyével lehet azokon plakátot elhelyezni. Ennyi is elég azonban ahhoz, hogy a kormánypárt jól, az ellenzék pedig rosszul járjon.

A Fidesz újabb hirdetési felületről szorította ki az ellenzéket

A Fidesz a kormányközeli ügynökségek révén eleve nem szenved hiányt plakáthelyekben, így már az is „nyereség” a számára, ha újabb felületekről ki tudják szorítani az ellenzéket. Márpedig a Népszava körképe szerint jó esély van arra, hogy a villanyoszlopok használatához nem kapnak engedélyt ellenzékiek.

Boros Norbert, az Elmű-ÉMÁSZ kommunikációs igazgatója elmondta: a plakátok felhelyezését évek óta az ESMA Reklám Zrt-re bízzák. Ez a cég 2015-ig külföldi tulajdonban állt, utána viszont Garancsi István, az Orbán Viktor kormányfőt a Mol Vidi futballmeccseire reptető milliárdos közelébe került. Így annak a politikai pártnak, amely a törvényváltozás után is az Elmű-ÉMÁSZ oszlopain akar hirdetni, a NER-közeli ESMA-val kell megegyeznie.

Azok esélyei sem sokkal jobbak, akik az állami, NKM Nemzeti Közművek Zrt. és társaságaihoz fordulnának. A cég a kérdésekre kitérő választ adva, mindössze annyit közölt: a hatályos jogszabályok szerint járnak el. Az E.ON Hungary azt mondta: már 2016-ban bérbe adták a reklámcélra hasznosítható hálózati létesítményeiket. A Garancsi-cég honlapján az áll: „Az ESMA Reklám Zrt. gyakorolja a magyarországi áramszolgáltatók közvilágítási és egyéb eszközeinek kizárólagos reklámcélú hasznosítására vonatkozó jogosultságait.”

A kampányt pénz helyett lábbal kell végigküzdeni

Az ellenzéki kampányolás ellehetetlenítése nem szeptemberben kezdődött. Jakab Péter, a Jobbik szóvivője például arra emlékeztetett: az, hogy a plakáttörvény listaárat ír elő piaci ár helyett, eleve hátrányt jelent a kormánypárthoz képest korlátozott anyagi lehetőségekkel rendelkező ellenzéki pártoknak, amelyeket ráadásul sorra büntet az Állami Számvevőszék. – A kampányt pénz helyett lábbal kell végigküzdenünk, minél több fórummal, standolással, közvetlen utcai jelenléttel – fogalmazott a jobbikos politikus.

Sebián-Petrovszki László, a Demokratikus Koalíció pártigazgatója és Hajnal Miklós, a Momentum elnökségi tagja is arról számolt be a Népszavának, hogy a Fidesz „kicsinálta” az ellenzéki kampányolást.

Sebián-Petrovszki közölte, hogy hetek óta vadásszák azokat a helyi rádiókat, tévéket, amelyek vállalnák a kampányban az amúgy nem kötelező politikai hirdetések leadását. – Ezeknek a médiumoknak a nagy többsége Mészáros Lőrinc kezében van, így nyilván mindegyik kérésünket elutasítják. Igaz, így a Fidesz reklámjait sem adhatják le, de a kormányét igen, tehát megoldották a problémát – magyarázta.

Hajnal Miklós azt emelte ki, hogy egy szintén tavalyi törvénymódosítás miatt például az áruházak parkolóiban csak a terület tulajdonosának az engedélyével lehet aláírást gyűjteni. – Ezt az idei kampányokban már érezni fogjuk. Főleg vidéken probléma számunkra a tiltás, ugyanis ott nincsen mondjuk egy Nyugati aluljáró és a főterek sem túl forgalmasak – fogalmazott. Nagy érvágás még – folytatta a Momentum elnökségi tagja –, hogy a „vadplakátolást” is betiltották. – Azaz, ha kültéri kampányt szeretne valaki folytatni, akkor az egyetlen opció, hogy bekopog egy NER-közeli milliárdoshoz. Ő vagy nemet mond kapásból, vagy pedig olyan ajánlatot ad, amelyet képtelenek vagyunk megfizetni. A bérelhető felületek jelentős többségét így a kormány fogja használni – vont mérleget az ellenzéki politikus.

(Forrás: Népszava)

Kapcsolódó

Fidesz-közeli cég füttyentésére pitizhetnek plakáthelyekért az ellenzéki pártok

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét