Connect with us

Budapesti hétköznapok

A Lánchíd-projekt ÁFA-ja cirka 5 milliárd forint – Ennyi folyik be adó formájában a költségvetésbe

Megosztás

Budapest főváros önkormányzat a civil szervezetek és a budapestiekből álló közösségi gyűlés javaslatára amellett döntött, hogy a Lánchíd felújítása végéig tartó tesztidőszakban csak a buszok, taxik, motorosok és biciklisek használhassák az átkelőt. A kísérlet végén, várhatóan jövő nyáron pedig a budapestiek dönthetnek majd arról, hogy milyen legyen a Lánchíd felújítás utáni, végleges forgalmi rendje – közölte Karácsony Gergely szombaton közösségi oldalán.

Megosztás

Budapest főváros önkormányzat a civil szervezetek és a budapestiekből álló közösségi gyűlés javaslatára amellett döntött, hogy a Lánchíd felújítása végéig tartó tesztidőszakban csak a buszok, taxik, motorosok és biciklisek használhassák az átkelőt. A kísérlet végén, várhatóan jövő nyáron pedig a budapestiek dönthetnek majd arról, hogy milyen legyen a Lánchíd felújítás utáni, végleges forgalmi rendje – közölte Karácsony Gergely szombaton közösségi oldalán.

Ahogy az várható volt, beindult az elégedetlenség

„Budapest nem engedheti meg magának, hogy csaknem három kilométer hosszon a Dunán ne lehessen személyautóval átkelni”

– mondta Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke az M1 szombati műsorában, majd hozzátette a közlekedéssel összefüggő problémákat mindenki megérzi, és

„mindenki úgy látja, hogy túltolja az ezzel kapcsolatos elképzeléseket a főváros”. Szerinte a főváros a Dunán való kevés átkelési lehetőség közül venné el az egyiket: a közlekedés annyira fontos, mint a kenyér, és ha ezzel problémák adódnának, akkor sokak élete lehetetlenülne el

– fogalmazott Kovács Kázmér, aki arra a kérdésre, mi történne, ha a pesti alsó rakpartot és a Lánchidat is lezárnák, azt válaszolta, reméli, ez nem fog megtörténni. Az információk szerint jelenleg hivatalosan több alternatívát is vizsgál a főváros: még a Szabadság híd lezárása is szóba jött – a Magyar Autóklub ezt is ellenzi, és az elnök azt mondta, bíznak abban, hogy a főváros rájön, minden ilyen „kísérletezgetés” kontraproduktív, mert ellentmond a városzöldítési terveknek. Kiemelte:

az autósok egy budapesti híd lezárásával körülbelül 30 ezer kilométerrel többet kénytelenek autózni.

A felújított Lánchidat pénteken egyelőre a buszok, a taxik és a motorosok, kerékpárosok számára nyitották meg, a gyalogosok pedig a tervek szerint a jövő nyár végétől használhatják. Karácsony Gergely főpolgármester az eseményen azt mondta: a híd végső forgalmi rendjéről a budapestiekkel együtt kívánnak dönteni, valódi közéleti viták lefolytatása után.

 

A mai napig nem folyósította a kormány a Lánchíd felújítási támogatását a Fővárosi Önkormányzat számlájára

Mint kiderült, addig ez nem is történik meg, amíg a főváros vezetése nem teljesíti azokat a feltételeket, amelyekről megállapodtak. Az egyik ilyen kikötés, hogy nem korlátozzák a gépjárműforgalmat a felújított Lánchídon.

A kormány feltételeket szabott

A magyar kormány abban állapodott meg a Fővárosi Önkormányzat vezetésével, hogy a Lánchíd teljes körű rekonstrukcióját 6 milliárd forinttal támogatja. Az erről szóló kormányhatározat egyértelmű feltételeket tartalmaz a támogatásért cserébe

– közölte az Index-szel Láng Zsolt, a Közép-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos, aki emlékeztetett arra, hogy

az egyik ilyen feltétel, hogy a gépjárműforgalom ezen közúti szakaszon való teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónap időtartamot.

Azzal, hogy a Fővárosi Önkormányzat pénteken úgy nyitja meg a Lánchidat, hogy sem a gyalogosforgalom, sem a gépjárműforgalom nem használható, nem teljesíti a kormányhatározatban foglaltakat.

A kivitelezést végző A-Híd Zrt.-nek a BKK eddig nettó 13,479 milliárd forintot utalt át, amely összeg után a közlekedésszervezőnek még áfafizetési kötelezettsége van a magyar állam felé.

A teljes projekt bruttó 26,7 milliárd forintba kerül ez a kivitelezési díjból, a tartalékkeretből, a műszaki ellenőri díjból és a várhatóan 5,2–5,4 milliárd forintos áfabefizetésből tevődik össze. A fővállalkozási szerződésben rögzített vállalkozási díj nettó 18,744 milliárd forint plusz a 10 százalékos tartalékkeret.

Kapcsolódó

Szerző