Szóval, van az a plakátpár a metróban, az egyiken az látható, hogy két szép fiatal felnőtt lány összehajol és kólát isznak, a másikon az, hogy két szép fiatal srác összehajol és kólát isznak. Lehetnének akár testvérek vagy barátok is, csakhogy oda van írva, #loveislove.


Te jó ég, akkor ezek melegek!

Az egyik kormányoldali heccfelület hamarabb kiszúrta ezt, mint mondjuk én, aki pedig igazán érzékeny vagyok a melegügyekre, és metróval is sokat járok. Egy még tőlük is szokatlanul zűrzavaros szövegben az egészet összekutyulták a pedofíliával. Lelkük rajta, miért és hogyan ugrott be nekik éppen ez két-két egymásra mosolygó felnőtt emberről, miként ugyebár a plakátok is éppen azt nem tartalmazzák, amivel a melegeket vádolni szokták, hogy ugyanis rózsaszínű bőrtangában kéjelegnek a nyílt utcán.

Mégis, a felháborodott (megrendelt felháborodást mímelő?) szerzők úgy látják,

a reklámot nem a kólagyártó, hanem egyenesen “a homoszexuális lobbi” tetette ki, hogy az üdítőfogyasztáson keresztül rántsa bele a plakátnézegető fiatalokat az azonos nemű emberek közötti szexualitás mételyébe. Hiszen, ha a metróban szabad a melegeknek kólát inni mindenki szeme láttára, akkor már mindent szabad.

Onnan, a túloldalról, Homofóbiából nézve a kólásüveg csak trójai faló

Bár megbélyegezni csak nekik szabad másokat, azért mertem mégis leírni a homofóbia kifejezést, mert úgy tudom, a dolgokat mostanában a nevükön kell nevezni. Különben is, a homofóbia önkéntes deklarációja már megtörtént néhány hete az egyik kormánypárti televízióban.

homofob-cola
fotó: Metróért Egyesület facebook oldala

Arról lehetne beszélgetni, hogyan kapcsolja össze a reklámipar az örömteli pillanatokat egy termékkel, és a fogyasztásukat hogyan köti össze szépnek tartott emberekkel, nekem azonban úgy tűnik, ezt szexuális orientációra való tekintet nélkül szokták csinálni. Tehát ezt a kétségkívül fontos kérdést most félretenném.

És akkor marad az, hogy az üdítős cég megcélzott egy társadalmi csoportot,

hogy ők fogyasszák az italukat, a nekik szánt üzenet pedig nagyjából az, hogy szeressétek a kólát, mert ki merünk rakni egy ilyen plakátot nektek, rólatok. A profitérdek világos, mert hát ez egy üzleti vállalkozás, ugyanakkor mégiscsak azt kell állítsa a cég e célcsoportnak, hogy tudomásul vesszük a létezéseteket, kalkulálunk veletek. Hogy ettől meg kell hatódni vagy sem, az kinek kinek a maga döntése, de az egészen biztos, hogy ettől nem a melegek lesznek többen, hanem a kólaivó melegek.

Itt nagyjából vége is lenne a sztorinak,

ha nem látszódna, hogy ez csak egy epizód, nem a kezdet, és nagyon nem a vég a hazai LMBT-ellenes nyomulásban. A kormánypártnak van már egy amolyan homofóbiareferense is, aki ezúttal azt az elképesztő áldozatot hozta, hogy amíg kint vannak a plakátok, nem iszik Coca-Colát.

Nem akarom elhülyéskedni ezt azzal, hogy én eddig sem ittam semmilyen kólát, és ezután sem fogok, mégis meleg vagyok, mert a lényeg az, hogy Boldog képviselő újabb értékes felszólamlását ki lehet bővíteni akár kvázi-hivatalos kormánypárti kólabojkottá is. De legalábbis fenyegetéssé. Békemenet a kóla ellen! Ahogy van már plakátellenes petíció is, amit egy többek által Kreml-közelinek tartott nemzetközi szervezet indított útjára, elvégre nem engedjük, hogy tisztázatlan hátterű nemzetközi hálózatok avatkozzanak a belügyeinkbe.

Lehet fejleszteni is az ötletet,

például egy meghatározott szint alatt a pártokat tekintsük olyan kisebbségnek, amelyek nem rakathatnak ki plakátokat és nem is jeleníthetők meg plakátokon. Az ellenzék úgyis hazaáruló. Ja, hogy a politikai plakátok piacával ezt már megcsinálták, tényleg, bocs.

Sok múlhat azon, mit lép a Coca-Cola, ér-e annyit neki ez az üzlet, hogy kiálljon a plakátjai mellett. Álkérdésként az is felvethető, vajon a BKV és plakátértékesítő partnere meghajol-e a kormányoldali akarat előtt.

És lesz itt még alaptörvény-revízió is

A dolog tétje látszólag az, szabad-e látszaniuk a melegeknek, százezer plakát közül egyen – vagyis kettőn -, szabad-e felvonulniuk 365 napból egyen, ésatöbbi. Valójában azonban a hétköznapok szabadsága, a látszódás, a jelenlét, egyszóval – és most nagyon durvát fogok írni – a normálisan élt élet joga a tét. Jobb kiállni érte, mint a kétségbe vonását elszenvedni.

Lakner Zoltán

 

A Metróért Egyesület közreadta a BKV reakcióját a Boldog főszereplésével előadott Fidesz-véleményre:

“A BKV-s reklámfelületek hasznosításáért külső partnerek felelnek

Az online médiában bírált, metróban elhelyezett hirdetésekkel kapcsolatban tájékoztatjuk a közvéleményt, hogy Társaságunk felületeinek reklámcélú hasznosítását – az ahhoz kapcsolódó valamennyi feladat teljes körű ellátásával – külső, szerződött partnerek végzik. A felületek hasznosítása ugyanis nem tartozik közvetlenül a BKV Zrt. profiljába.

Jelenleg két céggel állunk bérleti szerződéses jogviszonyban. A metrókocsik belső felületeinek kivételével a BKV Zrt. hirdetésre alkalmas felületeit 1999 óta a Peron Reklám Kft. hasznosítja, mely társaság hatályos bérleti szerződése alapján jogosult felületeink reklámcélú hasznosítására akár albérletbe adás útján is. Ennek értelmében Társaságunk hirdetésre alkalmas felületein a különböző megrendelői igényeknek megfelelően a kampányokat a Peron Reklám Kft. és szerződött albérlői (jármű külső felületekre vonatkozóan a Publimont Kft., belső felületekre a JCDecaux Hungary Zrt.) koordinálják és bonyolítják. A hirdetőkkel, illetve a reklámanyagokat kihelyezőkkel is ők állnak közvetlen kapcsolatban.

A Társaságunk tulajdonában/kezelésében lévő reklámfelületek hasznosítására jelenleg van folyamatban egy közbeszerzési eljárás. Ennek során a BKV Zrt. és a BKK Zrt. közös ajánlatkérőként reklámozási tevékenységgel kapcsolatos komplex reklámértékesítési, szervezési szolgáltatást kíván beszerezni, aminek része a reklámhelyek kialakítása, reklámfelületek létrehozása, a kapcsolódó reklámértékesítési tevékenység végzése, monitoring rendszer kiépítése. Cél, hogy az újonnan kialakuló szerződéses állomány egyszerűbb, egyben a jelenleginél pontosabban szabályozott legyen. Az új reklámtender lezárása heteken belül várható. BKV Zrt.”

hvg.hu megkérdezte a Fideszt – hogy hallgattassék meg, ugye, mit gondolnak Boldog akciójáról, de a párt rejtélyesen csak annyit válaszolt:

Magyarország szabad ország, ezért mindenki szabadon eldöntheti, hogy iszik-e Coca Cola-t.

Az ominózus homofób kijelentést Boldog István nevéhez fűződik,

aki közösségi oldalán tette közzé véleményét és felhívását:

“Elhatárolódom a Coca-Cola plakátkampányától. Amíg nem távolítják el provokatív plakátjaikat Magyarországról, addig én nem fogyasztom a termékeiket! Erre kérek mindenkit!”

 

Egy kommentelő hozzáfűzte:

“A Coca Cola Company e hír hallatán meg is indította a csődeljárást maga ellen.”

Vagy a másik igen higgadt hang:

“Megtenné kedves István, hogy pár szóban összefoglalja, miért jutott erre a döntésre? Őszintén érdekel, mi lehet az, ami a 21. században egy felnőtt embert ilyen bejegyzés megírására késztet. Miért buzdít olyasvalamire minket egy ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ, ami köztudottan megosztó és ami témának akar pozitív- akar negatív érintése után bizton beleveri saját felépített karrierjét hangyákig a földbe. Jöhet innentől bármivel az állampolgárok fele, a mai (véleményem szerint) meggondolatlan posztja ÖRÖKKÉ magara sütötte a bélyeget. Tisztelettel kérdezem.. megérte?”

2 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Ez a törökszentmiklósi BAROM a pártja által elkövetett dolgokért MIKOR ROHAN KI ?
    Javasolom a TAJTPARASZTNAK ne a kólaivást, A LEVEGŐVÉTELT FÜGGESSZE FEL !

  2. Én sem fogok kólát inni mostantól. Lehet más üdítőt választani. Mindenki másnak is ezt ajánlom.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét