Fű, fa, virág, mindenki elmondta már a véleményét  5-ös metró ügyben. Tarlós föpolgármester például jó szokása szerint hátrafelé mutogat. A Városi Kurír most a  legilletékesebbet, Budapest egykori főpolgármesterét, Demszky Gábort kérdezte, de nemcsak erről. 


HÉV, vagy metró „az itt a kérdés”

Mi igaz abból, hogy Ön, önök kezdték el 5-ös metróként emlegetni a HÉV-et?

– Azokat a kifejezéseket, hogy 3-4 vagy ötös metró nem a városvezetés találja ki. Ezek hálózatfejlesztésekből adódó szakmai döntések, amelyek egy hosszútávú közlekedésfejlesztési koncepció részei. Tehát nem úgy volt, hogy a főpolgármester egy reggel arra ébredt, hogy „megálmodtam, hogyan hívják ezután ezt, vagy azt a HÉV-et”. Ezeket  a döntéseket közlekedési szakemberek évtizedes munkája előzte meg. Az 5-ös metró valóban szerepel a távlati közlekedésfejlesztési tervek között és ennek az első üteme, a csepeli hév nyomvonalának föld alá süllyesztése lenne a Nemzeti Színháztól a Kálvin térig. Ebben a témában annyira előrehaladtunk, hogy nemcsak az első terveket adtuk át készen, de a 4-es metró építése közben a tervezők és a kivitelezők már elő is készítették műszakilag a 4-es Kálvin téri állomásán az 5-ös dokkolási lehetőségét. Ez tehát egy hálózatfejlesztési koncepció.

Mi szükség lenne erre a „metrósításra”, vagy is a HÉV föld alá bújtatására?

– Amikor elkészült a Nemzeti Színház és a MÜPA és kezdet kiépülni a környék, felvetődött, hogy fontos lenne a közvetlen kapcsolat a Dunával, márpedig ezt akadályozza az ott futó HÉV, amit ha már ott megy a 4-es metró, úgyis be kellene végre vezetni a Kálvin térig.

5-ös metró, a rossz lelkiismeret okán….

Mikorra tervezték a megvalósítást?

– Ez csupán pénzkérdés, de visszatérve az eredeti kérdésre, ez az 5-ös metró elnevezés egy rossz vicc, amit a fővárosiak úgy sem vesznek komolyan. Ezt az elnevezést és ennek feldobását semmi más nem indokolja, mint a rossz lelkiismeret, ami abból ered, hogy 2010 óta azokon a hálózatfejlesztéseken kívül, amiket még mi terveztünk, a város nem tudott újat indítani.

– Miért nem?

– Hiányzott az elszántság, a források megteremtésének a képessége, valamint a tényleges együttműködés a városvezetés és a kormányzat között.

A HÉV már a MÁV-é, így nem rendelkezhet felette a főváros.

– Tarlósnak cáfolnia kellene az átnevezést, és arról beszélni, hogy milyen fejlesztéseket terveznek ennek kiváltására.

Heller Ágnes halálára

A napokban elhunyt Heller Ágnes filozófusnak még Ön adta át a „főváros díszpolgára” címet. Volt valami különleges a  kapcsolatukban?

– Ha annak nevezzük, hogy annyira rajongtam az írásaiért, hogy az ő művei okán tanultam angolul, hiszen akkortájt, amikor én egyetemista voltam, magyarul hozzáférhetetlenek voltak, akkor a válaszom igen. Filozófusként őt tartottam a magyarok közül a legeredetibbnek, legérdekesebbnek.  Már főpolgármester voltam, amikor jobban megismertem.

Ki lesz a kicsoda?

Mit hoz az ősz?

– Ha úgy érti, sikerül-e legyőzni Tarlóst, az a válaszom, hogy reményteli a helyzet. Volt egy kiválóan sikerült előválasztás, és az főpróbája volt egy olyan intézménynek, ami remélem, ezek után általános lesz. Nagyon fontos, hogy az ellenzék most végre biztos talajon áll. Annak a cirkusznak pedig, ami az előválasztást követően történt és történik a hirtelen előkerült jelentkezőkkel, egyetlen célja lehet: az ellenzék kevésbé tájékozott támogatóinak megzavarása. Én úgy gondolom, most minden azon múlik, hogy a következő hónapokban Karácsony Gergő elő tud-e állni egy olyan hosszútávú városvezetési stratégiával, ami szakmailag megalapozott és amihez viszonyulnia kell majd Tarlós Istvánnak. Végül is Karácsony a kihívó, akinek nem lehet célja visszanyúlni a nem létező Tarlós-féle koncepcióhoz. A közlekedéspolitikában, az egészségügy-politikában és valamennyi ágazati politikában összehangolt és financiálisan alátámasztott stratégia kell.

– Önnek volt ilyen stratégiája annak idején, és nem csak fejben, de papíron is?

– 1994-től mindig ilyennel indultam. Ez tette lehetővé, hogy a riválisaim nevét szinte ki se mondtam, csak a saját koncepciómról beszéltem mindig, mert volt! Karácsony is úgy tudja jó helyzetbe hozni magát, ha nem ő reagál Tarlós bejelentéseire, hanem azt vitatják meg, amit ő mond. Az én mondásom az volt, hogy „Világvárost építünk!”, de ezt egy nagyon komoly szakmai stáb támasztotta alá, velük dolgoztuk ki. Ezek esetenként 3-400 oldalas dokumentumok voltak.

Lehet  ellenzékből eredményesen várost vezetni?

Ön volt kormánypárti és ellenzéki főpolgármester is, sőt az úgynevezett „baráti tűzből” is kapott jócskán. Mit tud tanácsolni annak, aki ellenzékiként nyeri el a főpolgármesteri széket? 

– A főpolgármesteri poszt a legfontosabb, amit ellenzékiként elérhet egy politikus. Ennek megfelelően, neki politikailag kell mozgósítania, és nem is csak a fővárost, hanem az egész országot. Szerintem ez nem helytelen megközelítés, de nem lehet kizárólagos. Az a főpolgármester, aki csak pártpolitikusként jár el, bukásra van ítélve, ugyanis ha a ciklus végére nem tud komoly eredményeket felmutatni szociálpolitikában, vagy amivel kezdtük is ezt a beszélgetés, például közlekedési kérdésekben, az súlyos bizalomvesztéssel jár. A főpolgármestertől és az önkormányzattól az emberek  már a mindennapjaikban is elvárják az érzékelhető változásokat, és ezt az igényt ki kell elégíteni, nem lehet megkerülni. Összefoglalva: kell, hogy legyen stratégiai terv és ennek alapján megvalósítható programok. Még tömörebben: a főpolgármester ne a szavak, hanem a tettek embere legyen!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét