Budapesti hétköznapok
Egy napra két szégyen: a World Press Photo kiállítást egy budapesti múzeum sem fogadja
Published
3 hónap agoon
Arról már írtunk, a nap első szégyenéről, hogy a spanyol kormány a spanyol kormány „az ország stratégiai érdekeinek és nemzetbiztonságának védelmére” hivatkozva megvétózta, hogy magyar kézbe kerüljön a Talgo vonatgyártó, ami lássuk be, érthető, és egyben eléggé degradáló ránk nézve, Most újabb szégyent hozott a fejünkre a „pártéskormány”.
Ilyenre nem volt példa….
„Több, mint 30 éve szervezem a World Press Photo kiállítást Magyarországon, de ilyen kanosszát még nem jártam, mint idén”
– mondta a HVG-nek Révész Tamás. Végül Karácsony Gergely főpolgármesterrel egyeztek meg, a főváros biztosít helyszínt, így
a tárlat szeptember 20-ától lesz látható a fővárosi Állatkerthez tartozó Biodóm területén.
Ez – fővárosi forrás és állami segítség hiányában – ugyan évek óta egy befejezetlen betonteknő, de Révész szerint azon belül
“van egy közel 1000 négyzetméteres látogatói tér”, amely a világítás kialakítása után alkalmas a célra.
Minden múzeum elzárkózott
Addig azonban, míg Révész megegyezésre jutott a fővárossal – amiről a Magyar Hang már írt –, sok elutasításban volt része. Ez aligha meglepő azután, milyen hányatott sorsa volt már tavaly is a világ legjobb sajtófotóit és dokumentarista fényképeit bemutató tárlatnak a Nemzeti Múzeumban. 2023-ban a gyermekvédelminek nevezett törvényre hivatkozva tiltották ki a 18 éven aluliakat a Nemzeti Múzeumban megrendezett kiállításról, miután Dúró Dóra, a Mi Hazánk politikusa törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatását kérte azért, mert a képválogatásban melegeket ábrázoló fotók is láthatók voltak.
Mivel a múzeum senkitől nem kérheti el a személyi igazolványát, a tavalyi kiállításra bejutottak 18 év alattiak is, csakhogy a múzeum igazgatója, L. Simon László a Kulturális és Innovációs Minisztérium szerint ezzel „ellehetetlenítette a munkaviszonya fenntartását”, így Csák János miniszter kirúgta L. Simont.
…és jött Demeter Szilárd
Révész Tamás szerint az már idén tavasszal, a 2024-es tárlatnak a szokásos menetrend szerinti szervezésekor világossá vált, hogy a Nemzeti Múzeum helyett alighanem más helyszínt kell keresni. Ezt később a központosított állami centrum, a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központot vezető Demeter Szilárd udvarias levele is megerősítette Révész szerint, mert abban
Demeter Szilárd sok sikert kívánt ugyan a kiállításhoz, de jelezte, hogy “profilváltás” miatt a Nemzeti Múzeum nem tudja idén vállalni a helyszín biztosítását.
A szervező elmondta, hogy következő körben a tárlatnak korábban éveken át helyt adó Néprajzi Múzeum nyitottnak mutatkozott a rendezésre, ám később – miközben a szaktárca éléről Csák János távozott, és helyét Hankó Balázs vette át – arról tájékoztatták:
a Néprajzi Múzeum “váratlan karbantartási és belsőépítészeti munkálatok” miatt mégsem tud helyszínt biztosítani a World Press Photo kiállításnak.
Révész Tamás szerint ezután tárgyalt egy általa megnevezni nem kívánt újabb múzeummal, amely örömmel biztosított volna helyszínt a kiállításnak, ám egy héttel később jelezték, hogy ezt mégsem tudják vállalni. Ezt követően a szervező két rangos – egy belvárosi és egy óbudai – magángalériát is megkeresett, ám ezek a helyszínek objektív okokból nem feleltek meg a lebonyolítás feltételeinek, mert kicsik voltak.
Irány Debrecen!
Ezek után vitték a kiállítást Debrecenbe ennek szégyenletesen rövid időszakáról augusztus 17-én így írtunk: Elbontották szombat reggel a három nappal korábban megnyitott, szeptember 8-ig megtekinthetőnek hirdetett sajtófotó kiállítást Debrecen belvárosában – tudta meg a Debreciner. Sem a rendezvény szakmai kurátora, sem a portál érdeklődő munkatársa nem kapott választ szombaton (augusztus 17.) délig arra, hogy miért…. Hol van már a jó öreg fóliázás meg kordonozás….Bánkuti András, a Magyar Újságírók Országos Szövetsége fotóriporteri szakosztályának elnöke szombaton hajnalban azért utazott Debrecenbe, mert előző este telefonon értesítette őt Debrecen város önkormányzatától egy ügyintéző, hogy sajnálatos módon a néhány nappal korábban éppen többek között Bánkuti által is megnyitott 2024-es Magyar Sajtófotó Kiállítás, amelynek ő volt ebben az évben a kurátora is
teljes anyagát elbontják a Csapó utca elejéről. Mindezt konkrét indoklás nélkül, ám felkérve őt arra, hogy ha jelen tud lenni az elpakolásnál, felügyelje annak szakmailag megfelelő voltát.
Bánkuti azt mondta a lapnak, hogy
az eddigi 42 éves története során egyszer sem zártak be még Magyar Sajtófotó Kiállítást, maximum a nyolcvanas években esett meg az, hogy három képet eltávolítottak az illetékesek, mert aggályosnak vélték. Hozzátette: egyelőre teljesen tanácstalan, mi az igazi ok, ráadásul „kiváló debreceni fotósok díjazott képei is kikerültek, majd most le”.
Azt tudja hallomásból Bánkuti, hogy 2023-ban a debreceni orosz konzul „nehezményezte, mit keresnek itt ukrán képek is”, ám akkor nem történt bezárás. Nem tartja kizártnak, hogy mivel most is voltak ukrajnai háborús fotók, esetleg ő szólt közbe ismét.
Karácsony bevállalta
Így került végül a fővárossal kötött megállapodás alapján a Biodóm területére a tárlat, amelynek Révész szerint idén a kísérő kiállítást “On the spot” címmel Cseke Eszter és S. Takács András készítette, narrátorként, riporterként, szerkesztőként és vágóként.
A kiállítás szeptember 19-én nyílik meg, és a közönség számára szeptember 20-a és október 27-e között minden nap látogatható lesz.
Révész Tamás a tavaly történtek után világossá tette a HVG kérdésére:
semmiféle korlátozást nem vezetnek be a Biodómban, vagyis kordon vagy más szabályozás, személyazonosság-igazolási előírás sem lesz, mindössze a helyszínen és az online jegyvásárláskor feliratokon hívják majd fel a figyelmet arra, hogy a World Press Photo kiállításon “érzékeny tartalommal” lehet majd találkozni.
Magyarázata szerint
a World Press Photo a sajtószabadságra hivatkozva nem engedélyez semmilyen korlátozást, és ahol azt tapasztalja, onnan kivonul.
Hozzátette: ő arra törekedett, hogy a World Press Photo fogadja el azt, ami magyar előírásoknak megfelel, azaz jelezzék az érzékeny tartalmat. Megjegyezte, hogy
Európában nem volt még soha a tavalyi budapesti kiállításhoz hasonló affér.
Csak úgy….
2023 novemberében írtuk: Dúró Dóra és Csák János személyében a regnáló magyar kormánypárt elérte a célját, 2023-ban beindult az öncenzúrahullám. Az ostoba para-effektus hatására lekordonozták Claudia Andujar félig magyar származású brazil fotóművész és aktivista homoszexuálisokról készített fotóit. Mentve a haza és a fiatalok lelki üdve!? A Néprajzi Múzeum minden jel szerint a Magyar Nemzeti Múzeum esetéből tanulva különítette el az Indiánok. Lelkek. Túlélők. című fotókiállítás egyik, az alkotóművész korai műveit bemutató részét.
„A kiállítás ezen része csak 18 év feletti személyek számára látogatható”
– magyar és angol nyelvű tábla figyelmezteti a látogatókat, hogy Claudia Andujar brazíliai fotóművész egyes képeit csak felnőttek nézhetik meg. Az elkerített részt külön teremőr felügyeli. A homoszexuálisok hétköznapjait bemutató, São Paulóban és Rio de Janeiróban 1967 júniusában készített fotósorozatot egyszer már cenzúrázták, 1967-ben, akkor a Realidade magazinban nem jelenhetett meg több kép.
Friss
- 70.- forint/magyar kopf – Krausz Gábor segítséget kér
- Emberek, Orwell az 1984-et figyelmeztetésnek szánta, nem forgatókönyvnek
- Lebukott a hárommilliárdos számlagyár
- Orbán Viktor: Nem elég már oldalvizezni
- Elfüstölt egy villamos – Óriási közlekedési káosz Budapesten
- Orbán és Matolcsy, „két férfi egyeset”
- A horoszkóp ígérete szerint…
- (Nagyon)kisnyugdíjasunk felveszi a kesztyűt: a Mikulásgyár jár a gyerekeknek
- Szalay-Bobrovniczky-paráztatás: elrendeltem a légvédelmi rendszerek telepítését Magyarország északkeleti részére
- A Black Friday nemcsak a vásárlókat, de a csalókat is vonzza