Banánköztársaság
A jövő értelmisége – nincs új a nap alatt 10.
A neten bolyongva elkeserítő dokumentumfilmbe botlottam. Egyetemistáknak és főiskolásoknak – fiúknak és lányoknak vegyesen – tettek föl egyszerű kérdéseket. Milyen feszültségű áram folyik a hálózatban? Mikor volt a második világháború? Mi történik egy Holdon leejtett tollal? Melyik tenger mossa Csehország határát?
Már azon is csodálkoztam, hogy egyetlen megkérdezett pénzügyi főiskolás vagy bölcsész sem tudta, hogy Magyarországon 230 voltos áramot használunk. Néhány műegyetemista kivételével a legtöbb fiatal azt válaszolta, hogy a Holdon elengedett toll lebegni fog. Ki azzal indokolta, hogy a Holdon nincs gravitáció, ki azzal, hogy a Holdnak nincs légköre, és volt, aki semmivel. Megint leírom: néhány műegyetemista kivételével. Azaz köztük is volt olyan, aki szerint a toll lebegne. Mit tanultak ezek a gyerekek az általános- és a középiskolában fizikából? Vagy talán jobb lenne a kérdés így: hogyan tanították nekik a fizikát?
Arra a kérdésre, hogy melyik tenger mossa Csehország határát, csak egy-két fiatal vágta rá, hogy Csehországnak nincs tengere. A többiek elméláztak a kérdésen, aztán vagy jópofáskodva azt válaszolták, hogy „passz”, vagy latolgatni kezdték: talán a Földközi tenger, vagy inkább az Északi? Hogyan tanították ezeknek a gyerekeknek sok-sok éven át a földrajzot?
Azt, hogy mikor volt a második világháború, talán két fiatalnak sikerült belőnie. Volt, aki a 19. századba tette, volt, aki szerint az 1970-es években fejeződött be, és sokan töredelmesen bevallották, hogy fogalmuk sincs. A legközelebb még az járt az igazsághoz, aki 1934 és 1942 közé tette. Napjaink kvízműsoraiban ezt a választ már elfogadnák, és jutalmaznák. Egy olyan rezsimnek, amely legitimációját történelemhamisításra és sérelmi politikára építi, jól jönnek az így kiművelt fejek.
És ők nemzedékük legjobbjai.
Végigjárták az általános iskolát, a középiskolát, leérettségiztek, felvették őket főiskolára vagy egyetemre. Ők lesznek a jövő értelmisége. Ők fogják tanítani a jövő nemzedékeket.
Van mire alapoznia Orbán népbutításának, és Hoffmann Rózsa hosszú távú országbutító oktatáspolitikája sem a semmire épül.
Andor Mihály
(Gépnarancs, 2013. február 8.)
Szerző
Friss
- ‘Úgynevezett kérdések Gönczi Gábor úgynevezett műsorvezető úgynevezett szájából elhangozva’ – Exkluzív cucc Orbántól…
- Óvodában ‘toboroz’ a honvédség, de no para: éles gránát nem került elő….
- ‘Volt kifütyülni a török himnuszt?’ – Az UEFA most sem volt elnéző az MLSZ-el
- Szívzűr – Saját bőrön
- Orbán USAID-kormánybiztosa -pakk helyett- cokit kapott az amerikai szervezet munkatársától – Frissítve!
- Megnyertük! A Várkert bazárba tömörül a Türk Államok Szervezetének Informális Csúcstalálkozója
- Apa, kezdődik! Távozik a Pride-ot szervező alapítványból egy magazin főszerkesztője az ‘ellehetetlenítő törvény’ miatt
- A KDNP-s politikus, akinek újabb szavazatokat sikerült amortizálnia – Na de Béláim, mi a cél?
- Nem tudom eldönteni, mi érdemli meg jobban az utóbbi 10 nap hülyeségdíját… – Hétvégi Lendvaiságok
- Magyar Péter úgy kell a kormány prop.-nak, mint egy falat kenyér – Na jó, most Ukrajna is bejött a képbe, de megvan az összefüggés