Kiemelt hírek
Eperjes Károly hite, művészete és a helyes út!
Kedvelem Eperjes Károly színészi játékát, művészetét, láttam néhány kiváló alakítását, ámbár úgy vélem, teljesítménye nem ér fel Csortos Gyuláéval . Olvastam terjedelmes interjúját a közkedvelt portálon, és amikor láttam, hogy a riporter kérdéseire őszintén, életének kétes értékű tényeit sem rejtegetve válaszol, ismét Voltaire jutott eszembe, aki (állítólag) egyszer ezt mondta: „Nem értek egyet veled abban, amit mondasz, de halálomig harcolni fogok azért, hogy mondhasd.“ Nagyjából így vagyok Eperjes Károllyal.
Kedvelem Eperjes Károly színészi játékát, művészetét, láttam néhány kiváló alakítását, ámbár úgy vélem, teljesítménye nem ér fel Csortos Gyuláéval . Olvastam terjedelmes interjúját a közkedvelt portálon, és amikor láttam, hogy a riporter kérdéseire őszintén, életének kétes értékű tényeit sem rejtegetve válaszol, ismét Voltaire jutott eszembe, aki (állítólag) egyszer ezt mondta: „Nem értek egyet veled abban, amit mondasz, de halálomig harcolni fogok azért, hogy mondhasd.“ Nagyjából így vagyok Eperjes Károllyal.
A hit, a vallásosság és az egyház(ak)hoz való személyes kötődés – magánügy
A színművész a maga módján mélyen hívő ember, s annak alapján, amit elmondott – gondolom – a hitről, a művészetről, emberségről, politikáról és politikusokról vallott véleményének alapvetését a római katolikus egyház és persze családi indíttatása adta meg. A II. Vatikáni Zsinatnak (1962-65) az ökumenizmusról szóló határozata kifejti:
„Az üdvösség eszközeit hiánytalanul csak Krisztus katolikus Egyházában, az üdvösség egyetemes eszközében érhetjük el. Hitünk szerint ugyanis a Péter vezetése alatt álló egyetlen apostoli kollégiumra bízta az Úr az új Szövetség összes javait, hogy létrehoz-za Krisztus egy testét a földön; melybe teljesen be kell épülnie mindazoknak, akik va-lamilyen módon már Isten népéhez tartoznak.”
Magam úgy vagyok ezzel, hogy a hit, a vallásosság és az egyház(ak)hoz való személyes kötődés – magánügy. A művész őszinteségének jóvoltából némi bepillantást nyerhettünk magánügyeibe, egykori „bűnös“ életének egynémely részletébe, amelyek „Rémes, istentelen dolgok voltak“, s amelyekből hite és egyháza segítségével sikerült kivergődnie. Szerencsésnek tartom a hitében ily szilárd lelket, aki vallja és átéli, hogy az elkövetett bűnökre pap feloldozást adhat. A katolikus egyház így tanítja, vagyis a Biblia, az egyház és az egyházatyák szabják meg, hogy mi a bűn, s hogy arra a veszendő lélek miként kaphat feloldozást az egyház által, hogy végül bebocsátást nyer-jen a mennyországba.
Képes-e nekem elnézni, hogy én másképp látom a világot
Mert amint a zsinat és Eperjes Károly is mondja egy igazság van és egyetlen útja az üdvözülésnek. Ráadásul a művész úrhoz „a Hang“ is szól, amely (aki?) kritikus pillanatokban eligazítást ad neki a teendőket illetően.
Mármost a kérdés, amelyet mindezek tudatában bárki feltehet magában, úgy szólhat, hogy én, Kovács-Kiss János magyar állampolgár. aki az egyházra és tanításainak teológiai fejezeteire fittyet hányok, templomba csak akkor teszem a lábam, ha építészeti szépségeit szeretném megcsodálni, egyszóval én, liberális, baloldali tévelygő hitetlen – lehetek-e még tisztességes, jó erkölcsű ember?
Befogad-e Eperjes Károly a magyar nemzet soraiba, s képes-e nekem elnézni, hogy én másképp látom a világot, benne például az SZFE sorsát, az István, a királyt, és Orbán Viktor politikai működését?
„Veled Uram, de nélküled“
Mert – ugyan senki nem kérdezett, de elmondom -, szerintem – a színművészeti egyetem kivégzése gyalázatos, aljas és fölöttébb ostoba tett volt; hogy István, a király nagyon is jól és érthetően mondta, amikor azt mondta „Veled Uram, de nélküled“, mert azt mondta, hogy maga és nemzete elfogadja a krisztusi erkölcsi parancsokat, de politikai hatalmat nem ad az egyháznak. Mert – szerintem – ennek a mondatnak ez a veleje, ha a művész nem is érti.
Végezetül pedig Orbán Viktor szerintem nem isten (Isten) ajándéka a nemzet számára, hanem istenátka hazug maffiózó, aki Rákosi Mátyás óta többet ártott a nemzetnek és az országnak, mint bármelyik bárgyú és ostoba politikus, aki hatalomra vergődött Magyarországon.
Van-e jogom úgy vélekedni,
hogy Eperjes állításával szemben igenis létezhet liberális keresztény, szocialista keresztény, (még nacionalista keresztény is), sőt ad absurdum – erkölcsi értelemben – lehet keresztény bármely muzulmán, buddhista, taoista és sámánista is – már ha a kereszténység a humánus erkölcsi követelmények és emberi magatartási szabályok összessége. Eperjes Károly (és a zsinat) szerint a katolikus kereszténység az egyetemes értékek összessége.
Konfuciusz, Buddha, Mohamed, sőt Luther és Kálvin is másképp gondolhatták, s hiába írták fel a Bazilika homlokzatára, hogy „Én vagyok az Út, az Igazság és az Élet“, és hiába állítja az egyház és Eperjes Károly, hogy az ő útja az egyedül helyes út, a gondolat effajta kizárólagossága a történelem tanúságai szerint mindig is zsákutcába vezetett.
Lám, még a művész úr is azt mondja, hogy manapság az ördögtől eredeztethető gondolatok és életvitel uralja a világ nagyobb részét, sőt tévtanokkal tömik az ifjúság fejét, vagyis szerinte már benne is vagyunk zsákutában.
„Nem könnyű lépten-nyomon elszenvedni, hogy az életellenes oldal kioktatja az élet normalitását védőket“ Eperjes szerint az életellenesség nem más, mint az abortusz, az eutanázia, az LMBTQ és egyebek. (Hogy mi a normalitás, arról nem esett szó, de sejthető.)
„Nincs nemzeti, vagy hazafias színház, csak jó, vagy rossz színház van”
Valójában lenyűgöző, hogy Eperjes Károlyban, a tehetséges és immár érett művészben mennyire nincs kétely a saját álláspontját illetően. Egyik pályatársa, Mucsi Zoltán ezt mondta: nincs nemzeti vagy hazafias színház, csak jó vagy rossz színház van. Eperjes szerint van nemzeti és hazafias színház is. És gróf Széchenyi István nem öngyilkos lett, hanem meggyilkolták a gonosz császári ügynökök. És van keresztényi erkölcsű színdarab, amelyben vállal szerepet, s van erkölcstelen, amelyben vallási meggyőződése miatt nem. Ugyanakkor a művész úrtól nem egészen idegen a gyakorlatias gondolkodás, amennyiben kirótt penitenciájának végrehajtását például összekötötte olaszországi családi nyaralással. Amikor pedig a Fidesz államilag szervezett tolvajlásairól vagy Szájer József erkölcsiségéről faggatta a riporter, így válaszolt:
„Mindenkinek a saját lelkiismeretével kell elszámolnia!“ Na, szép! Az LMBTQ éppenséggel életellenes valami, de ha elvtársamról van szó, számoljon csak el a saját lelkiismeretével – csak úgy, mint a közpénztolvaj a tolvajlásaival!
Tisztelt művész úr! Én örömmel látom Önt szerepeiben a moziban, színpadon, tévé-ben. De az a benyomásom, hogy az Ön világképe tévtanokból áll össze, s ideje lenne azokat a valósággal szembesíteni. Addig is – remélem – megőrzi szilárd hitét istenében és az emberi jóságban, ugyanakkor ráébred, hogy sokféle út elvezethet az üdvözüléshez. Amint hallom, így vélekedik Ferenc pápa is!
Szerző
Friss
- Szanyi Tibor: kracsun = karácsony? – Úgy látszik, a jó hírek csak nem akarnak Orbánhoz kötődni
- Készülj a karácsonyra – 5 jótanács: így díszítsd az otthonod
- Orbán Viktor szerint “Brüsszel” Magdeburgot akar csinálni Magyarországból
- Időjárás, ma havazik, de mi lesz karácsonykor?
- Vasárnapi horoszkóp két nappal karácsony előtt
- Jobb félni? – Nemcsak rendőrök, de civilruhások is figyelnek
- Szoboszlai megy a Real Madridba?
- 10 000 ember az ünnepi asztalnál – idén is lesz krisnás Karácsonyi Szeretetlakoma a Népligetben
- Mit keresett Magyar Péter Lévai Anikó ölében? – Megoszlanak a vélemények az Orbán családban…
- Meddig még a pitlákság útján? -érdeklődött egy kommentelő, amikor kiderült, hogy lenyúlta a kormány a gyermekotthonból a tegnap átadott TISZA-ajándékokat