Budapesti hétköznapok
Ez az Uber nem az az Uber – Illiberálisan magyaros visszatérés
Hiába tér vissza Budapestre az Uber, nem jellemzik majd azok az előnyök, amelyek a szolgáltatást igazán népszerűvé tették: nem lesz például olcsóbb a tarifa, és a vállalkozó kedvű autósok sem vihetnek el hazafelé néhány utast, hogy kiegészítsék a fizetésüket.
Ubertelenítés….
A Budapesti Közlekedési Központ tájékoztatása szerint ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd az Uberre, mint a többi taxisra, azaz még az autónak is sárgának kell lennie. A visszatérés háttérben feltehetően az áll, hogy a nemzetközileg ismert Bolt túl sok turistát vitt el, ezért ráindítottak egy szintén bejáratott márkanévvel rendelkező szolgáltatást.
„Sem az Uber Taxi, sem az Uber Taxihoz tartozó személytaxi-szolgáltató nem kap felmentést a vonatkozó jogszabályok betartása alól”
– közölte az rtl.hu megkeresésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Ez azt jelenti, hogy
hiába tér vissza az Uber ismét a fővárosba, nem jellemzik majd azok előnyök, amely miatt igazán népszerűvé vált.
Átlátható, gyors és olcsóbb volt, most meg….
Korábban például a hivatalos taxitársaságok által használt tarifa kétharmadáért vitték az utasokat, ráadásul az applikáció letöltésével bárki lehetett Uber-sofőr.
Vagyis ha valaki azzal akarta kiegészíteni a fizetését, hogy a munkából hazafelé elvitt néhány utast, akkor ezt korábban megtehette. A taxisok rendszeresen tiltakoztak a konkurencia ellen, leginkább azzal érveltek, hogy azért tudja az Uber alacsonyan tartani a tarifáit, mert sokkal kevesebb feltételnek kell megfelelnie, ráadásul az anyacég nem is Magyarországon fizeti be az adóját. A taxisok több tüntetést is tartottak Budapesten 2016-ban. A kormány felkarolta a taxisok követeléseit, és végül olyan törvényt fogadott el a parlament, amelynek következtében csak azok folytathatnak utasszállító tevékenységet, akik megfelelnek az előírásoknak: egyebek mellett vállalják az egységes tarifa alkalmazását, valamint betartják a sofőrökre és az autó külsejére vonatkozó előírásokat is (például sárga fólia, tájékoztató feliratok stb.).
Viszlát Magyarország….
Az Uber a szigorú szabályok hatására kivonult 2016-ban, de a márka ismertségét és népszerűségét mutatja, hogy a cég alkalmazását tavaly még így is csaknem százezren nyitották meg Budapesten. A Főtaxi február végén, az Uber partnereként jelentette be, hogy újra működik majd az applikáció, de ez a BKK válasza alapján lényegében csak egy új szolgáltató megjelenését jelenti majd.
„Ugyanolyan szabályok alapján folytathatnak személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező tevékenységet, illetve személytaxi-szolgáltatást, mint bármelyik más szolgáltató Budapesten”
– írta a Budapesti Közlekedési Központ. Az Uber taxit üzemeltetni szándékozó cég (F Mobilitás Kft., a Főtaxi leányvállalata) be is nyújtotta már az előzetes igazolás iránti kérelmét, azt ugyanis a BKK-nak kell majd igazolnia, hogy a tervezett szolgálat megfelel a fővárosi taxirendeletben meghatározott szabályoknak. A végső engedélyt az illetékes közlekedési hatóság adja majd ki. Az F Mobilitás Kft. azt közölte az rtl.hu-val, hogy ha sikeres lesz az engedélyeztetési folyamat, akkor az Uber applikáción keresztül Uber taxit lehet majd hívni, míg a Főtaxihoz tartozó autókat a Főtaxi eddig használt platformjain (például applikáción és telefonon) keresztül lehet rendelni.
Kinek az érdeke?
Az Uber taxit tehát önálló szolgáltatóként akarják üzemeltetni. Hozzátették:
„Az Uber a világ számos országában dolgozik hivatásos taxisokkal együtt. Az ilyen típusú együttműködések sorában pedig Európában az elsők között lesz a budapesti piacra lépés”.
Az Uber megjelenése leginkább azért érheti meg a Főtaxinak, illetve a leányvállalatának,
mert a márka rendkívül ismert a külföldiek körében, ezeket a vendégeket pedig gyakran a nemzetközileg szintén ismertnek számító észtországi székhelyű Bolt szerezte meg. A turisták az utcai leintések esetében is bátrabban fordultak a Bolthoz, mint a számukra ismeretlen szolgáltatókhoz.
Korábban egyébként több taxiscég is eljárást kezdeményezett a Bolt ellen különböző (például adózási, logóhasználati) kifogásokra hivatkozva, de nem állapítottak semmilyen szabálysértést, így a szolgáltató engedélyét sem függesztették fel. Sőt, nemrég a Bolt lett a Hungaroring kizárólagos taxiszolgáltatója. A Bolt a portál megkeresésére azt közölte:
„Tiszteljük és támogatjuk a piaci versenyt, az átláthatóságot és utasbiztonságot. Számunkra az utasok és sofőr partnereink a legfontosabbak. Ha az új versenytársunk – dacára annak, hogy az őt korábban támadó hagyományos társasággal lép partnerségre – szintén képviseli ezeket az értékeket, akkor ez tovább segítheti a piac fejlődését”.Hozzátették: „a színvonalas szolgáltatás iránti elkötelezettségünkkel az utasaink is tisztában vannak, ezért nem számítunk forgalomcsökkenésre, a piacon kemény munkával megszerzett pozíciónkat tartani kívánjuk”.
Szerző
Friss
- Nyugdíjasok lázadása – A Munkáshitel után jöhet a Nyugdíjas hitel?
- Pintér Sándor nyugállományú rendőr vezérezredes éppen oktatásért felelős miniszterségét gyakorolja
- Kik nem tisztelték meg Nemere István temetését?
- Gyurcsány Ferenc beígért „fityisze” a hatalomnak Varju László jogerős bírósági ítélete után
- Menczer Fidesz-funkci pofonért ment, de monokli helyett újabb pár százaléknyi Tisza-előnyt tudott kiprovokálni
- A mázlista 4., vagy az „ez nem jön be” 5. vagy? – 4 csillagjegy, akikre álomszerű téli időszak vár!
- Olyan jól megy minden a mentőknél, hogy van emberük a középiskolások ingyen-jogsiszerzésében is közreműködni
- A ködterhes időjárás tovább tart, sőt még ónos szitálás is jöhet
- MÁV-os még nem sín-, de már valósághajlitás
- Rogán úr, már egy széljegyzet sem maradt a Finkelstein-itinerből, amit használni tudna?