Connect with us

Állati

Fidesz-közeli cég füttyentésére pitizhetnek plakáthelyekért az ellenzéki pártok

MKKP
3 of 3Next
Use your ← → (arrow) keys to browse
Megosztás

Rogán itt, Rogán ott

Az Odex azzal párhuzamosan került képbe, hogy a Rogán Antal felügyelete alatt működő Nemzeti Kommunikációs Hivatal 2016-ban keretszerződést írt ki kormányzati kommunikációs feladatok ellátására 25 milliárd forint értékben. A közbeszerzési eljárások nyilvánossá tették, kiket bíztak meg ezzel: három olyan üzletember (Balásy Gyula, Kuna Tibor és Csetényi Csaba) vállalkozását, aki kormányhoz közelállónak mondható.

Ettől a pillanattól kezdve azonban ők is vevővé váltak: felületet akartak vásárolni a kormányzati kampányoknak, médiában és közterületen egyaránt. Ehhez pedig – immár közbeszerzés nélkül – újabb vállalkozásokat iktattak közbe, és ezek egyike az Odex, amely a kültéri reklámhordozókra specializálódott úgynevezett sales house.

A jó kapcsolatok eredménye már 2016-ban meglátszott, hiszen az Odex megduplázta a forgalmát. Az árbevétele 2,6 milliárdról 5,5 milliárdra nőtt, és az adózott profitja 2016-ban már meghaladta a 600 millió forintot. (A 2017. évről még nincsenek adatok.)

A kültéri reklámcégek tulajdonosai gyakorlatilag hátradőlhettek a székükben, hiszen az Odex olyan mennyiségben és olyan hosszú időre foglalta le a felületeket, hogy a plakátos vállalkozóknak a kisujjukat sem kellett mozdítaniuk a hirdetőkért. Így a piac kétharmadát uralja az Odex, a többi maradt a Simicska Lajosé, vagyis a Publimonté.

A pártok kiszolgáltatottak lesznek az Odex-féle üzletben

Az Odex ráadásul nemcsak az állami megrendeléseket kaphatta meg, hanem a kormányzó pártok és szatellit szervezeteik ügyleteit is. Erről tanúskodik az a minapi szerződés, amely szerint a Fidesz nevében Kubatov Gábor egy 153 millió forintos kampánnyal bízta meg a céget.

Ebből látszik például, hogy a Simicska-féle Publimont plakáthelyei nem játszanak a Fidesz legújabb, menekültellenes reklámjainak közlésekor, ellenben a piac szinte minden más szereplője részesült a 153 millió forintból. A Hungaroplakát is beállt a sorba. A cég még a 2014-es kampányban is a szocialisták egyik kiszolgálója volt.

Igaz, a kormány néhány jogszabály megváltoztatásával azóta kihúzta a Hungaroplakát tulajdonosainak érdekköréből a lámpaoszlopokra szerelhető, úgynevezett elefántfülek hirdetési jogát, miután a kormányfő barátja, Garancsi István megvette az Esma nevű plakátcéget és azzal együtt a jogokat.

Úgy tudni, idén már a Hungaroplakát is ajtót mutatott az MSZP-nek, amit még akár piaci körülmények között is megtehetett volna, hiszen a szocialisták több olyan számlájukat is csak tavaly fizették ki, amelyek a 2014-es kampányban keletkeztek. Így még szimpatizáns reklámcégeknek sem okozott nagy dilemmát, hogy spájzolnak-e felületet az MSZP-nek vagy más, anyagilag nem éppen eleresztett ellenzéki pártnak.

A Fidesz-kormány tehát részben az üzleti környezet kialakításával, részben a szabályozással olyan környezetet alakított ki, hogy az amúgy sem a helyzet magaslatán álló ellenzéki pártok szépen besétáltak a zsákutcába. Ez pedig az, hogy vagy elfogadják az Odex ajánlatát, és akkor valahol – akár kis forgalmú utcákon – lesz kültéri reklámjuk a kampányban, vagy elutasítják, akkor viszont a választási kampányban köztéren csak a – zömében fideszes – önkormányzatok által biztosított felületen jelenhetnek meg.

Az Odex ajánlata egyúttal kiszolgáltatottá teszi a szerződő partnert, mert az előtt kell elköteleződnie a kontraktus és azzal együtt a fizetés mellett, hogy tudná, hol lesz elhelyezve a plakátja: forgalmas vagy Isten háta mögötti helyen. A döntés az Odex kezében van, az pedig Mészáros Lőrincében

A tulajdonosa az IKO-csoport egyik cége, az IKO Production Kft. Ez a vállalatcsoport részben luxemburgi bejegyzésű tulajdonosok kezében van, részben korábban Rákosi Tamásé volt, újabban pedig egyes vállalataiban már Vajna András és Mészáros Lőrinc is tulajdonos.

Az egyebek között televíziós műsorgyártással foglalkozó társaságok régebben az RTL Klub beszállítói voltak, majd amikor a TV2 Vajna érdekeltségébe került, Rákosi átpártolt a TV2-höz. Az IKO egyik tagvállalata, az IKO Holding decemberben a felcsúti polgármesteré lett, Mészáros egyik tőkealapján keresztül.

Az Odex az árakat is diktálja: egy-egy plakáthely – függetlenül az elhelyezkedésétől, két hétre – nettó 40 ezer forintba kerül. Ez nagyjából piaci átlagár, esetleg valamivel az átlagár fölött van. Ám nem mindegy, hol van a plakáthely. Ha jó helyen, nem rossz üzlet, ha rossz helyen, akkor bukta, különösen, ha a Fidesz tendenciózusan a jobb helyeket kapja.

Mindenesetre azzal, hogy az Odex piaci helyezkedésével és a jogszabályi keretekkel a kormányzat gyakorlatilag csapdába ejtette az ellenzéket, jogi elemzők szerint felvetődik a választási csalás és a versenyjogi szabályok megsértésének gyanúja is.

(Forrás: HVG)

Szerző

3 of 3Next
Use your ← → (arrow) keys to browse

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük