Connect with us

Kerítésen innen

Hungarikum: utasszámlálás kalauzonként napi 1 Merci csokiért

Megosztás

“Beszéljen helyettem a parancskönyv!!! Egy 300-500 millió nettó éves nyereséget elkönyvelő cég egy darab csokival szúrja ki a nekik dolgozó (szerintem jogtalanul munkára kényszerített) jegyvizsgálók szemét!” – írta 2023 novemberében a képernyőfotót elküldő felháborodott vasutas (kalauz). Mostanra kiderültek a részletek.

Published

on

"Mit szeretne az elvtárs, csokoládét, vagy felmondó levelet? Ilyen egyszerű volt rávenni a "népszámlálásra" a dolgozókat!"
Megosztás

Jegyeket, bérleteket kérem ellenőrzésre – mondta eddig a kalauz a vonaton, majd miután megkapta és lyukasztotta -na jó, ez még az „átkosban” volt- akarom mondani kezelte, tovább állt a soron következő utastárs mellé. Így ment ez eddig. Ám most eljött a XXl. századi jó világ: egy tábla csokiért kimutatást kell írniuk az utazóközönség számáról.

Nem a köznek került ennyibe, volt közbeiktatott cég is….

“Beszéljen helyettem a parancskönyv!!! Egy 300-500 millió nettó éves nyereséget elkönyvelő cég egy darab csokival szúrja ki a nekik dolgozó (szerintem jogtalanul munkára kényszerített) jegyvizsgálók szemét! Tisztelettel”

-írta 2023 novemberében a képernyőfotót elküldő felháborodott vasutas Hadházy Ákos képviselőnek.

Lázárék beadták a derekukat….

Végül betekinthettem a „csokis” utasszámlálás szerződésébe Lázár minisztériumában és megdöbbentem

-kezdte beszámolóját a lépviselő a fejleményekről. Kiderült, hogy

„…a munkát végző MÁV kalauzokat összesen 2560 doboz Merci csokival „fizette ki a cég, amelyik viszont fél milliárdot (!) kapott a minisztériumtól a szerződés szerint.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium utasszámlálást rendelt egy cégtől. Eddig annyit tudtunk, hogy a pénzt ugyan a vállalat kapta, de az utasokat a kalauzok számolták ingyen, pontosabban egy csokiért cserébe. Eddig az összeget csak tippelni lehetett (mint ahogyan a csoki márkáját is). Ez önmagában is vérlázító, de a szerződés részletei még elképesztőbbek, ha ismerjük, mennyit kaszált a cég és ha megnézzük, hogy mivel indokolják az 507 milliót, hogyan jön ki ez a bődületes szám.

Fotó: Hadházy Ákos facebook oldala

Az „ördög a részletekben rejlik…”

  • A Trenecon Kft NAPI 85 ezer forint+ÁFA díjat számolt el egy számlálóbiztos napi munkadíjaként (és ugyanennyit az adatok feldolgozásáért, elemzéséért, tanulmány írásért stb.)
  • Csak magára a számolásra 1.800 munkanapot vettek fel, ez összesen 195 milliót tett ki.
  • Ezen kívül 200 mérnöki munkanap (21.5 millió) ment a módszertan kidolgozására
  • 1000 (!) nap, 107 millió a meglévő adatok beszerzésére (a Volán és MÁV jegyeladások ugye digitálisan történnek, illetve a KISS motorvonatok automatikusan számolják az utasokat. Így az adatok lekérdezésére, azaz néhány kattintásért és levelezésért annyi pénzt kaptak Lázártól, mintha egy mérnök 3 évig csak ezzel foglalkozott volna reggeltől estig, napi bruttó 107 ezer forintért Kijegyzetelte a számítógépből az adatokat???
  • Az „adatok szintézisére” szerény 200 órát szántak 21.5 millióért
  • Majd az összegző tanulmányt 1500 munkanap alatt ütötték össze 160 millióért (a tanulmányt a bérletek hatásairól kellett írni, illetve a járatok kihasználtságáról. A szerződés szerint a vonalak koncesszióba adását készítik elő ezzel. Gondolom, ez alapján lehet majd a nyereséges vonalakat Lőrinc vasutas cégének (V-Híd) adni, illetve újabb veszteséges vonalakat megszűntetni.)”

-avatta be a finanszírozó közt -vagyis a nyilvánosságot- Hadházy.

Fricska

„Fentiekhez még annyit, hogy a Volánbusznál az ingyenes utasok is kapnak egy jegyet, amit a rendszer rögzít, így ott még kevesebb munkája volt a cégnek, mint a vonatokon. A vonatokon az ingyen utazókat meg kellett külön megszámolni, illetve a vármegye- és országbérletek használtságát ellenőrizni – na ezt csinálták a kalauzok. Egy-egy doboz Merci csokiért.

Lázár először csak annyit válaszolt, hogy a szerződés részletei benne vannak a nyilvános adatbázisban. Nyilvános azonban csak egy 3 milliárdos keretszerződésről, amit több tanácsadó céggel kötöttek általános mérnöki tanácsadásra.

Ebből nem derült ki, hogy ebből mennyit költöttek.

Végül többszöri kérésemre elárulták, hogy 507 millió ment az utasszámlálásra és ugyan egyelőre nem adták oda az erről szóló szerződést, de betekintést nagy nehezen biztosítottak. Talán abban bíztak, hogy nem megyek el megnézni…

Ebből tudtam meg a fenti részleteket, ami alapján nem tűnik túlzásnak csalásról is beszélni, nem csak egyszerű pofátlanságról.

Gondoljunk például csak abba bele, hogy magáért a számolásért embernaponként 107 ezret vettek fel úgy, hogy azt a MÁV dolgozói ingyen (na jó, egy néhány ezer forintos csokiért) csinálták”

– fejeződik be a képviselő posztja.

Szerző