Connect with us

Banánköztársaság

Magyar György: rajtunk múlik, hogy 2026 után is olyan kormány marad-e, amely kilopja a szemünket

Magyar György: nem minden gyilkosság, ami annak látszik
Megosztás

Mit lehet tenni annak érdekében, hogy az ellenzék esetleges 2026-os győzelme esetén visszaszerezzék a költségvetést megillető, de a NER-lovagok számláján landolt pénzeket? Nagyjából semmit, bár Magyar Péter figyelmeztette a „nemzet vejét”: „Tiborcz Pista, készítsd a bukszád!”. A visszamenőleges jogalkotás tilalma miatt erre nincs remény, hiszen mindent „törvényesen” nyúltak le. Az oligarchák legfeljebb attól tarthatnak, hogy 2026-ban olyan kormány léphet hivatalba, amely az egész nemzetet, és nem az Orbán-klánt szolgálja.

„Nem elég, hogy közbeszerzéseken, nemzeti és uniós forrásokból sikerült százmilliárdokat behúznia a nemzet vejének, de még az adójogszabályokat is módosította Orbán Viktor az unokái apjának a kedvéért”

írta hétfő reggel Magyar Péter. A 24.hu cikkére raegált így, amely szerint a kormányfő vejének, Tiborcz Istvánnak a központi vagyonkezelője, a BDPST Ingatlanforgalmazó és Beruházó Zrt. és a hozzá kapcsolt vállalkozások az elmúlt öt évben 30 milliárd forint körüli adóalap-kedvezményt realizáltak. A társaság 2019 és 2023 között 48,4 milliárd forint nyereséget termelt, ám egy korábbi jogszabály-módosításnak köszönhetően folyamatosan sikerül nullára kihozni a társasági adót. „Tiborcz Pista, készítsd a bukszád!” – üzente ezzel kapcsolatban a Tisza Párt elnöke.

Mit lehet tenni

annak érdekében, hogy az ellenzék esetleges 2026-os győzelme esetén visszaszerezzék a költségvetést megillető, de a NER-lovagok számláján landolt pénzeket? – tette fel a kérdést Bolgár György a Klubrádió Megbeszéljük című adásában hétfőn.

Nullum crimen sine lege 

-válaszoltam röviden. Lefordítva:

nincs bűncselekmény törvény nélkül. Vagyis: a személyre szabott jogalkotás ellen akkor sincs orvosság, ha maga a jogalkotási folyamat vált jogellenessé.

Egyébként a Tiborczék számára kedvező 2016-os salátatörvény – amely lehetővé teszi, hogy a kulturális örökség védelmét szolgáló beruházások összegének kétszeresével csökkentsék a társasági adó alapját – 131 oldalon 8 törvény 322 paragrafusát érinti, és a módosítást a kötelező hatásvizsgálat, illetve egyeztetés sem előzte meg. A szövegtengerben amúgy jószerivel észre sem lehetett venni az adó mérséklésére vonatkozó rendelkezéseket, amelyek révén Tiborczék a cégcsoportjuk adóalapját 2019 és 2023 között 30 milliárddal csökkenthették.

Ez így nyilván nincs rendben, de a „nemzet veje” nem követett el törvénysértést.

Emlékezzünk ugyanakkor rá: az Alkotmánybíróság (AB) korábban is jelezte, hogy a salátatörvény, mint gyakorlat alkotmányos aggályokat vethet fel.

Tiborcz István különben 2015 végén csapott bele a műemlékbizniszbe,

és egy évvel később jött a törvénymódosítás. Ha ezt nem tudnánk, azt is hihetnénk, hogy a kormány a nemzeti kulturális örökség védelme érdekében részesítette adókedvezményben mindazokat, akik műemléki értéknek minősülő ingatlant saját forrásból felújítanak. Ami dicséretes dolog.

Csakhogy Tiborczék ezeket az ingatlanokat nem kis részben állami támogatások, esetleg uniós források felhasználásával szerezték meg. Ráadásul az sem kizárt, hogy a felújításokhoz is nyertek állami – uniós – pénzeket.

<<< Olvassa cikkeinketFacebookon és a Google hírei között is! >>>

Ami pedig a jogszabály mögött vélelmezett közérdeket érinti,

a például szintén Tiborcz érdekeltségébe tartozó turai kastély műemléki védettség alatt áll, ám az – dacára, hogy a kulturális nemzeti örökség részét képezi – a közemberek számára nem látogatható, sőt még a parkba sem juthatnak be. Mi több, eredetileg személyenként és éjszakánként a szobaár négy százalékát kellett volna kifizetniük a vendégeknek idegenforgalmi adóként a 2022. novemberében megalkotott helyi rendelet szerint Turán, de 2023 júliusában módosítottak a szabályozáson, és az adó mértéke – miután kiderült, hogy a kastélyszálló csak veszteséget termel – vendégéjszakánként 597,50 forint lett. Tehát tizedére csökkent. A személyre szabott jogalkotás tehát helyi szinten sem ismeretlen.

Az efféle trükkös megoldások mindenki jogérzékét sértik,

ám csak azt tudtam javasolni, az emberek

az ilyen visszaélésekről vezessenek naplót, és azt 2026 tavaszán vegyék elő, olvassák át, majd az emlékeik felfrissítése után döntsenek arról, kire szavaznak.

A nemzeti oligarchák privilégiumainak megszüntetésére ugyanis csak egy új kormánytól várható, de

az Orbán-klán tagjain visszamenőleg szinte semmit nem lehet behajtani. Addig pedig bízzuk a felelős sajtóra, hogy feltárják a visszásságokat, mert a NER legfőbb ellensége a nyilvánosság és a transzparencia.

Forrás

Szerző