Connect with us

Kerítésen innen

Megrázó felvétel került napvilágra a Hableány katasztrófájáról! – a Viking Sigyn hajóorrából vették filmre

Megosztás

A Hableány-hajóbalesetről vetítettek le több felvételt kedden a Fővárosi Törvényszéken (az ügyet a Pesti Központi Bíróság tárgyalja, de az üléseket a törvényszék épületében tartják). Néhány felvételt hanggal vetítettek le. Köztük azt is, amelyiket egy amerikai turista készített a Viking Sigyn hajóorrából, közvetlenül a baleset előtt – írta a Telex.

Megrázó felvétel került napvilágra a Hableány katasztrófájáról! - a Viking Sigyn hajóorrából vették filmre
Megosztás

A Hableány-hajóbalesetről vetítettek le több felvételt kedden a Fővárosi Törvényszéken (az ügyet a Pesti Központi Bíróság tárgyalja, de az üléseket a törvényszék épületében tartják). Néhány felvételt hanggal vetítettek le. Köztük azt is, amelyiket egy amerikai turista készített a Viking Sigyn hajóorrából, közvetlenül a baleset előtt – írta a Telex.

A videón jól hallható, ahogy a Viking utasai egyre hangosabban azt kiabálják angolul,

„Istenem, itt egy hajó! Istenem, istenem!”

Az ütközés pillanata a 30. másodperctől látható

Az igazságügyi szakértők szerint a Viking Sigyn kapitányának ebben a szituációban tudnia kellett, hogy ütközni fognak

A baleset pedig akkor sem lett volna elkerülhető, ha a szállodahajó vagy a Hableány csökkentette volna a sebességét. A szakértő arra a kérdésre azonban nem tudott válaszolni, mekkora távolságnak kellett volna lennie a két hajó között, hogy ne ütközzenek össze. Az viszont szerintük biztos, hogy a balesetet úgy sem lehetett volna elkerülni, ha a Hableány kapitánya hirtelen jobbra kormányozza a hajót, mert

ilyenkor a hajótest fara mozdul el először, és akkor az ment volna neki a Vikingnek

– magyarázták.

Németh Leona tanácselnök a felvételek levetítése után újra leszögezte, hogy a Hableány kapitányának a felelősségét nem fogják vizsgálni. Korábban emiatt heves szóváltásba került a Viking kapitányának védőjével. Tóth M. Gábor szerint ugyanis, ha a sértetti közrehatás megállapítható, annak igenis van jelentősége.

„Egészen döbbenetes, hogy a sértetti közrehatás nem bír relevanciával”,

mondta a védő. A bíró erre azt válaszolta, hogy ő nem is állított ilyet.

„Arra viszont nem fogunk bizonyítást lefolytatni, hogy ez a hajó miért közlekedett május 29-én, ilyen időjárási viszonyok között?”

– zárta le a vitát akkor a tanácselnök.

Az ő csörtéjükkel kezdődött a keddi tárgyalás is:

az első egy órában arról volt szó, hogy a védő szerint a bíró már eleve elfogult, és eldöntötte, hogy a vádlott felelős az ügyben, a jegyzőkönyv pedig hiányos, máskor pedig olyan került be a jegyzőkönyvbe, ami el sem hangzott, a bíró erre úgy reagált, tizenöt évig nem volt gond a jegyzőkönyvezéssel, nem elfogult, és a védő ne minősítse a munkáját, vitatkozni pedig nem fog. A sértett jogi képviselője szerint a védelem részéről ez a vita csak időhúzás.

Where is the boat?

A tárgyaláson levetítették azt a felvételt is, amelyiket egy férfi készített. Ő a kormányállás közelében állt, amikor lentről egyre hangosabban hallatszódott a sikoltozás, a videózó férfi pedig csak azt kérdezgeti

„Where is the boat?”

Ezután a videón látszik egy alak, aki a hajóorrba szalad, hogy megnézze, hol van a hajó, majd nem sokkal később egy női hang ordítja – vélhetően a kapitánynak – , hogy

„Stop the boat!”

Másodpercek alatt elsüllyedt

A vádirat szerint a Viking Sigyn 2019. május 29-én, nem sokkal este kilenc óra előtt futott ki az Akadémia nevű állomásról. A szállodahajó ukrán kapitánya elindulás előtt még ellenőrizte, és rendben is találta a hajó műszaki berendezéseit, 20 óra 57 perckor pedig rádión jelentkezett be a Navinfó Budapesthez, és német nyelven tájékoztatást adott a hajó műszaki állapotáról, az utasokról és a személyzetről, majd Passau felé indult. A Viking Sigyn nem sokkal 21 óra után gyorsítani kezdett, és a gyorsítástól számított öt percig

szabad szemmel és a hajó műszaki berendezésein is egyértelműen látható volt a Hableány.

Az ukrán kapitány a hajó két rádióját a 10-es, azaz „hajó–hajó közötti”, valamint a 22-es, vagyis „hajó–Navinfó közötti kommunikációra” állította be, a 16-os – vészhelyzetre fenntartott − csatornát viszont nem használta. A Viking radarberendezését a hajótól előre 450 méterre állította, a magas vízállás miatt a hajó kormányállását pedig egy méterrel lejjebb engedte.

Az ügyészség szerint a kapitány öt percig

„személyében rejlő okból nem a hajó vezetésére koncentrált”,

  • nem észlelte a Hableány jelenlétét;
  • nem csökkentette hajója sebességét, és
  • nem kezdeményezte a rádiókapcsolat felvételét.

A szállodahajó 10-11 km/órás sebességgel haladt, amikor 21 óra után 5 perccel a jobb első hajólemezével nekiütközött a 8-9 km/órával haladó Hableánynak, és maga elé forgatta azt.

A majdnem 30 méteres városnéző hajó nagyjából 30 másodperc alatt teljesen elsüllyedt.

További részletekért kattintson a Telex oldalára!

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük