Kerítésen innen
Megrázó felvétel került napvilágra a Hableány katasztrófájáról! – a Viking Sigyn hajóorrából vették filmre
A Hableány-hajóbalesetről vetítettek le több felvételt kedden a Fővárosi Törvényszéken (az ügyet a Pesti Központi Bíróság tárgyalja, de az üléseket a törvényszék épületében tartják). Néhány felvételt hanggal vetítettek le. Köztük azt is, amelyiket egy amerikai turista készített a Viking Sigyn hajóorrából, közvetlenül a baleset előtt – írta a Telex.
A Hableány-hajóbalesetről vetítettek le több felvételt kedden a Fővárosi Törvényszéken (az ügyet a Pesti Központi Bíróság tárgyalja, de az üléseket a törvényszék épületében tartják). Néhány felvételt hanggal vetítettek le. Köztük azt is, amelyiket egy amerikai turista készített a Viking Sigyn hajóorrából, közvetlenül a baleset előtt – írta a Telex.
A videón jól hallható, ahogy a Viking utasai egyre hangosabban azt kiabálják angolul,
„Istenem, itt egy hajó! Istenem, istenem!”
Az ütközés pillanata a 30. másodperctől látható
Az igazságügyi szakértők szerint a Viking Sigyn kapitányának ebben a szituációban tudnia kellett, hogy ütközni fognak
A baleset pedig akkor sem lett volna elkerülhető, ha a szállodahajó vagy a Hableány csökkentette volna a sebességét. A szakértő arra a kérdésre azonban nem tudott válaszolni, mekkora távolságnak kellett volna lennie a két hajó között, hogy ne ütközzenek össze. Az viszont szerintük biztos, hogy a balesetet úgy sem lehetett volna elkerülni, ha a Hableány kapitánya hirtelen jobbra kormányozza a hajót, mert
ilyenkor a hajótest fara mozdul el először, és akkor az ment volna neki a Vikingnek
– magyarázták.
Németh Leona tanácselnök a felvételek levetítése után újra leszögezte, hogy a Hableány kapitányának a felelősségét nem fogják vizsgálni. Korábban emiatt heves szóváltásba került a Viking kapitányának védőjével. Tóth M. Gábor szerint ugyanis, ha a sértetti közrehatás megállapítható, annak igenis van jelentősége.
„Egészen döbbenetes, hogy a sértetti közrehatás nem bír relevanciával”,
mondta a védő. A bíró erre azt válaszolta, hogy ő nem is állított ilyet.
„Arra viszont nem fogunk bizonyítást lefolytatni, hogy ez a hajó miért közlekedett május 29-én, ilyen időjárási viszonyok között?”
– zárta le a vitát akkor a tanácselnök.
Az ő csörtéjükkel kezdődött a keddi tárgyalás is:
az első egy órában arról volt szó, hogy a védő szerint a bíró már eleve elfogult, és eldöntötte, hogy a vádlott felelős az ügyben, a jegyzőkönyv pedig hiányos, máskor pedig olyan került be a jegyzőkönyvbe, ami el sem hangzott, a bíró erre úgy reagált, tizenöt évig nem volt gond a jegyzőkönyvezéssel, nem elfogult, és a védő ne minősítse a munkáját, vitatkozni pedig nem fog. A sértett jogi képviselője szerint a védelem részéről ez a vita csak időhúzás.
Where is the boat?
A tárgyaláson levetítették azt a felvételt is, amelyiket egy férfi készített. Ő a kormányállás közelében állt, amikor lentről egyre hangosabban hallatszódott a sikoltozás, a videózó férfi pedig csak azt kérdezgeti
„Where is the boat?”
Ezután a videón látszik egy alak, aki a hajóorrba szalad, hogy megnézze, hol van a hajó, majd nem sokkal később egy női hang ordítja – vélhetően a kapitánynak – , hogy
„Stop the boat!”
Másodpercek alatt elsüllyedt
A vádirat szerint a Viking Sigyn 2019. május 29-én, nem sokkal este kilenc óra előtt futott ki az Akadémia nevű állomásról. A szállodahajó ukrán kapitánya elindulás előtt még ellenőrizte, és rendben is találta a hajó műszaki berendezéseit, 20 óra 57 perckor pedig rádión jelentkezett be a Navinfó Budapesthez, és német nyelven tájékoztatást adott a hajó műszaki állapotáról, az utasokról és a személyzetről, majd Passau felé indult. A Viking Sigyn nem sokkal 21 óra után gyorsítani kezdett, és a gyorsítástól számított öt percig
szabad szemmel és a hajó műszaki berendezésein is egyértelműen látható volt a Hableány.
Az ukrán kapitány a hajó két rádióját a 10-es, azaz „hajó–hajó közötti”, valamint a 22-es, vagyis „hajó–Navinfó közötti kommunikációra” állította be, a 16-os – vészhelyzetre fenntartott − csatornát viszont nem használta. A Viking radarberendezését a hajótól előre 450 méterre állította, a magas vízállás miatt a hajó kormányállását pedig egy méterrel lejjebb engedte.
Az ügyészség szerint a kapitány öt percig
„személyében rejlő okból nem a hajó vezetésére koncentrált”,
- nem észlelte a Hableány jelenlétét;
- nem csökkentette hajója sebességét, és
- nem kezdeményezte a rádiókapcsolat felvételét.
A szállodahajó 10-11 km/órás sebességgel haladt, amikor 21 óra után 5 perccel a jobb első hajólemezével nekiütközött a 8-9 km/órával haladó Hableánynak, és maga elé forgatta azt.
A majdnem 30 méteres városnéző hajó nagyjából 30 másodperc alatt teljesen elsüllyedt.
Friss
- Ujhelyi István: amikor a valóság nem kopogtat többet, hanem egyszerűen berúgja az ajtót
- Vasárnapi (cseppet sem) ünnepélyes gondolatok egy pici országból
- Vidéki prókátor: Lázár, a Fidesz Gyurcsánya?
- Szanyi Tibor: kracsun = karácsony? – Úgy látszik, a jó hírek csak nem akarnak Orbánhoz kötődni
- Készülj a karácsonyra – 5 jótanács: így díszítsd az otthonod
- Orbán Viktor szerint “Brüsszel” Magdeburgot akar csinálni Magyarországból
- Időjárás, ma havazik, de mi lesz karácsonykor?
- Vasárnapi horoszkóp két nappal karácsony előtt
- Jobb félni? – Nemcsak rendőrök, de civilruhások is figyelnek
- Szoboszlai megy a Real Madridba?