Connect with us

Kerítésen innen

Mol-reakció, amiben nincs köszönet: ennél több árut egyszerűen fizikailag nem tudunk behozni

Megosztás

Ahogy arról többször is beszámoltunk, sor hátán sor a benzinkutaknál, össznépi kalandjátékká vált, hogy megtaláljuk, hol lehet tankolni. A Mol eddig hallgatásba burkolódzott, de délelőtt „izent”, bár a kedd en elmondottak sem adnak semmi jóra még reményt sem.

Megosztás

Ahogy arról többször is beszámoltunk, sor hátán sor a benzinkutaknál, össznépi kalandjátékká vált, hogy megtaláljuk, hol lehet tankolni. A Mol eddig hallgatásba burkolódzott, de délelőtt „izent”, bár a kedd en elmondottak sem adnak semmi jóra még reményt sem.

Hatósági áras üzemanyagról már ne is álmodjunk?

Az Indexnek sikerült mikrofonvégre kapnia Bacsa Györgyöt, a vállalat ügyvezető igazgatóját:

Soha nem volt még annyi leürülés a Molnál, mint az elmúlt napokban: a teljes hálózatukban jelentkezett részleges termékhiány, és a töltőállomásaik negyedében volt teljes leürülés. A napi forgalom a benzin esetében a normális piaci szint kétszerese, a dízelnél pedig közel a másfélszerese.

Az ellátási helyzet egyértelműen kritikus, a kereslet az egekbe szökött, a fogyasztók készleteznek, beindult a pánikvásárlás.

A Mol minden tőle telhetőt megtesz: a tankerautóink éjjel-nappal szállítanak, a munkatársaink folyamatosan töltik a benzinkutakat, a szakembereink pedig a korábban meghibásodott üzem karbantartási munkáinak befejezése után azon dolgoznak, hogy a teljes Dunai Finomító fokozatosan újra induljon. A termelésből hiányzó árut importból pótolja a Mol – novemberben minden negyedik liter gázolaj Szlovákiából jött –,

de vállalatunk elérte a logisztikai kapacitásának határát: ennél több árut egyszerűen fizikailag nem tudunk behozni

– fogalmazott az Indexnek Bacsa György.

A „stop”-nak mennie kell?

Bacsa György azt is hozzátette, hogy a jelenlegi üzemanyaghiányra és logisztikai problémákra kizárólag az import korábbi mennyisége hozhatja el a megoldást, hangsúlyozta:

„Nem lehet elégszer rámutatni egy fontos tényadatra: az elmúlt években a magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett, és ez az ellátás szinte teljesen eltűnt.”

Az ügyvezető igazgató kitért arra is, hogy

még egy ideális piaci környezetben is 2-3 hónapra lenne szükség ahhoz, hogy visszaépítsék a hiányzó importot és a hozzá kapcsolódó logisztikát, de a jelenlegi kilátások szerint inkább csökkenő termékbehozatallal kell számolniuk.

A Mol hónapok óta igyekszik rendkívüli importtal pótolni a kiesett mennyiséget, de a saját csatornáinkon keresztül már most sem tudjuk tovább növelni a hazai készleteket. A február 5-én életbe lépő EU-s szankció pedig elvágja az eddigi legfőbb importútvonalunkat is: nem tudunk behozni Magyarországra több üzemanyagot Pozsonyból, a Mol-csoport saját finomítójából. Nemcsak az áru miatt, hanem logisztikai szempontból is kritikusan szükség van az importőrökre és az összes piaci szereplő együttműködésére – véli Bacsa.

„…Csúcsra fogjuk járatni a Mol gépezetét…”

Az ügyvezető igazgató kiemelte, hogy hetek óta napi 24 órában dolgoznak a Dunai Finomító karbantartásán, a kollégáik áldozatos munkájának köszönhetően a műszaki problémákat elhárították, de még hosszú hetekre lesz szükség ahhoz, hogy újra elérjék a teljes termelési kapacitást, és a logisztikában is utolérjék magukat.

Csúcsra fogjuk járatni a Mol gépezetét, de még ezzel sem tudjuk pótolni azt, ami most hiányzik: a 30 százalékos importkiesést, amely jelenleg az autósok, a benzinkutasok, a kis kutak és a nagy töltőállomások helyzetét is teljesen ellehetetleníti

– fogalmazott Bacsa György, aki végül úgy foglalta össze a mostani időszakot, hogy

„a helyzet kritikus, a megoldás viszont kézenfekvő: lehetővé kell tenni, hogy a magyarországi üzemanyagkészletet importforrásokból építse vissza a piac”.

A fenti jó példa arra, hogyan lehet egy országgal elhitetni, hogy mekkora királyság lesz, ha normál áron tud majd tankolni.

Így készíti elő a kormány a hatósági benzinár lenullázását úgy, hogy az emberek ne rájuk, hanem mindenki másra legyenek pipásak.

Szerző