Connect with us

Kerítésen innen

Nem bíznak a hírekben a magyarok, a közmédiában még kevésbé

Népszabadság
Megosztás

Az Oxfordi Egyetem médiatudományi intézete a médiafogyasztási szokásokat és a közösségi média hatásait térképezte fel. A Magyarországra vonatkozó következtetéseket egy 2005 válaszadóval rendelkező online kérdőíves kutatásra alapozzák.

A kormánypárti sajtónak hisznek a legkevésbé

A kutatás szerint a 37 országból itthon az egyik legalacsonyabb a hírek iránti bizalom, csupán 29 százalék bízik a hírekben.

Ehhez képest 52 százalék mondta azt, hogy megbízik abban a hírforrásban, amelyet ő maga személyesen használ. A kutatók szerint ez a magyar médiaviszonyok erőteljes polarizáltságára utal.

A legalacsonyabb megbízhatósági indexszel a kormánypárti médiumok (a közmédia, TV, Origo) rendelkeznek, ezek megbízhatóságát még fogyasztóik is alacsonyabbra értékelték, mint a független médiumokét.

Legjobban az internetes hírforrásokban bíznak

A kutatás szerint az internet jelenti a magyarok leggyakoribb hírforrását (87%). A legnépszerűbb hírforrás kétségtelenül az RTL Klub. Óriásit zuhant a közmédia egyes csatornája. A tavalyi 35 százalékról 23-ra csökkent azon válaszadók aránya, akik legalább heti egyszer odakapcsoltak.

Az online hírforrások között az Index vezet (40% olvassa legalább egyszer egy héten), második helyen az Origo (38%), harmadik helyen pedig a 24.hu áll (34%).

Itthon a válaszadók nyolc százaléka fizet a hírekért, ezzel a ranglétra vége felé, a 37-ből a 30-dik helyen vagyunk.

Az emberek többsége nem tudja, hogy a legtöbb online hírforrás veszteséges

Elterjedőben van az adományokból finanszírozott ingyenes hírszolgáltatás modellje is, amelyre a Mérce is épül. A modell leginkább Spanyolországban és az Egyesült Királyságban gyökerezett meg, de még mindenhol gyerekcipőben jár: a megkérdezettek 1-2 százaléka támogat így valamilyen médiumot.

A kutatás azt is feltárta, hogy az adományozási és előfizetési hajlandóság összefüggésben van azzal, mennyire ismerik a felhasználók a sajtó előtt álló kihívásokat. Márpedig a 37 országból származó válaszadók 68 százaléka nem tudja, hogy a sajtónak bármilyen problémája lenne, vagy azt feltételezi, hogy a kiadók rendes profitot termelnek. Holott a valóság az, hogy a legtöbb online hírforrás veszteséges.

(Forrás: muosz.hu)

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük