Kerítésen innen
Távolról sem vagyunk környezetrombolók, sőt – és ez tuti, hiszen a kínai akkugyártó cég állítja
Reagált a debreceni beruházás körüli tiltakozásokra a kínai akkumulátorgyár vállalata, a CATL, szerintük a világszerte működő akkumulátorgyáraik jelenleg minden szabálynak megfelelően működnek, ez bizonyítja azt, hogy távolról sem környezetrombolók, sőt éppen ellenkezőleg. – írja az Index nyomán a Telex.
Reagált a debreceni beruházás körüli tiltakozásokra a kínai akkumulátorgyár vállalata, a CATL, szerintük a világszerte működő akkumulátorgyáraik jelenleg minden szabálynak megfelelően működnek, ez bizonyítja azt, hogy távolról sem környezetrombolók, sőt éppen ellenkezőleg. – írja az Index nyomán a Telex.
A gyár vezetősége szerint
- ez a projekt lehetővé teszi, hogy jobban és időben reagálhassanak az ügyfeleik igényeire, tekintettel arra, hogy Magyarország Európa közepén fekszik, és számos autógyár itt található.
- a projekt Debrecennek és Magyarországnak is jelentős adóbevételeket generál és munkahelyeket teremt, a helyi gazdaság új hajtóerejévé válhat a jövőben.
- a legjobb minőségű akkumulátor-termékeket tervezik ebben a gyárban biztosítani az ügyfeleiknek.
- a gyárat a legmodernebb technológiákkal szerelik fel.
Majd ezek után elmondták,
az első létesítmények várhatóan három éven belül elkészülnek.
Még augusztusban Magyar Levente, a Külgazdaság és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára jelentette be a sajtónak, hogy a kínai CATL németországi üzeme után második európai üzemét Debrecenben építi fel egy 221 hektáros területen. Az akkumulátorügy a politikában is gyors karriert futott be, szinte minden ellenzéki párt ráugrott, az LMP mellett a Momentum és a Mi Hazánk is népszavazást kezdeményezett, míg a kormánypártoknál idegen érdekek képviselőinek tüntetik fel azokat, akik ellenzik az akkumulátorgyárakat. Szijjártó Péter külügyminiszter mellett nem meglepő módon ugyanezt vallják a kormánypropagandát toló Megafon influenszerei is.
Miért ennyire fontos Orbánnak az akkumulátoripar?
A kormány jól láthatóan tűzön-vízen át hajlandó végigvinni az „akkumulátor-nagyhatalom” tervét. A koncepció most kapott ekkora reflektorfényt, de a kabinet igazából már évek óta építgeti.
- Talán Orbán nincs tisztában az ágazat körüli aggodalmakkal? Valószínűleg nagyon jól ismeri azokat.
- A másik és ennél sokkal valószínűbb lehetőség, hogy a téma ennek ellenére és ezzel együtt is nagyon fontos a számára. a kormány számára kulcsfontosságú, hogy a nagy járműipari cégeket itt tartsa. Ha kell, állami támogatásokkal, ha kell, olcsó munkaerővel, ha kell, a munkajogi szabályok rugalmasabbá tételével. Bárhogyan.
A globális zöldfordulat közepette viszont ez jelenleg csak úgy működhet, ha a hatalmas erővel fejlődő akkumulátorgyártást helybe hozza a számukra, ezzel is még jobban idekötve őket. Kezdetben az idetelepülő autógyárak a magyar gazdaság ékkövei voltak, szépen-lassan azonban csillogó csapdává alakulnak. Lehetőségből kényszerpályává lett ez az út, ahol a kormány két dolog közül választhat: vagy kiszolgálja minden igényüket, akár a lakosság és a környezet rovására, vagy elveszíti őket a lakosság és a gazdaság rovására.
Orbán számára valójában az akkunagyhatalom nem egy megtervezett és kicsiszolt stratégia, hanem kutyaszorító
Az eddigi magyarországi üzemek dél-koreai és japán gyárak voltak, és bár ezek körül is forrtak az indulatok, de mivel ezek a nyugati szövetségi rendszert és a Kína-ellenes blokkot erősítették, még nem jelzett az euroatlanti alarm. Gödön vagy Iváncsán valamiért még nem volt annyira fontos a magyar vízkincs és a természeti kár… A debreceni megaberuházással – ami mellett a német is eltörpül – azonban kigyulladt a piros lámpa.
Miért nem biztos, hogy az akkugyártás a jövő?
Nem értek a járműgyártás technológiai és műszaki részéhez, de az nyilvánvaló, hogy a zöld fordulat kívánalmát az akkumulátoros autók több szempontból sem elégítik ki: hatalmas energia- és vízigény, a használt eszközök tárolása, a gyártás ökológiai kockázatai stb. Emellett, ha Kína valóban úgy letarolja a piacot, mint ahogy a mostani nemzetközi trendekből látszik, akkor a környezetvédelmi okokon túli indoka is lehet annak, hogy a világ egy jelentős része ne ebbe az irányba tájékozódjon. Hogy az EU vagy az USA más lehetőségek után kutasson, gondolkodjon.
A nyugati gazdasági és politikai szereplők valószínűleg nem fogják ölbe tett kézzel nézni, ahogy Kína egy nagy fallal veszi körül a globális járműipart. Természetesen itt már túlságosan is sok a feltételes mód, de mi van,
- ha 2030-ra vagy azután a jelenlegi próféciákkal ellentétben mégsem az akkumulátoros autók jelentik majd a jövőt?
- Ha más irányt vesz a történet? Mi meg itt leszünk a 21. században egyetlen kártyával a kezünkben, amiről kiderül, hogy kivették a pakliból?
- Ha mindenhol lesz egy akkumulátorgyárunk, amivel aztán semmit sem érünk? Mit csinálunk akkor? Megépítjük Bicskén is?
– fejtette ki véleményét Vona Gábor, a Második Reformkor Alapítvány vezetője az Indexnek.
Szerző
Friss
- A Millenáris könyvfesztivál-mentes övezetté vált: 2025-ben nem engedi be az eseményt
- Juszt László heti matekja: az aktuális kormányadósság főszáma cirka 150.000.000 Euro
- 70.- forint/magyar kopf – Krausz Gábor segítséget kér
- Emberek, Orwell az 1984-et figyelmeztetésnek szánta, nem forgatókönyvnek
- Lebukott a hárommilliárdos számlagyár
- Orbán Viktor: Nem elég már oldalvizezni
- Elfüstölt egy villamos – Óriási közlekedési káosz Budapesten
- Orbán és Matolcsy, „két férfi egyeset”
- A horoszkóp ígérete szerint…
- (Nagyon)kisnyugdíjasunk felveszi a kesztyűt: a Mikulásgyár jár a gyerekeknek