Connect with us

Kultúra

Összefüggéstelen vonalakból rájönne, hogy milyen feliratot lát? Egy diszlexiás mindennapjai….

Published

on

Összefüggéstelen vonalakból rájönne, hogy milyen feliratot lát? Egy diszlexiás mindennapjai....
Megosztás

Pártíz évvel ezelőtt simán rásütötték arra, akinek meggyűlt a baja az olvasással, hogy buta, lusta, nem figyel, lassú a felfogása. Ma már egyértelmű, hogy a jelenség ennél azért bonyolultabb. Most már csak az kell, hogy a szülők és a tanárok, no meg a fejlesztőpedagógusok és főleg a politikaformálók odafigyeljenek a sokakat érintő állapotra.

Daniel Britton is ezzel a problémával küzdött és azt találta ki,

hogy szemlélteti társainak, mi is az, amit ő lát a betűk helyett. A London School of Communications tervezőgrafikusa kitalált egy betűtípust, amit diszlexiának keresztelt, és amivel megpróbálja szemléltetni azt a frusztrációt, amit egy diszlexiás olvasás közben érez – írtja a fastcodesign.com.

A betűtípus alapját a Helvetica adta, Britton csak elvette körülbelül a negyven százalékát a betűk alapvonalainak, hogy azokat nehéz, sőt bizonyos esetekben lehetetlen legyen látni.

Fotó: danielbritton.info

Az, hogy a tervező a negyven százalékát vette el a betűknek nem jelenti azt, hogy a diszlexiások negyven százalékkal látnak kevesebbet bizonyos betűkből, viszont remekül szemlélteti, mennyivel növekszik az idő, amit egy-egy betű kisilabizálásával tölt el a diszlexiás olvasó. A dislexia betűtípus egyelőre nem letölthető, de már dolgoznak rajta.

Mire figyeljen?

Gyermeked még óvodás, és jövőre megy majd iskolába? Ezekre figyeljen oda:

  • Ha gyermeked ügyetlenebb, mint a kortársai, sokat csetlik, botlik.
  • ha hibásan beszél, selypít, vagy nem tiszta az artikulációja,
  • ha gyakran nem a nyelvtani szabályoknak megfelelően rakja össze a mondatokat,
  • ha összekeveri az irányokat (elsősorban nem a bal-jobb, hanem a többi irány: alatt, fölött, előtt, mögött, oldalra),
  • ha sokszor előfordul, hogy szavakon gondolkodik, nem jut eszébe a tárgyak neve, nehezen jegyzi meg a színeket, gyakran használja az ‘izé’, ‘valami’ vagy ‘bigyó’ szavakat, vagy gyakran összekeveri az egyes tárgyak nevét (pl. asztalt mond szék helyett),
  • ha kiskorában nagyon hamar felállt, és nem mászott négykézláb.

Ha ezek közül többet is tapasztalsz gyermekednél, akkor előfordulhat, hogy gyermekednek az iskolában gondjai lesznek az olvasással, azaz diszlexia-veszélyeztetett.

Ha iskolás az utód, ezeket érdemes figyelni:

  • Ha gyermeked olvasásban vagy írásban összetéveszti egymással a betűket,
  • ha sok hibával, lassan olvas, és a leírt szöveg tartalmát nem érti meg,
  • ha felcseréli a betűk, esetleg a szótagok sorrendjét,
  • ha kihagy betűket, vagy ha felesleges betűket szúr be,
  • ha nehezen jegyzi meg új dolgok nevét,
  • ha nehézséget okoz számára a nyelvtanulás,
  • ha hamar elfárad tanulás közben,
  • ha panaszkodik, hogy nem látja jól a szöveget, vagy olvasás közben a szemét dörzsöli,
  • ha az iskolai eredményei nem érik el azt a szintet, melyre az esze alapján képes lenne.

Ha a fentiek közül több jelet is észreveszel gyermekeden, akkor elképzelhető, hogy gyermeked diszlexiás.

(forrás: varazsbetu.hu)

MTA: változások kellenek az oktatásban

PDSZ: az Emmi tehetetlen óriás, nem képes az oktatásügyet képviselni

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük