Connect with us

Blogbazár

PDSZ: az oktatási intézmények nem biztonságosak!

koronavirus
2 of 2Next
Use your ← → (arrow) keys to browse
Megosztás

Karantén, vagy digitális oktatás?

Már csak azért sem tartható fent a jelenlegi állapot, mert nagyon nem mindegy, hogy karanténban vagy digitális munkarendben marad otthon diák, tanár. Ha egy tünetmentes diák karanténba kerül mint kontaktszemély, minden egyes nap gyűlnek az igazolt hiányzásai. Ez elsőre nem tűnhet komoly problémának, de ha a járvány ilyen tempóban terjed, és nem állunk át a digitális munkarendre, könnyen megeshet, hogy pár nap iskolába járás után újabb karantén jön, akár többször is egymás után. Vagyis az alacsonyabb óraszámú tantárgyak esetében akár osztályozó vizsgára is szükség lehet, annyira felgyűlnek a hiányzások. És ez csak egy adminisztratív gond, a diákot érő pedagógiai hátrányok jóval nagyobbak, ha hetekre kimarad az iskolai tanulásból. Digitális munkarend esetén mindezek a problémák nem állnak fenn, hiszen a tanulás mindenki számára távoktatásban zajlik.

Ha egy tanár kerül karanténba,

arra az időre táppénzt kap, vagyis keresőképtelennek minősül akkor is, ha egészséges. Innentől a lelkiismeretén múlik, hogy dolgozik-e otthonról fizetés helyett a táppénz összegéért, és ellátja-e mondjuk önszorgalomból digitális feladatokkal a diákjait arra az időre, amíg nem lehet köztük. Viszont akárhogyan is dönt, az iskolában helyettesíteni kell, ami a kollégáknak plusz munka, legtöbbször ingyen.

Még tovább bonyolítja a kérdést, hogy ha a tanár a munkahelyén fertőződik meg,

vagy kerül karanténba azért, mert például egy igazoltan fertőzött diáknak tartott órát, akkor az elvileg munkahelyi balesetnek minősül, amire a táppénz összege az illetmény 100 százaléka. Ugyanez az eset áll fent akkor is, ha egy iskolavezető megszegve a karantén szabályait bemegy az iskolába, és megtartja az értekezletet – ahogyan erről is kaptunk hírt a napokban. A baj az, hogy ezeket az eseteket lényegében nem lehet bizonyítani.

Ki rendelheti el a digitális oktatást?

Ez attól függ, melyik törvényt nézi az ember. Az országért felelős vezetők ugyanis elfelejtették összehangolni a jogszabályokat, így egymásnak ellentmondó intézkedések mentén alakulnak az események, ráadásul szokás szerint hiányzik a nyílt kommunikáció, csak lózungok vannak az állunkig érő fegyverzetről.

A köznevelési törvény szerint [27. § (1) bek.] miniszteri rendeletben lehet elrendelni a digitális munkarendet az oktatásban. Az egészségügyi törvény 232/D § paragrafusa ellenben a kormányt hatalmazza fel arra, hogy minden olyan intézmény működését beszüntesse, ami elősegíti a járvány terjedését. De ott van még a Katasztrófavédelmi törvény is, ami viszont veszélyhelyzetben nem a kormány, hanem a miniszternek nem rendeleti, hanem egyedi határozati jogkörébe utalja a köznevelési intézmények működésével, működtetésével, a nevelési év, tanítási év megszervezésével kapcsolatos döntéseket [51.§ (4) bek.].

Egyszóval teljes a káosz. Megint…

Éppen ezért egyszerre üzenjük Müller Cecíliának, Kásler Miklósnak és Orbán Viktornak:

  • Az oktatási intézmények nem biztonságosak!
  • Követeljük a pedagógusok általános tesztelését!
  • Követeljük az egyértelmű és átlátható eljárásrendet és a helyi szintű döntési szabadságot a digitális munkarend elrendelésében!
  • Vezessenek be transzparens, átlátható tesztelési protokollt, amelynek alapján nyomon követhető az intézményben uralkodó pillanatnyi járványhelyzet!
  • Hatalmazzák fel az intézmények nevelőtestületeit, hogy a tesztelési adatok és a helyi sajátosságok alapján rugalmasan, az adott helyzetre reagálva dönthessenek a digitális tanrendre történő időszakos áttérésről!

VIA

téveszméi

Szerző

2 of 2Next
Use your ← → (arrow) keys to browse

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük