Pintér Sándor máig nem tisztázott szempontok mentén három hete egyes iskolákból iskolaigazgatókat és pedagógusokat hívott meg “konzultálni” 2022. december 16-ra. Az eseményen a felszólalók elmondhatták gondolataikat, majd előadásokat hallgathattak meg az oktatás irányítói részéről. Pintér Sándor oktatásért (is) felelős miniszter előadásából akkor az derült ki, hogy kevés információval rendelkezik a területről, az általa bemutatott adatokat nem érti. Sőt, kifogásolta, hogy a pedagógusok csak kritizálnak, de javaslataik nincsenek.
Pintérnek viszont van…..
Rendszerszintű, éves belső teljesítményértékelés bevezetését tervezi a kormány az oktatási-nevelési intézményekben, amellyel a pedagógusok és az intézményvezetők munkateljesítményét vizsgálnák – derült ki egy, a Népszava birtokába került belügyminisztériumi dokumentumból, amely
a pedagógus teljesítményértékelési rendszer új koncepcióját vázolja fel.
Évente értékelnék a tanárok munkáját, és míg
a legjobban teljesítők pluszpénzt kapnának, a gyengék illetményét csökkentenék.
Mindez a gyakorlatban…..
Ilyen elvárás például, hogy az oktatásban részt vevő személy vállalja, hogy legalább tíz diákját elindítja országos tanulmányi versenyen, vagy hogy legalább hat, a szellemi és testi fejlődést szolgáló külső programot szervez az osztályának, vagy hogy 6 százalékkal csökken majd az igazolatlan hiányzások száma. Elvárás lehet a pedagógusokkal szemben az is, hogy a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulóik arányát két százalékkal csökkentsék az adott tanévben, vagy hogy a 9-11. évfolyamos tanulóik legalább 40 százalékának legyen nyelvvizsgája.
A pedagógusok és az intézményvezetők is 100 pontot kaphatnak az értékelés során, és a legjobb 20 százalék kaphat több pénzt, illetménycsökkentés pedig a leggyengébb 20 százalékot fenyegetné – írták. A koncepció mindemellett általános elvárásokat is felsorakoztat arról, mit lehet „ideális” pedagógusi vagy intézményvezetői munkának, hozzáállásnak tekinteni.
Pintér berendelte a "renitens" iskolák igazgatóit - Frissítve!
Tovább is van…..
A személyes teljesítménycélok elérése mellett a pedagógusoknak tíz, az intézményvezetőknek nyolc kompetenciaterületen is meg kell majd felelniük. A tanároknál ezek:
- eredményesség és hatékonyság;
- terhelhetőség;
- pedagógiai és szakmai minőség;
- gyerekek, tanulók megfelelő és rendszeres értékelése;
- munkafegyelem, határidők betartása;
- kommunikáció, szakmai együttműködés;
- tehetséggondozás, felzárkóztatás;
- kapcsolat a szülőkkel, családokkal;
- motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás;
- egyedi intézményi értékelési szempont a helyi sajátosságok figyelembevételével.
Az új értékelési rendszer törvényi kidolgozása még folyamatban van, de a koncepció kitér arra is, hogy az iskolai KRÉTA-rendszer felületén egy új teljesítményértékelő szoftver fejlesztésébe is bele kell kezdeni. Továbbá lesz majd egy körülbelül féléves kipróbálási időszak egy kislétszámú, de valamennyi köznevelési intézménytípust lefedő minta bevonásával.
Orbán névrokon-szájjal üzent a tanároknak: ezután is ki lesz rúgva, aki nem megy be dolgozni