Connect with us

Bulvár

Sörpiaci forradalom – élesedik a sörtörvény

Megosztás

 Bukovinszky László és Bukovinszky Béla a Szent András Sörfőzde két ügyvezető igazgatója, velük készített a sörtörvényről, és az egyre élesedő sörforradalomról érdekes interjút a Pénzcentrum.

sör
Megosztás

Bukovinszky László és Bukovinszky Béla, a Szent András Sörfőzde két ügyvezető igazgatója. Velük készített a sörtörvényről, és az egyre élesedő sörforradalomról érdekes interjút a Pénzcentrum.

Sörtörvény- start

Ebben az évben élesedik az úgynevezett sörtörvény, ami a nagy sörgyárak oligopol helyzete ellen irányul. Mit vártok ettől?

(Oligopol piaci szerkezet: olyan piaci szerkezet, ahol néhány, az összpiaci kereslettel összemérhető, de azért jelentősen kisebb méretű szereplő van jelen, akik a versenyt csak korlátozni tudják, megakadályozni nem, viszont egyenként is jelentős hatással vannak a piac működésére és a piaci árra.)

Bukovinszky Béla:

Ezt a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete kezdeményezte annak idején a GVH-n keresztül, hogy a tisztességtelen piaci magatartás visszaszorításával kapcsolatosan tegyen valamit. Ezt a piac ugyanis már nem tudja önmagától szabályozni, hiszen olyan oligopol helyzetű három nagy piaci szereplő van, akik a méretüknél fogva olyan módon viselkednek, amivel gyakorlatilag kiszorítanak más szereplőket a vendéglátóegységekből.

Ezt sörtörvényként szokták emlegetni, de az ásványvizekre és a rostos üdítőkre is vonatkozik. Hogy mit várunk ettől? Nem tudjuk, mert háromoldalú. Az egyik az, hogy nyilvánvalóan a nagy gyárak ezt piacvesztésként élik meg, és egyik sem tervezi úgy az életét, különösen a külföldi tulajdonosaik profitelvárásai miatt, hogy jelentékeny piaci visszaesésük legyen.

Itt arról van szó, hogy a HORECA szegmensen belül 20 százalékos helyet kell biztosítani más szereplőknek. Ez nekik 20 százalékos visszaesést jelentene, ilyet senki nem tervez. Viszont 20 százalékos értékesítésnövekedés meg nincs a kisüzemi piacban, ergo ezt valamilyen módon készülnek meghekkelni.

A másik nagyon fontos elem a vendéglátós személye. Nem biztos, hogy olyan árú termékeket forgalmaznak normál üzemmódban, hogy a kisüzemi sörfőzdék be tudnak menni, tekintettel arra, hogy a termékeink nagy része a prémium és a szuperprémium árkategóriában van, ergo az olcsó termékeket forgalmazó, az olcsóbb piacot kiszolgáló vendéglátóegységeknél ez rögtön nehézséget fog okozni. Plusz a vendéglátóegységek jelentős mennyiségű támogatást kapnak a nagy sörgyáraktól, amit ők már megszoktak, és ez nekik egy komoly érvágás lesz. Hozzáteszem, ezt tartom a legkisebb problémának, mert pár évvel ezelőtt a cigarettapiacot is átrendezték, a két nagy szereplő ott is nagy pénzekkel támogatott különböző értékesítési helyeket a fesztiváloktól kezdve a vendéglátóhelyeken át az akkor még nem létező dohányboltokig, élelmiszeripari kiskereskedelmi egységekig. Ez is egyik pillanatról a másikra megszűnt, mégsem dőlt össze a világ. A harmadik láb pedig maga a kínálati oldal.

A kisüzemek, ha az előző kettő nem él, és működik ez a piaci szegmens, be lehet jutni erre az újonnan megnyíló piaci résre, de kérdés, hogy tudják-e majd bírni termeléssel és megfelelő mennyiségű árualappal. Vannak kétségeim. Mi állunk elébe, de azt gondolom, hogy nagy illúzióink nem lehetnek ezzel kapcsolatban.

Sörforradalom

Bukovinszky László:

Annyit még hozzátennék, hogy igen, a törvény belekavart a piacba, ahol már eleve egy többdimenziós mozgás nézne ki a következő évekre, és erre tett rá még egy lapáttal a törvény.

Gondolok itt egyrészt arra, hogy a kézműves sör termékek elkezdtek meglehetősen elterjedni már nemcsak Budapesten, hanem vidéken is, és nemcsak pár ezer, kézműves sörökre kifejezetten kihegyezett ember között, hanem mindenki hallott már ezekről és kóstolta. Egy másik szempont az, hogy a többhullámos Covid-járvány miatt az emberek egy része elkezdett kifejezetten hazaszokni a sörözésből, nem járnak el annyira, nem járnak el annyira HORECA egységekbe. Azt gondolom, hogy ez viszonylag huzamos lesz, főleg ha lesz még egy 4-5. hullám, akkor viszonylag tartósan csökkenést szenvedhet el a HORECA értékesítés országszerte. Ezen felül pedig a nagyüzemek is elkezdtek olyan termékekkel megjelenni, amikkel korábban inkább csak a kisüzemek.

A sörforradalom nemcsak olyan módon ért el hatásokat, hogy a kisüzemek hoznak a piacra olyan termékeket, amik 20 évvel ezelőtt nem voltak, hanem azok a nagy sörgyárak, akik eddig is itt voltak a piacon, elkezdtek olyan termékeket gyártani, amiket 20 évvel ezelőtt nem, a sörforradalom hatására.

(Olvassa el Biró Attila sok egyéb érdekességet tartalmazó cikket a Pénzcentrumon!)

Nem csak a sör….

 

sör

 

 

Szerző

2 hozzászólás

2 Comments

  1. Pingback: Túltermelés a tojáspiacon - a magyar tojástermelők is sopánkodnak - Városi Kurír

  2. Pingback: Elég késő este van, a gyerekek tatalán már alszanak, úgyhogy végre nyugodtan beszéljünk a sörről! - Városi Kurír

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük