Valter Attila kékestetői diadalával megnyerte a Tour de Hongrie-t

Valter Attila nyerte a Tour de Hongrie országúti kerékpáros körversenyt, miután a szerdai zárószakasz utolsó kilométerén kiváló versenyzéssel lerázta riválisait. A CCC Team magyar versenyzője a sárga mellett begyűjtötte a piros és a fehér mezt is.

A királyetapon három gyorsasági részhajrá és – a kékestetői hegyi befutóval együtt – három hegyi hajrá várt a 109 fős mezőnyre, amely 13 fokban, borús időben vágott neki Miskolcról a 188 kilométeres, 3259 méter szintkülönbséget tartalmazó távnak.

A sárga trikós ausztrál Kaden Groves mögött a magyar válogatott Szatmáry András 7 másodperces hátránnyal állt a szakasz előtt, míg Dina Márton (Kometa-Xstra), Valter Attila (CCC) és Kusztor Péter (Novo Nordisk) lemaradása egyaránt 12 másodperc volt.

A sérülésből lábadozó Fetter Erik 10-15 versenyző vetélkedését jósolta, közéjük sorolva a tavaly második Dina Mártont és a legutóbb harmadik Valter Attilát, akik ugyancsak 10-12 esélyest soroltak fel előzesen az etap és a verseny megnyerésére.

Sok néző beöltözve, jelmezben vagy zászlóval várta a mezőny elhaladását, kivonult a bükkszentkereszti tűzoltóság, míg Felsőtárkányban egy kézzel írt molinón az építőiparba invitálták a kerékpárosokat.

A Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny mezőnye az ötödik, 188 kilométeres Miskolc-Gyöngyös-Kékestető szakaszon Mátraházán. Fotó: MTI/Komka Péter

Már a rajt után, a Hollóstetőig vezető emelkedőn voltak szökési kísérletek

Utána ketten tekertek el a mezőnytől, míg Mátraházánál az emelkedőn egy bringás haladt az élen, akihez a lejtmenetben hárman zárkóztak fel. Az élcsoport a záró emelkedő megkezdésekor 40 másodperc fórral rendelkezett, 12 kilométerrel a cél előtt fogta be őket a mezőny a sárga trikós vezetésével. Ezt követően a komoly tempót diktáló Jumbo-Visma állt az élre, az út szélén összegyűlt tömeg pedig lelkesen üdvözölte a felfelé tekerő kerékpárosokat.

A 8,7 százalékos átlagmeredekségű utolsó három kilométer alatt 248 méter szintkülönbséget dolgoztak le, előzetesen Valter úgy kalkulált, hogy várhatóan ezen a részen dől el a viadal.

Mátraházán a CCC szakította szét a sort, sorra jöttek a támadási kísérletek

Damien Howson eltekert a többiektől, a 9 fős üldözősorban pedig ott jött Valter. A hegyet tökéletesen ismerő 22 éves magyar sportoló 800 méternél meglódult, befogta az erejével elkészült ausztrált, és magabiztos előnnyel megnyerte a szakaszt és az összetettet is.

Valter utóbbival kiérdemelte a sárga trikót, és a hegyi pontversenyben is az élen zárt

Az MTI-nek leszögezte: a rengeteg munka kifizetődött, hiszen a támadásáig azt érezte, nem megy nyélen.

“Versenyt csak így lehet menni, amikor látjuk a nagyokat a tévében, amikor megindulnak a végén, hogy addig nem nyomják. Most én is azt éreztem, hogy addig a tempóig elvoltam, ott pedig… Az ország feltolt” – hangsúlyozta Valter Attila.

Mint mondta, a Jumbo-Visma versenyzői nem a legjobb taktikát alkalmazták, hiszen a helyükben felváltva támadott volna, ebben az esetben neki követnie kellett volna a riválisokat. Noha nagy tempóban vezettek, ő tudta, hogy az emelkedő kilankul, ahol ő tudott spórolni. Segítette, hogy a csapattársa támadott, hisz többen elfáradtak abban, hogy ezt átvették.

“Jól tudtam helyezkedni, ezen a részen nem kellett a maximumon mennem. Kiválóan csinálta a csapattársam, Wisniowski.”

Valter elárulta, tudta, hogy van benne erő még egy nagy támadásra, abban nem volt biztos, hogy hányan fognak tudni vele menni.

“Éreztem, hogy jók a lábaim, nem vagyok maxon, és olyat tudok indulni, amivel maximum egy-két ember tud lépést tartani” – fogalmazott.

Hozzáfűzte, a pulzusa is jó volt, és a leadott teljesítménye is

Felidézte, az ötszázas táblánál már nagyon fáradt volt, és bár gondolta, hogy ha a többiek jó erőben lettek volna, akkor egyből követik, tartott attól, hogy valaki még újítani tud.

Az utolsó balkanyarba egyedül akart érkezni, ez sikerült is, és még arra is tudott figyelni, hogy ne ünnepeljen túlságosan hamar, csak az utolsó ötven méterre engedett magának lazítást.

Az összetett- és szakaszgyőztes Valter Attila, a CCC Team versenyzője (k), mellette a második helyezett amerikai Quinn Simmons, a Trek-Segafredo versenyzője (b) és a harmadik helyen végzett ausztrál Damien Howson, a Mitchelton-Scott versenyzője a Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny eredményhirdetésén Kékestetőn. Fotó: MTI/MTI Fotószerkesztőség/Komka Péter

Az összetett második helyét a tavaly junior világbajnok amerikai Quinn Simmons szerezte meg, harmadikként az ausztrál Damien Howson zárt.

A sprinterek pontversenyében Valter csapattársa, a három szakaszt nyert olasz Jakub Mareczko zárt az élen, ezzel kiérdemelte a zöld trikót.

Eisenkrammer Károly főszervező a befutó utáni pillanatokban az MTI-nek bevallotta: kicsit elsírta magát.

“Fantasztikus érzés, nagyjából 1500 méterig követtem a verseny közvetítését, aztán lesétáltam az utolsó kanyarig, és azt vártam, hogy négyszáz méternél majd jönnek hárman-négyen, köztük Attila. De nem ezt láttam, hanem azt, hogy teljesen egyedül jött” – szögezte le.

Lengyel Tamás 2005-ös sikere után nyerte ismét magyar bringás a Tour de Hongrie-t

5. szakasz, Miskolc–Gyöngyös-Kékestető (188 km)
1. Valter Attila (magyar, CCC Team) 4:35:15
2. Quinn Simmons (amerikai, Trek-Segafredo) 10 mp h.
3. Damien Howson (ausztrál, Mitchelton-Scott) 12 mp h.
4. Matteo Badilatti (olasz, Israel Start-Up Nation) 15 mp h.
5. Tobias Foss (norvég, Jumbo-Visma) 17 mp h.
6. Janez Brajkovic (szlovén, Adria-Mobil) azonos idővel
24. Dina Márton (magyar, Kometa-Xstra) 1:41 p h.
28. Filutás Viktor (magyar, Giotti Victoria-Savini Due) 1:47 p h.
38. Kusztor Péter (magyar, Team Novo Nordisk) 3:12 p h.
42. Palumby Zsombor (magyar válogatott) 4:45 p h.
49. Szatmáry András (magyar válogattot) 6:20 p h.
55. Peák Barnabás (magyar, Mitchelton-Scott) 9:44 p h.
57. Orosz Gergő (magyar válogatott) a. i.
67. Szentpéteri András (magyar, Team Novák) a. i.
68. Pelikán János (magyar, Androni Giocattoli-Sidermec) a. i.
94. Karl Ádám (magyar válogatott) 18:13 p h.

Az összetett végeredmény
1. (sárga mezben az Aktív Magyarország díjáért) Valter Attila (magyar, CCC Team) 18:45:55
2. Quinn Simmons (amerikai, Trek-Segafredo) 12 mp h.
3. Damien Howson (ausztrál, Mitchelton-Scott) 16 mp h.
4. Matteo Badilatti (olasz, Israel Start-Up Nation) 25 mp h.
5. Tobias Foss (norvég, Jumbo-Visma) 26 mp h.
6. Janez Brajkovic (szlovén, Adria-Mobil) 27 mp h.
21. Dina Márton (magyar, Kometa-Xstra) 1:51 p h.
33. Kusztor Péter (magyar, Team Novo Nordisk) 3:22 p h.
35. Filutás Viktor (magyar, Giotti Victoria-Savini Due) 4:05 p h.
42. Szatmáry András (magyar válogattot) 6:25 p h.
66. Palumby Zsombor (magyar válogatott) 15:31 p h.
81. Karl Ádám (magyar válogatott) 20:56 p h.
84. Orosz Gergő (magyar válogatott) 23:08 p h.
86. Pelikán János (magyar, Androni Giocattoli-Sidermec) 23:09 p h.
87. Szentpéteri András (magyar, Team Novák) 23:10 p h.
93. Peák Barnabás (magyar, Mitchelton-Scott) 26:33 p h.

A gyorsasági pontversenyben:
1. (zöld mezben a Skoda és az Europcar díjáért) Jakub Mareczko (olasz, CCC Team) 90 pont
2. David van der Poel (holland, Alpecin-Fenix) 73
3. Itamar Einhorn (izraeli, Israel Start-Up Nation) 59

A hegyi pontversenyben:
1. (piros mezben a Cofidis díjáért) Valter Attila (magyar, CCC Team) 21 pont
2. David Lozano (Team Novo Nordisk) 21
3. Roland Thalmann (svájci, Vorarlberg Santic) 18

A legjobb magyar versenyző:
1. (fehér mezben a Magyar Közút Zrt. és a Bringasport díjáért) Valter Attila (magyar, CCC Team)

A csapatversenyben:
1. Jumbo-Visma (holland)

Forrás: MTI/TDH.hu

valter

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük