Connect with us

Kerítésen innen

Szabad Európa: vitatott Mészáros-vasúti projektek – rengeteg és annál is több közpénzért

Szabad Európa: vitatott Mészáros-vasúti projektek - rengeteg és annál is több közpénzért
Megosztás

A felcsúti Mészáros família „zászlóshajója”, Mészáros Lőrinc -tudják, aki Zuckerberget is kenterbe veri ész-ügyben- az élet temérdek területén bizonyította rátermettségét. Na jó, kellett hozzá a gyerekkori jó barát töretlen és mindenre kiterjedő bizalma és némi közpénz, például Öntől. Az alábbiakban a Szabad Európa összeállítást szemlézzük, ami a nem éppen szabályszerűre sikeredett vasúti projektjeit vette górcső alá.

Nekünk így is jó?

„Vas nélküli vasbeton; valótlan tartalmú jegyzőkönyvek alapján átvett és kifizetett, el nem készült korszerűsítés; ki nem fizetett alvállalkozók, ötmilliárdból „meggyorsított”, később befejeződő felújítás – mindez természetesen rengeteg és annál is több közpénzért. Pillantson bele ön is Mészáros Lőrinc és a vasúti állam mézesheteibe!”

– indít a cikk. „A 2015-ös O1G-nap és Simicska Lajos, valamint gazdasági érdekeltségei körön kívül kerülése, majd szisztematikus kiszorítása után Orbán Viktor (másik) személyes jó barátja és bizalmi embere, a felcsúti focicsapat tulajdonosa vált a Fidesz gazdasági hátországának, így az ország gazdaságának meghatározó szereplőjévé – mára ezermilliárd forintos magánvagyonnal. Ez olyan léptéket ért el a vasútépítésben és -korszerűsítésben, hogy a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd Zrt. és kapcsolt részeinek bevétele és nyeresége nagyobb, mint a teljes ágazaté együttvéve.

Ez többek között annak is köszönhető, hogy a túlnyomórészt állami megrendelésre dolgozó Mészáros-érdekeltségek profitrátája sokkal magasabb, mint a vasúti szakmában általános.

Kerítésen kívülre valamiért nem merészkedik – csak nem a konkurencia a bibi?

„Számos Mészáros-féle vasúti beruházás erősen vitatható körülmények között zajlott/zajlik. Tavaly például cikksorozatban foglalkoztunk azzal, hogy Mészáros Lőrinc cége, az R-Kord Kft. nem fizetett ki időben több alvállalkozót. Magyar tulajdonú kisvállalkozásokról van szó, amelyek sok esetben hátrányos helyzetű, alacsony képzettségű roma munkavállalókat is foglalkoztattak. A késedelmes, esetleg máig nem teljesült kifizetések miatt nem egy cég működése ellehetetlenült.

Mészáros Lőrinc vitatott vasúti beruházásai:

Szabad Európa

Más esetekben erősen vitatható minőségben készültek el a munkák: a legemlékezetesebb talán a „vas nélküli vasbeton” volt:

a MÁV Miskolci Területi Igazgatósága jelezte, hogy a Mészáros-cégek több esetben súlyosan megszegték a technológiai előírásokat. Azt is kiderítettük, hogy a sorozatos jelzések ellenére hónapokig nem történt semmi a kivitelezők részéről a hibák kijavítására.

Ennél súlyosabb, hogy

az állam több esetben is szabálytalanul vett át és fizetett ki vasúti munkákat a Mészáros-érdekeltségeknek.

A GSM-R nevű vasúti informatikai fejlesztés több szakaszát például úgy jelentették készre, hogy bizonyíthatóan nem voltak még átadható állapotban, ennek ellenére olyan jegyzőkönyvek készültek, amelyek igazolták a munkálatok befejezését, az állam pedig szó nélkül elfogadta.” További részletekért kattintson a Szabad Európa oldalára.

Kapcsolódó

Szerző