Autópálya-koncesszió: kínai gigaprojekt egy kis Mészáros-érdekeltséggel fűszerezve? – Összeesküvéselmélet, vagy a jövő?
Megosztás
7-8 milliárd euróra (2500-2800 milliárd forint) becsülik útépítő körökben a kormánydöntéssel piacra dobott gyorsforgalmi úthálózat -autópálya- koncessziós értékét. Ezt európai cég nem vállalja be – mondta az egyik nagy külföldi útépítő cég vezető szakembere a 24.hu-nak, hangsúlyozva, hogy a becslés tisztességes árazásra vonatkozik.
7-8 milliárd euróra (2500-2800 milliárd forint) becsülik útépítő körökben a kormánydöntéssel piacra dobott gyorsforgalmi úthálózat -autópálya- koncessziós értékét. Ezt európai cég nem vállalja be – mondta az egyik nagy külföldi útépítő cég vezető szakembere a 24.hu-nak, hangsúlyozva, hogy a becslés tisztességes árazásra vonatkozik.
Előkészület….
Hétfőn jelent meg az uniós kiírás, hogy csaknem 2000 kilométeres gyorsforgalmi útszakaszt adna koncesszióba 35 évre a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézménye, a kaszinó- és trafikkoncessziókat is intéző Nemzeti Koncessziós Iroda. A portál „mélytorka” szerint alaposan meglepte a szakmát a nemrég napvilágra került közbeszerzési kiírás, amelyben
az ország teljes, csaknem 2000 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózatának (1662 kilométernyi alaphálózat, és 381 kilométernyi kiegészítő hálózat) koncesszióba adásáról van szó. Az állam, azaz a Rogán Antal fennhatósága alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda harmincöt évre adná át az utakat az üzemeltetőnek, aki az üzemeltetést, a felújítást és a hálózat bővítését, új szakaszok tervezését-építését vállalja, ideértve a finanszírozást is.
Na ki ütötte fel a fejét döntéshozó minőségben a kaszinó- és trafik-üzemeltetés körül? Ha Rogán Antal jutott eszébe, jól tippelt!
A felhívásban nem részletezik, pontosan mekkora lenne a koncessziós díj, vagyis mekkora bevétellel számol a büdzsé
Miként egyelőre arról sem tudni, hogy a mérleg másik serpenyője hogyan néz ki, azaz az állam milyen formában, milyen ütemezéssel fizet: nem tudni, mennyi rendelkezésre állási és szolgáltatási díjat fizet majd. Egyelőre annyit közöltek a várható szaldóról, hogy
„a koncessziós modell finanszírozása az államadósság érdemi növelése nélkül valósul meg. A gyorsforgalmi utak használatával összefüggő jövőbeli állami útdíj bevétel fedezi az új koncessziós modell keretében felmerülő fejlesztési, fenntartási, üzemeltetési díjakat”.
Azt sem tudjuk, mekkora útdíjbevétellel kalkulálnak a jövőben, de 2020-ban matricaeladásból 53 milliárd, a teherjárművek útdíjából bő 220 milliárd forintot szedett be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.
Annyi biztos a kiírás alapján,
hogy nem bontható részekre a feladat, és az ár a meghatározó a kiválasztásnál. Egyelőre csak tippelni tudnak a megkérdezett szakértők, hová kerülhet a koncessziós jog:
hazai vezető építőipari cégekből álló konzorciumhoz (köztük a piacvezető mélyépítő Duna Aszfalt Zrt.-vel és a Mészáros-birodalom építőcégeivel számolnak), így a jövőben ezek a vállalkozások építhetnék és kezelhetnék a gyorsforgalmi úthálózatot.
Ugyanakkor a nagyszabású ügylet eddig ismert részletei alapján nem zárják ki, hogy újabb kínai gigaprojektet készítenek elő.
A projekt mérete mindenesetre illik az utóbbi hónapok fejleményeihez, mint amilyen a felsőoktatás átszervezése kapcsán ezermilliárdos vagyonok alapítványokba csatornázása vagy a Fudan egyetem több mint 500 milliárd forintos terve volt.
Palkovics: a Fudan egy "ékszerdoboz" - Önt megkérdezték, hogy kell-e az 500.000 milliós smukk?
Útépítő körökben jó fél éve közszájon forgott valamiféle ppp-konstrukció ötlete,
azaz úgy tudták, hogy az Orbán-adminisztráció felmelegítené a köz- és a magánszféra együttműködésével történő beruházásokat, útépítéseket. Némi módosítással persze, hogy ne ismétlődjenek meg az előző évtizedek fiaskói. Konkrétumokig azonban nem jutottak, ezért robbant bombaként a koncesszióra kiírt közbeszerzés. Mindenesetre hatalmas projekttel debütál a Nemzeti Koncessziós Iroda, amely alá egyre több területet gyűrnek be.
Korábban úgy tudtuk, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézményének fő feladata a kaszinó-koncessziós szerződések megkötése lesz, de feladatköre egyre bővül. Május végére kiderült, hogy már a hulladékgazdálkodás is az irodához tartozik, és akkor csapták hozzá a csomaghoz az országos közutak és „műtárgyaik” létrehozása és működtetésével kapcsolatos közfeladatokat is.
Maradt még valami az országnak? Vagy már mindent megszerzett a maffiakormány? Háát, jövőre felkötheti a gatyát az ellenzék, ha vissza akarják szerezni az „elrabolt” dolgokat. Valahol olvastam, hogy az ellenzék jogászok már dolgoznak azon, hogy hogyan lehet visszaszerezni, amit az orbán-maffia ellrabolt az országtól. Szerencsére, azt mondták, hogy van remény..
csipetke
2021.06.15 15:02 at 15:02
Maradt még valami az országnak? Vagy már mindent megszerzett a maffiakormány? Háát, jövőre felkötheti a gatyát az ellenzék, ha vissza akarják szerezni az „elrabolt” dolgokat. Valahol olvastam, hogy az ellenzék jogászok már dolgoznak azon, hogy hogyan lehet visszaszerezni, amit az orbán-maffia ellrabolt az országtól. Szerencsére, azt mondták, hogy van remény..
Pingback: A kormány fantomja veri dobra az autópályákat - Városi Kurír
Pingback: Juszt László megint beszólt Orbánnak - Városi Kurír
Pingback: A bukástól rettegő kormány most készül Magyarország történetének talán legnagyobb lenyúlására - véli a főpolgármester - Városi Kurír