Banánköztársaság
A magyar gazdák nem üldöznék el a multikat, inkább beszállítanának nekik!
„A múlt héten nettó 40 forintos kilogrammonkénti áron adtam el a burgonyát csomagolva egy magyar nagykereskedőnek, aki a nagy multinacionális üzletláncoknak szállít be” – mondta egy gazda….
Lázár János, fideszes politikus a nagyotmondás nagymestere egyszer már tetemre hívta a Heineken sörgyárat, mert állítólag a holland cég Erdélyben kiszorította a piacról a Csíki Sört, pontosabban magáénak tudta az elnevezést.
A védjegyvita miatt égtelen haragra gerjed ezért az akkor a Miniszterelnökséget vezető hódmezővásárhelyi politikus és bár ő maga nem szereti a sört, mégis négy évvel ezelőtt a Székelyföldön meglátogatta a Csíki Sör Manufaktúrát.
Később a Heinekent a dobozokon lévő vörös csillag miatt is elővették, ám hamarosan a kormány visszavonulót fújt
A 2017. március 23-i Kormányinfón elhangzott:
A lex Heinekenről, az Igazi Csíki Sör kormányzati megsegítéséről Lázár János azt mondta: a parlamentnek azt kell mérlegelnie, hogy a tiltott önkényuralmi jelképek használhatóak-e a kereskedelemben. Lázár szerint a kereskedelemben az emberi méltóság fontosabb, mint a szabad véleménynyilvánítás joga.
Lázár János: Nem hiszem, hogy Hollandiában forgalomba lehetne hozni egy sörösdobozt horogkereszttel.
Az Igazi Csíki Sör és a Heineken harcát Lázár Dávid és Góliát harcaként festette le. A miniszter szerint a Heineken „visszaél az erejével és hatalmával”, amit a magyar kormány nem hagyhat.
Lázár János: A magyar kormány és a magyar parlamenti képviselők kötelessége, hogy megvédjenek minden magyar vállalkozást egy nagy multinacionális vállalkozástól, amely a hatalmát fitogtatja.
A dolog pikantériája, hogy idén a Heineken már 540 millió forintos kormányzati támogatáshoz jutott, hogy fejlesztéseket valósítson meg a 125 éves soproni sörgyárban és megtartson 465 munkahelyet. Emellett a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. vállalta, hogy 85 százalékban hazai beszállítóktól vásárol alapanyagokat.
Eddig tartott a kis magyar sörháború
A már egyre inkább magát agrárszakértőnek beállító Lázár gazda legújabb ötlete, hogy a kiskereskedelmi piacról ki kellene szorítani a külföldi tulajdonú élelmiszer-láncokat.
A magyar gazdákat kell helyzetbe hozni és a multik által termelt profitot itthon kell tartani
– általában ezek az érvek hangzanak el a leggyakrabban a kormánypárti politikusoktól, amikor a külföldi tulajdonú üzletláncok kiszorítását hozzák szóba. Legutóbb Lázár János, fideszes országgyűlési képviselő az mfor.hu-nak adott – a Városi Kurír által is szemlézett –, interjújában célzott a hazai kiskereskedelmi láncok megerősítésére és a multik megregulázására. Ennek egyik eleme a helyi termelők megerősítése.
A Szabad Európának nyilatkozó termelőket nem zavarják a multik
Sőt azon vannak, hogy a gyakran magyar tulajdonban lévő nagykereskedelmi cégeket kiiktatva, közvetlenül szállíthassanak be a külföldi élelmiszerláncokba. A direkt értékesítés egyik előnye az, hogy a nagykereskedő kiiktatásával szűkül a beszerzési lánc. Így kevesebb kézen megy át az áru, vagyis több marad a termelő zsebében.
„A múlt héten nettó 40 forintos kilogrammonkénti áron adtam el a burgonyát csomagolva egy magyar nagykereskedőnek, aki a nagy multinacionális üzletláncoknak szállít be”
– mondta a Szabad Európának egy gazdálkodó. Az éves szinten 1000-1500 tonna hagymát és burgonyát termelő magyar gazdálkodó elmondása szerint még mindig túl kicsi ahhoz, hogy közvetlenül szállítson be egy üzletláncnak, pedig hosszú távon ez a cél.
Lázár János: „Egy biztos, hatósági szabályozási eszközökkel elejét lehetne venni annak, hogy az itt működő multik folyamatosan becsapják a vásárlóikat. Kettős mérce érvényesül ugyanis Európában, nem ugyanazt a minőséget árulják itt, mint mondjuk Németországban.”
A magyarországi online élelmiszer-kereskedelmet magyar kézben kell tartani
Lázár János: „Itt egy új, radikálisan növekvő piac, amin a magyar szereplőknek jelen kell lenniük. Erre a kormányzatnak stratégiai ágazatként kell tekintenie. Mégpedig úgy, hogy támogatja a magyar tulajdonban lévő cégeket. Igenis, magyar politikusként vállalom, hogy a magyar politikának a magyar Coopot és a magyar CBA-t helyzetbe kell hozni. Az uniós játékszabályok keretein belül maradva, de ott elmenve a falig. Még messze nem vagyunk ott.”
Gyorsan kell sok az élelmiszerláncnak
Mivel az üzletláncoknál központi beszerzés van, ezért gyorsan, sok és olcsó áru kell az élelmiszerláncoknak beszállító nagykereskedőknek. Ez alapból – az okoskodáson kívül is – kemény terhet ró a gazdálkodókra.
„A nagykereskedő nekem azt mondja, hogy hagymából kell kettő-, öt-, tíz kilogrammos kiszerelésben X tonna, burgonyából pedig Y tonna a hét ezen és ezen napján, a következő egy hónapban. Vagy bevállalom és annyit melózok, hogy belegebedek, vagy nemet mondok rá”
– magyarázta a gazdálkodó. Szerinte a termelői oldalról nincs gond. Jók a mezőgazdaság adottságai, és az állam támogatja az öntözési beruházásokat, ami a burgonya termesztéséhez elengedhetetlen. Ezenkívül gépesítésre, a termelés-technológiai beruházások támogatására van szükség, hogy hatékonyabban, azaz olcsóbban termelhessenek a magyar gazdák. Erre egyébként kormányzati ígéret is van az uniós vidékfejlesztési támogatási programban.
A legnagyobb gondot az értékesítés okozza a termelőknek
Szerinte itt a gazdák összefogására lenne szükség, és olyan állami ösztönzők beiktatására, amelyek támogatják a gazdákat abban, hogy hatékonyabb legyen a termelés, és az árut tárolni tudják a folyamatos kiszállítás és a szezon utáni kedvezőbb felvásárlási árak érdekében.
Kell a friss áru
Egy német diszkontláncnak közvetlenül szállít be egy szentesi gazda, neki ez már évekkel ezelőtt összejött. Paprikát termeszt Bakó Dániel, akinek nincs rossz tapasztalata a külföldi multival.
„Nagyon korrekt a cég, nincsen polcpénz, és semmilyen rejtett költség. Előre egyeztetünk, hogy mennyi érett paprika várható a következő hétre, amelyet egy ártárgyalás követ, majd a multi közli, hogy a következő hétre mekkora menyiséget kell az egyes napokon beszállítanunk”
– mondta Bakó Dániel a Szabad Európának. Szerinte nagyon fontos, hogy frissen tud szállítani, és ezt a német kiskereskedelmi lánc is értékeli. A vásárlók szeretik a friss hazai termékeket. „
A mi paprikánkat a szállítás napján, vagy azt megelőző napon szedjük le, így rövid időn, 24-48 órán belül kikerül a boltok polcaira. Az import termékek esetében nem ritkán 10-14 nap, mire a vásárlók kosarába kerül”.
Forrás: szabadeuropa.hu
Szerző
1 Comments
Leave a Reply
Leave a Reply
Friss
- Ki itt a hülye? – Magánlevél a választókhoz bizonyos közügyek tárgyában
- Lázár János, a fideszes reklámfiú
- Ahol valódi és szükséges a szuverenitásvédelem – Grönland ismét beintett Trumpnak
- A kettlebell (oroszul: гиря) ugrott, Orbán Trump-kollégája a golfot favorizálja – Lesz miniszterelnöki ‘sportszakváltás’?
- Ma Fidesz-szülinap van, méghozzá a 37. – Ön mit adna, vagy üzenne nekik?
- Trapézlemez típusok és felhasználásuk: mire figyelj vásárláskor?
- A városvezetés sikerpropagandájától még egyetlen éhes ember sem lakott jól – 150 vendég a debreceni civilek ételosztásán
- Okoskák okoskodnak – avagy kellene megint a Tervhivatal és az Árhivatal!
- Nigériai ‘kis dílert’ fogtak az Andrássy úton – Az MNB alapítványok sikkasztói ugyanakkor szabadlábon
- Nagy János államtitkár zebraügyi megalázása
Pingback: Szanyi Tibor: Szardínia - Lassított Armageddont játszunk | Városi Kurír