Koronavírus
Az egészségügyről – kicsit másképp
Mostanában sokat betegeskedem, ezért rendszeres látogatója lettem a körzeti és szakorvosi rendelőknek. Számos érdekes tapasztalatra tettem szert. Ebből levontam néhány olyan következtetést, amellyel kicsit – talán – javítható lenne az egészségügy működése és még pénzbe sem kerül. Ezeket szeretném most megosztani az olvasókkal.
„Sikítós” beíró helyett
– Több beteget lehetne ellátni, ha a rendelési idő kezdetén már ott lenne az orvos, és nem fél/háromnegyed vagy egy órával később érkezne meg. Persze, tudom én, hogy az orvosok többségének nem egy munkahelye van, meg amúgy is kevesen vannak, de meg lehetne próbálni.
– A recepción ( betegfelvételi irodán, betegirányítóban ) olyanokat kellene alkalmazni, akik nem egy ujjal, percenként egy betűs leütési sebességgel kezelik a számítógépet.
Az ismert Kaza László-dal nyomán
– A kedves beteg úgy állna be a recepciós sorba, hogy legalább akkor előkészítené a szükséges papírokat és nem közvetlenül az ablaknál kezdené előadni Kazal László örökbecsű nótája alapján a „Erre a nő elővette a nagy kézi táskáját, / Egy rántással szétrántotta táskáján a cipzárját. / Belenyúlt a táskájába, a kis erszényt kivette, / A táskán a cipzárat összehúzta és letette. / Azután a kis erszényen húzta szét a cipzárat…” jellegű produkciót (a teljes dal itt található).
– Mielőtt a recepció sorába beállna a beteg, ellenőrizné előjegyzésének időpontját, hogy az az orvos rendel-e, akihez ő tartozik.
– A recepciósnak nem adná elő tünetei teljes listáját, családi gondjait, aktuális gondolatait és a bejelentkezés után nem szaladgálna negyed óránként vissza soron kívül, hogy megkérdezze, mennyit kell még várnia.
– Bizonyára több beteg férne bele a rendelési időbe, ha egy-egy vizsgálat után nem tartanának hosszabb szüneteket, kávézás/telefonálás vagy bármi ürügyén. (Erről jut eszembe: nem biztos, hogy az a legjobb, ha a kedves beteg rendelési időben érdeklődik telefonon arról, hogy jól emlékszik-e a gyógyszerek szedésére; nem így mesélné el, hogy mióta használja őket, milyen tüneteket, mellékhatásokat észlel magán; nem adna részletes leírást közérzetéről, állapotáról.)
A rendelő nem nyugdíjas klub
– Sokkal hatékonyabb lenne a körzeti orvosok működése, ha néhányan nem tévesztenék össze a rendelőt és várót a helyi nyugdíjas klubbal és nem hetente háromszor járnának oda egy jót beszélgetni.
– Az is értékes perceket jelentene, ha a kedves betegek egy része nem ragaszkodna ahhoz, hogy soron kívül beszaladhasson, „mert csak egy kérdése volna az orvoshoz”, ami általában fél órás csúszást jelent.
– A gyógyszergyárak orvoslátogatóinak talán nem a rendelési időben kellene felkeresniük az orvosokat egy hosszadalmas termékbemutató okán.
És van még egy apróság, ami ugyan a működésen, hatékonyságon nem javítana, de az orvosi várókban ülők közérzetén bizonyára.
Egészségünk védelmében
Tartsuk már tiszteletben annyira a másik beteget, hogy ne kelljen végighallgatnia hosszú és magánjellegű telefonbeszélgetéseinket! Nem biztos, hogy a váróban ücsörgő mind a 30 embert érdekli betegségünk története; a családunk; az összes közeli ismerősünk betegsége, elhalálozásának módja. A vélt vagy valós orvosi műhibák ecsetelése sem biztos, hogy nem hagy betegtársaink állapotán nyomot.
Persze, az a legjobb, ha nem kell orvoshoz járnunk. 🙂
(Vendégszerző: Mater Dolorosa)
Szerző
Friss
- A Millenáris könyvfesztivál-mentes övezetté vált: 2025-ben nem engedi be az eseményt
- Juszt László heti matekja: az aktuális kormányadósság főszáma cirka 150.000.000 Euro
- 70.- forint/magyar kopf – Krausz Gábor segítséget kér
- Emberek, Orwell az 1984-et figyelmeztetésnek szánta, nem forgatókönyvnek
- Lebukott a hárommilliárdos számlagyár
- Orbán Viktor: Nem elég már oldalvizezni
- Elfüstölt egy villamos – Óriási közlekedési káosz Budapesten
- Orbán és Matolcsy, „két férfi egyeset”
- A horoszkóp ígérete szerint…
- (Nagyon)kisnyugdíjasunk felveszi a kesztyűt: a Mikulásgyár jár a gyerekeknek