Budapesti hétköznapok
Budapesten jön az egységes parkolási rendszer: idősávosan emelkedne a várakozási díj
Júliusban indul a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási intézkedések tesztelése és társadalmi egyeztetése Budapesten, a kerületekkel összehangolva pedig már készül a fővárosban az egységes parkolási rendszer, amely a helyben lakók érdekeit kiemelten kezeli.
Mintaprogramokkal indul a forgalomcsillapítás Budapesten
Csütörtök délután folytatódott a Restart Budapest beszélgetéssorozat, „Tervezzük újra együtt Budapest közlekedését!” címmel. Karácsony Gergely főpolgármester beszélgetőtársai Csősz Krisztián, a Budapesti Autósok Közössége alapító főszerkesztője, Winkler Róbert, a Totalcar alapítója és Várfi Melinda, a Socialfokus elnöke, az Impact Hub alapítója voltak.
Az előző közgyűlés által elfogadott Budapesti Mobilitási Tervvel összhangban 2021-ig dolgozzák ki a közlekedéscsillapítási programot, melynek célja:
- a közúti közlekedés biztonságosabbá tétele – a halálos kimenetelű és súlyos sérülést okozó balesetek csökkentése;
- a közlekedésből eredő zaj- és légszennyezés mértékének csökkentése;
- a város élhetőségének, a közterületek minőségének növelése;
- a szelíd közlekedési formák, a gyaloglás és a kerékpározás, valamint a közösségi közlekedés segítése;
- a helyi kiskereskedelem, vendéglátás, a kereskedelmi és kulturális tengelyek erősítése.
A tervezés részeként a mintaprojektek július és október között valósulnak meg, melyeket – indulásukat követően – interaktív online felületen lehet véleményezni.
Átlagosan heti egy ember veszti életét a közutakon
A főpolgármester a Budapest Restart beszélgetés során elmondta, Budapesten – a környező, hasonló méretű nagyvárosokhoz képest – magas a közlekedésbiztonsági kockázat, átlagosan heti egy ember veszti életét a közutakon. A közlekedésbiztonság javításának egyik pillére a gépjárműforgalom mértékének és sebességének csökkentése, amely egyben a klímavédelmi célok megvalósítását is segíti.
Karácsony Gergely szerint a forgalomcsillapítási intézkedéseket a lakóterületek mellett különösen az oktatási és egészségügyi intézmények, parkok és játszóterek környékén indokolt bevezetni, mivel a balesetek és a légszennyezés szempontjából leginkább az idősek és a gyerekek veszélyeztetettek.
A város közlekedésének felelős átalakításához mintaprojektekre van szükség,
amelyeket a kerületekkel együttműködve dolgozott ki a Fővárosi Önkormányzat. Ezeket pedig az érintett lakosságot és a területet használókat megszólító társadalmi egyeztetés kíséri. A július és október között megvalósuló projekteket indulás után interaktív online felületen lehet véleményezni.
Az így szerzett tapasztalatok és társadalmi visszajelzések beépítésével készül az akcióterv 2020 végéig a BKK koordinálásával. E több lépcsős közös munka eredményei alapján a konkrét intézkedések 2021 folyamán, ütemezetten vezethetők majd be.
Budapesten jelenleg is viszonylag nagy a forgalomcsillapított zónák aránya. Jelenleg a teljes budapesti úthálózat egynegyede fő- és gyűjtőút, háromnegyede mellékút, a teljes úthálózat egyharmada ma is lakó-pihenő övezetként vagy 30 km/h-ás sebességcsillapított zónaként működik a lakóterületek védelmében. Az utak legnagyobb részén, nagyjából felén 50 km/h a megengedett sebesség. Emelt sebességűnek számít a főúthálózat egyharmada, ami a teljes úthálózat 7 százaléka.
Egységes budapesti parkolási rendszer jön a Fővárosban
A Fővárosi Önkormányzat a kerületekkel együttműködve összehangolt intézkedéseket tervez a budapesti parkolás egységesítése és fejlesztése érdekében. A belvárosi közterületi parkolás rendezetlen helyzete, amelynek kezelésére a kerületi önkormányzatokkal együttműködve kiemelt feladatként tekint a Főváros. A veszélyhelyzetre tekintettel a közlekedési szokások ugyan átmenetileg megváltoztak, a parkolási problémák azonban továbbra is fennmaradtak – sőt a parkolás ingyenessé tétele káoszt és a belvárosi parkolóhelyek túltelítettségét eredményezte, ez megnehezíti mind a helyi lakosok, mind a parkolóhelyet hiába kereső ingázók mindennapjait. A parkolással kapcsolatos problémák változtatások nélkül hosszú távon is fennmaradnak, sőt tovább súlyosbodhatnak.
Budapesten az elmúlt tíz évben 20 százalékkal nőtt a gépjárművek száma,
sok helyen az utcák területének akár harmadát elfoglaló parkolóhelyek miatt nem lehetséges fák ültetése, zöldfelületek telepítése, a járda kényelmes, akadálymentes kialakítása, illetve a földszinti üzletekhez és vendéglátóhelyekhez kapcsolódó teraszok létesítése.
Karácsony Gergely szerint az egységes parkolási rendszer fejlesztése során a közterületek újrafelosztását is ösztönözni kell a közterületek és a város élhetőségének javítása érdekében. Ezért a Fővárosi Önkormányzat kezdeményezi az egységes budapesti parkolási rendszer kialakítását, melynek céljai:
- Egységes felhasználói élmény biztosítása
- A lakossági parkolás méltányos előnyben részesítése
- A célforgalmi parkolás lehetőségeinek javítása
- Rendezett közterek biztosítása a lakosság számára
- Közterületek felszabadítása a parkolás és a járműtárolás alól a lakosság számára
- A parkolás-üzemeltetés racionalizálása
A főpolgármester néhány konkrétumot is elárult a készülő tervvel kapcsolatban.
A parkolás első időszaka ingyenes lenne, majd sávosan emelkedne, így mozgásban maradna a város. A parkolási zónák közötti rugalmasság pedig azt a célt szolgálná, hogy ha egy utca túloldala esetleg a másik kerülethez tartozik, a helyben lakók megállhassanak ott is anélkül, hogy megbírságolnák érte.
Szerző
Friss
- Ujhelyi István: amikor a valóság nem kopogtat többet, hanem egyszerűen berúgja az ajtót
- Vasárnapi (cseppet sem) ünnepélyes gondolatok egy pici országból
- Vidéki prókátor: Lázár, a Fidesz Gyurcsánya?
- Szanyi Tibor: kracsun = karácsony? – Úgy látszik, a jó hírek csak nem akarnak Orbánhoz kötődni
- Készülj a karácsonyra – 5 jótanács: így díszítsd az otthonod
- Orbán Viktor szerint “Brüsszel” Magdeburgot akar csinálni Magyarországból
- Időjárás, ma havazik, de mi lesz karácsonykor?
- Vasárnapi horoszkóp két nappal karácsony előtt
- Jobb félni? – Nemcsak rendőrök, de civilruhások is figyelnek
- Szoboszlai megy a Real Madridba?