Der Standard: Magyarország teljes sötétségbe zuhanása —  az Index okán (is)

Az osztrák Der Standard független liberális lap is, mint a világsajtó sok más fontos terméke nagy felületet szentel a magyar demokrácia és különösen sajtószabadság állapotának az Index bezúzásának fényében. A lap a magyar Csekö Balázs cikkét közölte a témában.

Mire “vetemedett” Orbán?

Az oldal Orbán Viktor 2018. szeptember 11-i Strasbourgban, az Európai Parlamentben elmondott beszédének kulcsmondatát:

“Mi soha sem vetemednénk arra, hogy elhallgattassuk azokat akik nem értenek egyet velünk” 

állítja szembe az Index legyaloglásával.

Az Indexet az egyik legkiválóbb magyar hírportának ismeri el a lap, sőt a szabad sajtó világítótornyának nevezi, amely segítségével mindenki függetlenül, hovatartozástól függetlenül megkaphatta a tárgyilagos, pontos híreket.

Naponta másfél millió olvasó

A portál múltját idézve így ír a lap:

“1999-es alapítása óta az Index-et naponta  másfél millióan olvassák, ezzel az ország legszélesebb körben elterjedt médiumává vált, de sokak számára az újság sokkal többet jelentett annál mint egy hírportál. Az index intézmény volt.”

Az Index kormányzati bedarálására tett kísérlet természetesen nem tegnap kezdődött – folytatta a lap a cikkét. Az online média régóta tüske az Orbán-kormány körme alatt. A 2019. októberi helyhatósági választások a kormány számára siralmas eredménye, amikor a Fidesz gyengén, az ellenzék jól szerepelt, komoly lökést adhatott az Index  megsemmisítésének.

A portál szerint az egyik utolsó csepp lehetett a pohárban, hogy az Index volt az egyik zászlóshajója annak a hadjáratnak, amelyik egy vírusvideó közzétételével ráirányította a figyelmet a győri polgármester, Borka Zsolt erkölcstelen életére.

Több tulajdonosváltás után

a múlthéten, két nappal az új európai költségvetés megszavazása után és alig több, mint három hónappal a novemberi, esetleg irányváltást hozó USA-beli választás előtt Orbán és köre elérkezettnek látta az időt az egyik legfontosabb demokratikus média elhallgattatására- állítja a Der Standard cikke.

Az elhallgattatás első lépcsőjeként elbocsátották az oldal főszerkesztőjét. Ami ezután következett arra csak kevesen számítottak mintegy 80 újságíró és munkatárs gyakorlatilag szinte az egész szerkesztőség felmondott

-folytatódik a cikk.

Az Index bedöntése nem igazán lephet meg senkit

Ez az “illiberal” hatalom működési módjának legújabb példája. Orbán rezsimje nem tolerálja azt a kritikát, amely veszélyt jelenthet a rendszerére. Nem hiába hozta létre a  legnagyobb médiabirodalmat  Európában – több mint 500 hírcsatornát számolva.  Eközben Magyarország a 89. helyen áll a Riporterek Határok nélküli szervezet  sajtószabadságot monitorozó  listáján. Orbán nem akarja azt a bizonytalanságot átélni, mint a varsói szövetségesei a lengyel elnökválasztás során.

A jövő is kevés reményre ad okot. A magyar miniszterelnök ellenőrzés alatt kívánja tartani a rendszerét. Már nagyon sok médiát eltörölt és a továbbiakban is bármit megtesz az objektivitás és a függetlenség fennmaradó szigeteinek megsemmisítése érdekében. Mert ez az illiberalizmus természete:

az “ellenség” ellen folytatott állandó küzdelem, egészen a megsemmisítéséig.

Kevesebb van hátra, mint hinnénk

Nem szabad illúziókat kergetni. Orbán körei már a következő célpontokat is kijelölték. Az RTL Klub, a HVG, a 444.hu és a 24.hu a fennmaradó főbb médiumok, amelyek még nem működnek kormányzati irányítás alatt. Az Index lebontása után semmi sem zárható ki. Már csak néhány fáklya van hátra, amíg a teljes sötétség rá nem borul Magyarországra – írta a Der Standard.

Index

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük