Connect with us

Budapesti hétköznapok

Erzsébetvárosban változik a parkolás – A döntés szigorúnak látszik, de nem az! – szerintük

Megosztás

Döntött a VII. kerületi képviselő-testület: Erzsébetvárosban háztartásonként legfeljebb két autóra járhat majd lakossági parkolási kedvezmény – az első marad minden háztartás számára ingyenes – tudtuk meg a a Színes Erzsébetváros közösségi oldal bejegyzéséből.

Erzsébetvárosban változik a parkolás - A döntés szigorúnak látszik, de nem az! - szerintük
Megosztás

Döntött a VII. kerületi képviselő-testület: Erzsébetvárosban háztartásonként legfeljebb két autóra járhat majd lakossági parkolási kedvezmény – az első marad minden háztartás számára ingyenes – tudtuk meg a a Színes Erzsébetváros közösségi oldal bejegyzéséből.

Erzsébetváros nem veszi át a józsefvárosi példát: marad a lakossági ingyenes parkolás az első autóra!

Döntött a VII. kerületi képviselő-testület: háztartásonként legfeljebb két autóra járhat majd az ingyenes lakossági parkolás – az elsőre viszont marad minden háztartás számára ingyenes.

Bár az eddigi VII. kerületi szabályozás azt az anomáliát is lehetővé tette, hogy volt olyan háztartás, ahol eddig hat autóra is ingyenes lakossági kedvezményt váltottak ki – ehhez képest, ez a döntés szigorításnak is látszhat, de nem az. A forgalomcsillapítást elsőként bevezető VII. kerület esetében – látva a szomszédos VIII. kerület ezzel kapcsolatos döntéseit – ez messze nem tekinthető egy nagyon előremutató változatásnak. A VIII. kerületben ugyanis, jövő évtől már az első autóra is fizetniük kell a lakóknak (zónától függően 18.000 és 30.000 forint közötti összeget).

A második autó esetében az új rendelet 30-100% közötti kedvezményt ad. 30%-os kedvezményt az EURO 3-as besorolású autókra, 50%-ot EURO 4-es besorolásúakra, 70%-ot a hibrid vagy EURO 5-ös autókra és 100%-ot a teljesen gáz vagy elektromos üzemű autókra.

Ez a gyakorlatban azt jelenti,

hogy például ha a második autó az EURO 3-as környezetvédelmi kategóriába esik, akkor arra ha a tulajdonosa a belsőbb kerületrészekben lakik („A” zóna) évi 105.000 forintot, ha a kerület külsőbb részein („B” zóna) évi 84.000 forintot vizet. Ha pedig mondjuk egy háztartás második autója hibrid üzemű, akkor 45.000-, illetve 36.000 forintot fizet – zónától függően.

A területi eltérések onnan adódnak, hogy a fővárosi parkolási rendelet az óradíjakhoz köti, Erzsébetvárosban pedig két eltérő díjazású zóna van.

A kerület azt várja, hogy a döntés következtében több mint ezerrel csökken azon autóknak a száma, amelyek a 2200 forintos költségtérítés fejében parkolhattak a kerületben.

Az, hogy a parkolás fizetős legyen, fontos forgalomszabályozó eszköz, ezért az első autó ingyenességének megtartása egy elszalasztott lehetőség a VII. kerület részéről. Pedig „első fecske” se lett volna, ha meglépte volna az első autó esetében is a 100%-os kedvezmény eltörlését: elég lett volna csak követni a józsefvárosi példát – írta az oldal posztjában.

Józsefvárosban….

Szeptember 23-án döntött a józsefvárosi képviselő-testület, hogy 2023-tól megszűnik a lakók ingyenes parkolása. A lakossági parkolási engedélyek korábban 100 százalékos önkormányzati támogatásban részesültek: a csütörtökön megszavazott rendelet szerint ez a kedvezmény most lakásonként az első autó esetén 80 százalékra, a második autó esetén 50 százalékra csökkenhet.

A nagycsaládosok és a nyugdíjasok igényelhetnek kedvezményt, azok pedig, akik nem tartoznak ezekbe a kategóriákba, de szociálisan rászorulnak, továbbra is fordulhatnak az önkormányzathoz támogatásért.

A VIII. kerület éves szinten eddig 1,5 milliárd forinttal támogatta a közterületi parkolást. Az új szabályozástól azt várják, hogy növekszik mind a helyben lakók, mind az itt dolgozók számára rendelkezésre álló szabad helyek száma, csökken a károsanyag-kibocsátás, jobb lesz az életminőség, és ami talán a legfontosabb, hogy több, korábban elérhetetlen közterület felszabadul hasznosításra, illetve a gyalogos és alternatív közlekedési módok számára.

Szerző