Connect with us

Kerítésen innen

Ez fájni fog! Holoda Attilával őszintén a benzinárakról – 500 forint a lélektani határ

Megosztás

1990. október 25-én, csütörtökön este 65 százalékos benzináremelést jelentett be, mely következtében 56 forintra emelkedett a normálbenzin ára literenként. Ugye mennyire, már-már szürreálisan hangzik az egykori Taxisblokádot kiváltó benzinár?  Ugorjunk a mába: Holoda Attila  korábbi energetikai helyettes államtitkár kifejtette: mióta az MVM vette át a földgáz nagykereskedelmet, nem nyilvánosak az oroszokkal kötött szerződések.

Holoda
Megosztás

1990. október 25-én, csütörtökön este 65 százalékos benzináremelést jelentett be, mely következtében 56 forintra emelkedett a normálbenzin ára literenként. Ugye mennyire, már-már szürreálisan hangzik az egykori Taxisblokádot kiváltó benzinár?  Ugorjunk a mába: Holoda Attila  korábbi energetikai helyettes államtitkár kifejtette: mióta az MVM vette át a földgáz nagykereskedelmet, nem nyilvánosak az oroszokkal kötött szerződések.

Holoda Attila szerint az 500 forint körüli benzinár a lélektani határ

Újabb hosszú távú szerződést köt a magyar kormány az orosz Gazprommal földgáz szállítására – jelentette be hétfőn Szijjártó Péter. A külügyminiszter ismertette, hogy az új szerződés értelmében évente 4,5 milliárd köbméter földgáz fog érkezni Oroszországból: három és fél milliárd dél felől, Szerbián keresztül, az új szerb-magyar interkonnektor segítségével, a maradék 1 milliárd köbméter pedig Ausztria felől. Holoda Attila az ATV Start című műsorában arról beszélt, soha nem lesz nyilvános, hogy Magyarország mennyiért vásárolja a földgázt az oroszoktól.

„Onnantól kezdve, hogy az MVM vette át a földgáz nagykereskedelmet, azóta nem nyilvános az oroszokkal kötött szerződés” –

jegyezte meg a korábbi energetikai helyettes államtitkár. Mint mondta, miközben korábban ez a szerződés egy fix árat jelentett, 2014-2015 környékén már az oroszok is belátták, hogy sokkal rugalmasabb már az európai gázpiac, ezért ők is igazodtak ehhez: 2015 novemberében jelentették be, hogy csökkentették az árakat Európában, hiszen olyan gázbőség van Európában, amihez kénytelenek voltak igazodni az oroszok. Holoda hozzátette: az orosz dominancia továbbra is él, nagyjából 40-42 százalékát az európai gázellátásnak az orosz földgáz biztosítja.

 

Egyszerű mint az 1×1

A pandémiás időszakban nagyon visszaesett a gázfogyasztás  ez azzal járt, hogy azok a termelők, akik ebben a piacban vesznek részt, visszafogták a beruházásaikat, ez megint elkezdett hiányozni, ezért ment fel a kőolaj és a földgáz ára – magyarázta. Holoda szerint azt is látni kell, hogy sokkal összetettebbnek tűnik ez a tárgyalás, minthogy csak a gázról beszéljünk. Valószínűnek tartja, hogy a Szputnyik vakcina magyar gyártása, a paksi erőműhöz kapcsolódó üzletek is szerepet játszanak a tárgyalásokban. Az is látszik a szakértő szerint, hogy a krími feszültség, valamint az oroszok ukrajnai terjeszkedései mind közrejátszanak abban, hogy miért akarták kikerülni a több évtizeden keresztül megbízhatóan működő ukrán vezetékkapcsolatot.

„Ezt megtették az oroszok. Van egy északi és egy déli áramlat, ebből következően megpróbálják a teljes üzletet áttolni ebbe a két irányba”

– magyarázta. Hozzátette, hogy az ukránok a földgáz-tranzittal kapcsolatos kulcspozíciójukat elvesztették, ugyanakkor nem gondolja, hogy a vezetéket teljesen be fogják szántani.

Végezetül egy kis optimizmus (de mire?). Úgy gondolja, hogy az 500 forint körüli benzinár a lélektani határ. Nem gondolja, hogy túlságosan elszabadulna a benzin ára, sőt, talán kicsit csökkenni is fog.

Kapcsolódó

Szerző

1 Comment

1 Comment

  1. Kovács Béla

    2021.09.01 08:14 at 08:14

    Nem is tudom , miért vettem hybryd autót ! Ja épp ezért , ezek miatt !

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük