Gondolta volna? Így néz ki 60 ember helykihasználása a Lánchídon autóval, busszal és biciklin
Megosztás
Miben mérjük egy híd áteresztőképességét? Az ott közlekedő járművek vagy inkább az emberek számában? Vagy ha fordítottan tesszük fel a kérdést, mekkora teret foglal el egységnyi ember akkor, ha autóval, ha busszal vagy ha biciklivel közlekedik? – tette fel a kérdést Karácsony Gergely közösségi oldalán.
Miben mérjük egy híd áteresztőképességét? Az ott közlekedő járművek vagy inkább az emberek számában? Vagy ha fordítottan tesszük fel a kérdést, mekkora teret foglal el egységnyi ember akkor, ha autóval, ha busszal vagy ha biciklivel közlekedik? – tette fel a kérdést Karácsony Gergely közösségi oldalán.
Kihasználtuk a Lánchíd átadása előtti utolsó órákat, és készítettünk egy nagyon szemléletes összehasonlítást
A kísérletben a BKK, a Városháza és más fővárosi cégek önkéntesei vettek részt, modellezve, hogy hogyan fér el 60 ember a Lánchídon autóval, busszal illetve biciklivel. A 60 ember utazásához szükségünk volt
1 db szóló buszra
60 db biciklire
46 db autóra
Egy ilyen busz teljes kapacitása 80-90 fő, szóval 60 ember még viszonylag kényelmesen utazhat rajta. Mivel egy autóban átlagosan 1,3 ember utazik, ezért 60 fő elszállítására elegendő volt 46 autót segítségül kérnünk.
A képek magukért beszélnek: leghatékonyabban busszal tudunk közlekedni, egységnyi ember utazása így foglalja el a legkevesebb teret a városi utakon. Biciklivel is viszonylag helytakarékosak lehetünk, ráadásul biciklizni egészséges nekünk és a városnak is a zéró károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően. Autóval viszont végeláthatatlan sor alakul ki a Lánchídon, még úgy is, hogy a kép kedvéért egymás mellett, két sávon állnak az autók a hídon. Ráadásul mozgásban sokkal több teret foglalnak a járművek, mint szigorúan egymás mögé parkolva.
Éppen emiatt döntöttünk
civil szervezetek és a budapestiekből álló közösségi gyűlés javaslatára amellett, hogy
a Lánchíd felújítása végéig tartó tesztidőszakban csak a buszok, taxik, motorosok és biciklisek használhassák az átkelőt.
Míg korábban mindenki vesztese volt az állandó dugóknak, most szabad utat adtunk a fenntartható közlekedési módoknak.
A kísérlet végén, várhatóan jövő nyáron pedig a budapestiek dönthetnek majd arról, hogy milyen legyen a Lánchíd felújítás utáni, végleges forgalmi rendje.
A kép egy világszerte híres, eredetileg Münster városában készített beállítás replikája, amit úgy gondoltunk, érdemes megmutatni Budapesten is.
Karácsony Gergely: a Lánchíd története arról mesél, hogy volt idő, amikor magánvagyonból közvagyon lett és nem fordítva