Connect with us

Budapesti hétköznapok

Nekünk tényleg a sz@r is keserű? Hozzászólói polémia a 14 év alattiak ingyenes utazásáról….

Megosztás

Nagy bejelentéseket tartogatott csütörtökre Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere: a reggel azzal indult, hogy egy közösségi oldalán közzétett videóban kijelentette: mivel a kormány a fővárosi értelmezés szerint megfúrta a Fudan-projekttel a korábbi megállapodás alapján készülő Diákváros koncepcióját, de amiről most szót ejtünk, az az, hogy -ha a közgyűlés megszavazza- szeptember 2-tól ingyenessé teszi a közösségi közlekedést a 14 év alattiak számára.

Gyorsjelentés: a Fidesz-különítmény igen, Magyar Péter nem nyer bebocsátást Pécsett a Patyomkin-gyerekotthonba
Megosztás

Nagy bejelentéseket tartogatott csütörtökre Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere: a reggel azzal indult, hogy egy közösségi oldalán közzétett videóban kijelentette: mivel a kormány a fővárosi értelmezés szerint megfúrta a Fudan-projekttel a korábbi megállapodás alapján készülő Diákváros koncepcióját, de amiről most szót ejtünk, az az, hogy -ha a közgyűlés megszavazza- szeptember 2-tól ingyenessé teszi a közösségi közlekedést a 14 év alattiak számára.

Jó hír a 14 év alatti gyerekeseknek, de az a fránya „fekete gén”….

A főpolgármester javaslatát 2021. szeptember 1-én fogja tárgyalni a közgyűlés, a képviselők támogatása esetén szeptember 2-án léphet életbe az intézkedés. A Budapesti Közlekedési Központ arra kéri a diákok szüleit, hogy vásárlás előtt mérlegeljék gyermekeik szeptember 2-ig tartó utazási terveit, valamint azt, hogy a fővárosi közgyűlés kedvező döntése esetén a későbbiekben a legfiatalabb utasoknak már nem lesz szükségük havi bérletre. Karácsony ötlete

272 922 gyereket érint a fővárosban és az agglomerációban, 854 636-ot országszerte összesen, ami több százezer családot jelent.

… és mégis….

A hírt kommentelők között nem okozott osztatlan örömöt a főpolgármester bejelentése, íme néhány példaként:

„Szeptembertől napi 2, max 4 buszmegállónyi bkv. Nem is hiányzik több. Ha a gyerekek bírnák a 20 fokos emelkedőn felfelé gyaloglást (1,5 km) még a napi utazás gondolatát is elfelejtenénk a koszos , zsúfolt, csúcsidőben is röhejes követési időkkel járó buszokon.”

„Én 20 éves korig kitolnám, mert a középiskolás tanuló messzebb tanul az otthonától, mint az általános iskolás.Ebben a formában nagyobb könnyebbség lenne ez a kezdeményezés a családi költségvetésnek.”

„De jó! Megvettem a bérletet!!! ”

„Minden gyermeknek akik 18 év alattiak. Így lenne fer!!”

„Pont most töltötte a legkisebbem a 14-et…. Kössz a semmit! A többi diák miért nem utazhat ingyen? Jaaaa mert a 14 év aluliak többségét kocsival hozzák-viszik, tehát eddig se nagyon tömegközlekedtek… Mindent értek.”

„Jó választasi fogás, inkább a bedugult fővárossal törödne éy a sok hajléltalannal, akik terjesztik a fertőzést. Egyszer menne végig néhány aluljáron vagy közteren!!!! Biztos viszketne utána!”

„Nemrég jelentette be, az alpolgármester, hogy szeptembertől nincs pénze Budapestnek.”

„Gondolom a választásokig lesz ingyenes. Utána megemelik

„Na de nem csak Budapestem vannak 14 éven aluli diákok. Ezt mégis hogy gondolja ez a lángeszű? Majd a többi diáknak is fizeti az ingyen utazást. Nem lehet egy országon belül megkülönböztetni a gyerekeket !! Nagy lángeszű miniszerelnök jelölt !!!!!”

„Nem is ertem eddig miért kellett fizetniük?Nincs önálló keresetük!”

„Amilyen retkesek a buszok ingyen kéne hogy legyen mindenkinek…”

„Na végre! Értem a mozgalma nevét – 99 és 1. 99 ígéretéből 1-et betart (igaz, emlékeim szerint diákokról volt szó, kor megkötés nélkül, de ez is valami).”

Hol van ez a temérdek szőrszálhasogató honpolgár, amikor a regnáló arról beszél, hogy

  • kiváló a magyar egészségügy
  • világelsők vagyunk víruskezelésben
  • dübörgünk
  • megszűnt a gyermekszegénység
  • liberális túlsúly van a médiában
  • a Szputnyik hatékony oltószer a Covid ellen
  • nincs pénz a Velencei-tó rendbetételére
  • kilépést pedzeget Magyarország az Európai Unióból
  • a Fudan megépítésére felvett többszáz milliárdos kölcsön jó dolog
  • embert lövünk ki a Holdra
  • a Balaton a NER-esek „játszótere
  • a nyugdíjtakarékpénztárban gyűjtött pénz nem eltűnt, csak nincs meg
  • a Vadászati kiállítás megéri az árát
  • nem ügy a Pegazus-sztori

A sor biztosan hosszan folytatható, ám olyan egységes nemtetszést egyik sem váltott ki, mint az a lehetőség, hogy ingyen utazzanak az általános iskolás srácok. Aki érti a néplelket, megoszthatná velünk is a megoldást!

HVG-s gyors-matek

„A BKK oldalán megtalálható több cikk és táblázat is, amelyek a közösségi közlekedés szabályairól szólnak. Az egyik táblázat szerint az a gyerek utazhatott a korábbi szabályozás szerint bérlet, vagy jegy nélkül, aki kísérővel kelt útra, illetve még nem kezdte meg tanulmányait. Mi most az egyszerűség kedvéért az iskolakezdést hatéves kortól számoltuk. A diákbérlet – legyen szó általános iskoláról, gimnáziumról vagy egyetemről – egységesen 3450 forintba kerül mindenkinek, aki érvényes diákigazolványt tud érvényes matricával felmutatni.

Budapesten a KSH 2021-es adatai szerint 138 418 hat és tizennégy év közötti gyerek él. Ha csak az ő bérleteik árát húzzuk ki elsőként a BKK zsebéből, akkor is azt látjuk, hogy a cég havonta bukik az ő ingyenes utazásukon 477 542 100, évente pedig 5 730 505 200 forintot.

Nem lenne fair, ha az ország minden 6–14 évesével számolnánk ki a fővárosi cégek éves bevételkiesését, így minden megye ezen korosztályát annak ellenére sem számoltuk bele, hogy az új szabály az ország mind a 854 636 hat és tizennégy év közöttijére érvényes lehet.

A főváros agglomerációját azonban nem lehet kihagyni, hiszen rengetegen járnak be Budapestre már általános iskolákba is, nem beszélve arról, hogy a 13–14 évesek közül sokan hatosztályos gimnáziumban tanulnak a fővárosban. A budapesti agglomerációban összesen 134 504 6–14 éves iskoláskorú lakik, ha mindegyiküknek lenne bérletük, akkor rajtuk havonta 464 038 800, évente pedig már 5 568 465 600 forintot bukna Budapest.

Ha pedig összeadjuk az agglomerációban élők, illetve a Budapesten tömegközlekedést használó gyerekek számát, megkapjuk, hogy a főváros havi vesztesége közelíti az egymilliárd forintot (pontosan 941 580 900 ft), évente pedig ez a szám akár 11 298 970 800 forintra rúghat.

Ennek a becslésnek persze vannak hibái:

nem tudjuk, hogy az ingyenes közösségi közlekedés csak Budapesten értendő-e (mi lesz például a helyközi bérletekkel, amik a Főváros közigazgatási határain kívüli utazásra jogosítanak fel, természetesen plusz összeg ellenében), azt sem, hogy az agglomerációban élők közül hányan járnak be és használnak BKK-bérletet ehhez, illetve nem kalkuláltunk a nyári szünettel sem, amikor rengeteg diák bérletének bevételétől amúgy is elesne a főváros.

Karácsony azonban csütörtöktől elmondhatja,

hogy valóra váltotta egy korábbi kampányígéretét, méghozzá busásan: egy kampányeseményen, még megválasztása előtt jelentette ki, hogy ha főpolgármester lesz, ingyenessé teszi a 14 alattiaknak a tömegközlekedést. Hatalomra kerülése után már jócskán finomított ígéretén:

„elkezdjük bevezetni, hogy megemeljük a hatéves korhatárt hétre és a következő költségvetési évben – mikor látjuk a lehetőségeket – megyünk tovább”

– idézte szavait a Portfolio.”

 

14 év

Szerző

1 Comment

1 Comments

  1. Pingback: Ingyen BKV a gyerekeknek! - Karácsony ötlete átment a közgyűlésen - Városi Kurír

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük