Connect with us

Budapesti hétköznapok

Kezdjen el edzeni, mert januártól bizonytalan, hogy működik-e Budapesten a troli, a villamos, a metró….

Megosztás

Mielőtt azt gondolná, hogy alaptalan riogatás a címben jelzett veszély, ha a BKV energetikai közbeszerzésére továbbra sem érkezik érvényes ajánlat, senki nem tudja megmondani, mi hajtja januártól Budapesten -és a többi városban- a villanymotoros járműveket.

Kezdjen el edzeni, mert januártól bizonytalan, hogy működik-e Budapesten a troli, a villamos, a metró....
Megosztás

Mielőtt azt gondolná, hogy alaptalan riogatás a címben jelzett veszély, ha a BKV energetikai közbeszerzésére továbbra sem érkezik érvényes ajánlat, senki nem tudja megmondani, mi hajtja januártól Budapesten -és a többi városban- a villanymotoros járműveket.

Budapesti séta….

Borzasztóan nehéz időszak következik a Fővárosi Önkormányzat és Budapest életében. Ezt maga Karácsony Gergely főpolgármester vetítette előre a legutóbbi rendkívüli közgyűlésen. Az energiaárak robbanásszerű emelkedésére válaszul augusztus végén ugyan a képviselőtestület egy hatékonyságnövelő és megtakarítást célzó energiacsomagot fogadott el, ez azonban nem ad választ a BKV legégetőbb kérdésére, hogy jövőre

„mitől megy a villamos, a troli, a metró”.

A jogszabály minden önkormányzatot, illetve önkormányzati tulajdonú céget energia-közbeszerzésre kötelez. Amíg az energiaárak alacsonyan voltak, ez a rendszer jól működött, a tenderek során az áramkereskedő cégek lefelé tartó elektronikus licittel versenyeztek a nagy és megbízható BKV pályázatán. Eddig. Ugyanis – amint arra Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes felhívta a figyelmet –

a BKV hónapok óta még érvényes ajánlatot sem kap a pályázatán indulni jogosult áramkereskedő cégektől. Ennek hiányában a közlekedési cég ún. vontatási áram tendere jelenleg is fut. A BKV-nak december 31-ig van áramszerződése, tehát még van idő megoldásokat keresni

– nyugtatta a kedélyeket a főpolgármester általános helyettese.

.. és azt tudta?

Miközben a fővárosnak van saját tulajdonában lévő, áramot előállítani képes termelői bázisa (például a Fővárosi Hulladékhasznosító Mű vagy a Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központ) a törvényi tiltás miatt mégsem adhat közvetlenül energiát az ugyancsak fővárosi tulajdonban lévő BKV-nak, hanem a megtermelt áramot a MAVIR hálózatába betáplálva kötelezően ki kell vinnie a piacra.

Kiss Ambrus szerint az elektromos áramot ugyan előállíthatják, de nem kereskedhetnek vele, ráadásul az a tüzelőanyag, aminek elégetésével előállítják az áramot, nem a fővárosé, hanem a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Zrt.-é (NHKV).

Ahhoz, hogy kereskedhessenek, jogszabályt kellene módosítani. Ez jelentős segítséget jelenthetne a fővárosnak.

A kormány segíthetne, de….

Budapest vezetése kezdeményezte a kormánynál, hogy a BKV kapjon valamiféle kedvezményt, de

mivel jelenleg de facto nem létezik a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa, ahol a kormány és főváros ezeket a kérdéseket megvitathatná, kétoldalú tárgyalások keretében veti fel a Technológiai és Ipari Minisztériumnak a BKV-t illető problémákat. Javaslataikra eddig nem érkezett válasz. Kiss Ambrus úgy fogalmazott:

Nem gondolom, hogy előállhat olyan helyzet, hogy nincsen vontatási árama a BKV-nak, de hangsúlyozom, ilyen helyzetet, amiben most vagyunk, még nem láttunk.

Az eset nem egyedüli, feltehetően minden önkormányzat hasonló gondokkal küzd. A szakértők szerint nem valószínű, hogy leáll a közlekedés az országban, sokkal inkább arra játszhat a kormány, hogy amíg lehet, „Brüsszelezni” fog a témában, majd, mint „jókormány”, csepegtet némi segítséget.

Ne feledjük: ez nem kegy, hanem a feladatának kötelező ellátása!

Forrás

Friss!

Szerző