Connect with us

Kerítésen innen

Ki lakta le a honvédség „nem kormánygép” kormánygépeit? —  Most közel 14 milliárdért pofozzák helyre

orban
Megosztás

Megvan, ki szervizeli és tartja üzemben a következő években a Magyar Honvédség két Airbus-át, melyeket előszeretettel használ útjai során Orbán Viktor és más kormánytagok is.

A miniszterelnök például ilyen géppel ruccant ki Milánóba, hogy megnézzen egy előadást a Scalában, ám a kabinet ettől függetlenül önérzetesen utasítja vissza ha a repülőket kormánygépnek nevezik.

Azt sem lehetett tudni, hogy kiadják a munkát

Az csupán június 3-án derült ki, hogy a honvédségi pályázatokat is kezelő Védelmi Beszerzési Ügynökség egyáltalán tendert írt ki három éve vásárolt, Airbus A319-112 típusú gépek karbantartására. Mint a pályázati felhívást kiszúró hvg.hu megjegyezte:

eddig azt sem lehetett tudni, hogy a „nem kormánygép kormánygépek” üzemeltetését eddig sem a honvédség látta el, hanem külsős vagy állami cég.

Két hét alatt lezavarták

A Védelmi Beszerzési Ügynökség nettó 13,85 milliárd forintos becsült árral hirdette meg a 2020 júliusa és 2026 márciusa között elvégzendő munkát, méghozzá gyorsított eljárásban, két hetes határidővel.

A felhívásra egyetlen cég jelentkezett, ami éppen ennyiért, 13,85 milliárdért vállalta is az öt évre szóló megbízást – derül ki a hétfői uniós közbeszerzési értesítőből.

Évi négymilliárd is elmehet karbantartásra

Mivel a két gép a korábbi kormányzati közlés alapján

legfeljebb 20 milliárd forintba kerülhetett, a fenntartásukra szánt évi akár 2,7-4 milliárdos keretösszeg igen csak borsos árnak tűnik.

Az pedig külön érdekes, hogy a Védelmi Ügynökség szerint azért kellett gyorsított eljárással új fenntartói pályázatot kiírni, mert a korábbi szerződés büdzséje előre előre nem látható többletfeladatok és

„a rendkívüli járványhelyzettel kapcsolatosan megnövekedett igénybevétel” miatt kimerült.

Eközben pontosan tudható, hogy a honvédségi Airbus repülők egyáltalán nem vettek részt a védőfelszerelések Magyarországra szállításában

A csomagokat túlnyomórészt a Wizz Air gépei hozták, egy hétmilliárdos megbízás fejében; a két Airbust így legfeljebb katonai, még inkább kormányzati utak foglalhatták le a járvány első hulláma idején.

A pályázaton egyedül befutó cég,

az Aeroplex

a Magyar Nemzet információi szerint a 2018-ban már a gépek rendszerbe állításában is segédkezett. Az egykori Malév-leánycég tulajdonosa most az állami Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt – és az MNV gyakorolja a Védelmi Beszerzési Ügynökség tulajdonosi jogait is.

Vagyis, az ötéves szerződésben szereplő közel 14 milliárdos tétel a jelek szerint egyik állami zsebből a másikba vándorol.

VIA Népszava

Vécsei

Szerző

1 Comment

1 Comments

  1. Pingback: Hadházy: ha tudja valaki, hogy kiért ment, vagy kit vitt Grazba a honvédségi luxusrepülő, annak fizetek egy sört! - Városi Kurír

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük