Banánköztársaság
Magyar György: Orbán úgy urizálhat, ahogyan akar, a magánútjaira is jár neki a különrepülő
A bíróság a nyomozás folytatására kötelezte az ügyészséget annak megállapítására, hogy történt-e bármilyen visszaélés akkor, amikor Orbán Viktort a honvédségi nem kormánygépből Kairóból hazatérőben – jelentős kitérővel – a pisai repülőtéren tették ki, és ő a feleségével Olaszországban magáncélú kirándulást tett.
A bíróság a nyomozás folytatására kötelezte az ügyészséget annak megállapítására, hogy történt-e bármilyen visszaélés akkor, amikor Orbán Viktort a honvédségi nem kormánygépből Kairóból hazatérőben – jelentős kitérővel – a pisai repülőtéren tették ki, és ő a feleségével Olaszországban magáncélú kirándulást tett.
Ne legyenek kétségeink: a miniszterelnököt ezért senki nem fogja felelősségre vonni
De legalább történt valami, hiszen a Hadházy Ákos feljelentésének elutasításáról szóló határozatot a bíróság megsemmisítette, így az ügyészségnek tovább kell vizsgálódnia.
Egyszerűbb lenne a helyzet, ha beismernék: a két Airbust tulajdonképpen kormánygépnek vásárolták meg.
Mi is volt a tényállás?
Orbán Viktor február végén a honvédség által üzemeltetett Airbus-szal Kairóban járt, és hazafelé, nagyjából ezer kilométeres kitérővel Pisában szállt ki a gépből. Ahol feleségével együtt – aki e szerint a hivatalos delegáció tagjaként utazott – magánprogramját töltötte. Emiatt vélte úgy Hadházy Ákos független parlamenti képviselő, hogy ez lehet hűtlen kezelés, hivatali, esetleg közfeladati helyzettel visszaélés. Sietve feljelentést is tett, de az ügyészség ebben nem látott semmilyen kivetnivalót.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az Európai Bizottság nyomására módosítani kellett a büntetőeljárási törvényt, amely szerint amennyiben az ügyészség vagy a nyomozó hatóság a közhatalom gyakorlásával vagy a közvagyon kezelésével kapcsolatos kiemelt bűncselekmény miatt tett feljelentést elutasítja, a nyomozását megszünteti, felülbírálati indítvány benyújtásának van helye.
Ez most meg is történt, és a bíróság a nyomozás lefolytatását kezdeményezte.
Érdekes, hogy az nem váltott ki különösebb érdeklődést, hogy Orbán június elején, Türkmenisztánban tett látogatása után hirtelen megjelent Ankarában, ahol a török elnökkel közösen a VIP-páholyból nézte meg a Bajnokok Ligája döntőjét. Pedig itt is volt valamennyi kitérő, de ez már nem zavart senkit.
Megszoktuk, hogy a kormányfő saját céljaira használhatja a Hungarian Air Force gépét?
Visszatérve az alapkérdéshez: a ma hatályos szabályok szerint a nemzetvezetőt különös kiváltságok illetik meg (kész szerencse, hogy az első éjszaka joga nem tartozik e körbe). Ragaszkodjunk azonban a tárgyhoz: visszaélt-e a jogosultságaival Orbán, amikor – némi kitérővel – Toszkánába, illetve focimeccsre utazott?
A válasz: egyértelműen nem!
Ennek alátámasztására – legyen ez az olvasó számára esetleg fárasztó – idéznünk kell néhány jogszabályt. Meg Orwellt, akitől tudjuk, hogy az egyenlők között vannak egyenlőbbek. Nézzük a részleteket:
a védett személyek és a kijelölt létesítmények védelméről szóló 1996-os, többször módosított kormányrendeletet szerint a köztársasági elnök, a miniszterelnök, valamint a külügyminiszter és a legfőbb ügyész jogosult a TEK által nyújtandó állandó személyvédelemre. Eddig világos.
Folytassunk a hivatkozott jogszabályt:
a védett személy magánprogramjának időtartamára a személyvédelem egyes elemeiről előzetesen írásban lemondhat. Ez így rendben van. Csakhogy az államfő és a miniszterelnök még az egyenlőbbek között is egyenlőbb. Amennyiben ők magánprogramjaikra hivatkozva nem kérnek a különleges védelemből, „logisztikai háttértámogatás keretében” számukra – persze az igényeiket figyelembe véve – külföldön is meg kell tenni a közlekedésük biztosításáról, valamint az utazás koordináláshoz szükséges intézkedéseket.
Ha ez így van, miért szégyenlősködünk? Az USA elnökének is jár az Air Force One!
Mit is jelent ez a magyar gyakorlatban?
Amennyiben a nemzetvezető nem kéri a személyvédelem egyes elemeit, mert például nyaralni utazna bárhová, jár neki a „logisztikai háttértámogatás”. Ez magában foglalja bel- és külföldön a közlekedési feltételeinek megteremtését.
Ha ehhez szükség van a honvédség által üzemeltetett Airbusra, hát akkor Orbán és családja a „nem kormányzati” repülőgépet is igénybe veheti, s akkor a nálunk nem létező Air Force One fedélzetéről szállhatnak le akárhol.
A jogszabály alapján tehát nem igazán lehet belekötni Orbán magánútjaiba. Hadházy feljelentése alapján a bíróság is csak azt kifogásolta, hogy az ügyészség nem tisztázta a jogszabályi feltételeket, a költséghatékonysági szempontokat, a rendes gazdálkodás követelményeinek való megfelelést, és azt sem, hogy a toszkániai kitérő okozott-e vagyoni hátrányt.
Lehet, hogy olcsóbb volt az ezer kilométeres kitérő, mint ha a kormányfőt hazahozzák, és utána a nejével a honvédség gépével visszaviszik Pisába. Amire a hatályos szabályok alapján jogosult lett volna. Azt persze nem tudjuk, hogy Orbánék hogyan tértek vissza a toszkán kiruccanásról – ezt a bíróság is felvetette –, ami újabb költségeket keletkezhetett.
Itt az egész rendszerrel van a baj
Lehet urizálni, lehet „kormánygépet” ingyen magánutakra igénybe venni, de a nemzetvezető nem erre kapott felhatalmazást. Van neki elég barátja ahhoz, hogy a kirándulásait finanszírozza valaki, ha már nem akarja a saját pénzét ilyesmire költeni.
Komoly ügy lett Portugáliában abból, hogy az ország egyébként népszerű, több ciklus óta kormányzó szocialista miniszterelnöke, Antonio Costa május 31-én a hadsereg tulajdonában lévő állami géppel Budapestre utazott, hogy Orbán Viktor mellett ülve nézze végig az Európa Liga döntőjét. A látogatás nem szerepelt a politikus hivatalos programjában, ezért hazájában kínos helyzetbe került. Hát ilyen a jogállam.
Szerző
Friss
- Bámulatos horoszkóp! 5 csillagjegy csodás karácsony és szilveszter elé néz, amiből futja még 2025-re is!
- Orosz hírügynökség az Orbán-Putyin trécsről: második alkalom az elmúlt hónapokban, hogy európai vezető telefonon egyeztetett Putyinnal
- Magyar György: a jóisten mentsen meg minket az „erős felindulásban” elkövetett jogalkotástól!
- Hiába a tiltakozás és az utcai kiállás, 182-141-es arányban megszavazta az MTA, hogy a kormányé az ingó- és ingatlanvagyona
- Lassú „gyorsreakció” a Fidesztől: haladéktalanul törvénymódosítást kezdeményeznek
- Kis nyugdíjból kis védettség – A téli szezonra 140 ezer forintra rúg az ajánlott oltások ára
- Hallott már ilyet? Novák Előd magzatvédő dalpályázatot hirdetett, aminek már győztese is van
- Hángérien szafari – Újabb fincsaságok a Mészáros-zebrák ügyében
- Mondhat amit akar Lázár János, itt a MÁV agóniájának újabb jele
- Időjárás: végülis december van, vagy mi a szösz – Karácsonyi előrejelzés