Budapesti hétköznapok
Hop on és nem hop off – avagy, na kiknek csörög a buszos ÁFA-csökkentés?
Egy hete a közlönyben jelent meg kormányrendeletre hivatkozva, hogy a 27 százalékról 5 százalékra csökkentet a menetrend szerinti városi buszos szolgáltatások áfakulcsa. Nem a közösségi közlekedésről van szó, hanem a turisták által használt városnéző buszokról, népszerű nevén a „Hop on-hop off” konstrukcióé. Akkor még csak zsigerileg volt érezhető, hogy NER-kéz lehet a dologban, mára azonban kiderül: ezúttal sem csalódunk.
Egy hete a közlönyben jelent meg kormányrendeletre hivatkozva, hogy a 27 százalékról 5 százalékra csökkentet a menetrend szerinti városi buszos szolgáltatások áfakulcsa. Nem a közösségi közlekedésről van szó, hanem a turisták által használt városnéző buszokról, népszerű nevén a „Hop on-hop off” konstrukcióé. Akkor még csak zsigerileg volt érezhető, hogy NER-kéz lehet a dologban, mára azonban kiderül: ezúttal sem csalódunk.
Érdekes, hogy „brüsszeli pénz” ehhez nem szükséges, mint a tanárbéremeléshez….
A háborús veszélyhelyzet ürügyén a kormány 5 százalékra csökkenti a hop on-hop off jellegű buszos városnéző szolgáltatás áfáját május 23-ától.
Az áfakedvezményért cserébe a szolgáltatóknak ezután fizetniük kell turizmusfejlesztési hozzájárulást, vagyis a 22 százalékpontos adócsökkentés mellé társul egy új, 4 százalékos közteherfizetési kötelezettség. Összességében azonban jól járnak a cégek, hiszen a bruttó ár eddig a nettó plusz 27 százalék áfa volt, ezután pedig a nettó plusz 5 százalék áfa és 4 százalék turizmusfejlesztési hozzájárulás lesz, vagyis a bruttó ár a nettó plusz 9 százalék közteherre változik.
A társaságok minimum 18 százalékkal kevesebb adót fognak fizetni. Így olcsóbb lehet a szolgáltatásuk, tehát – ha nem csökkentenek árat – nagyobb lehet a hasznuk.
A Főpolgármesteri Hivataltól most azt a tájékoztatást kapta a 24.hu, hogy a járati engedélyek kiadása 2021 nyara óta hatósági eljárás keretében történik és a 2023-ban kiadott, jelenleg hatályos engedélyek 2024. január 31-éig szólnak. A szolgáltatást jelenleg öt cég nyújtja:
- az Amenti Zrt. 2023-tól rendelkezik engedéllyel, egy buszra.
- A Big Bus Hungary Kft. öt,
- a City Attraction7569 Kft. egy,
- a Mr.Nilsz Kft. tíz,
- a Program Centrum Kft. pedig egy buszt működtethet.
„Dokument jeszty”…..
A cégnyilvántartást böngészve kiderült, hogy a fővárossal a hop on-hop off szolgáltatásra szerződő öt vállalkozásból három azonos tulajdonosi körhöz tartozik, a Boat & Bus érdekeltsége. Ez a cég pedig két ismert üzletemberhez köthető: közvetetten tulajdonos benne Zakarya Hamdan, illetve Sájer Gábor. Nekik kedvezhet leginkább az áfacsökkentéssel a kormány, avagy Gulyás Gergely nyilatkozata alapján az ő vállalkozásaikat akarják a leginkább kifehéríteni.
- Zakarya Hamdan jordán milliárdos családból származik, testvére a szállodaüzletben érdekelt, nem mellesleg a Magyar Érdemrend középkeresztjével kitüntetett Sameer Hamdan, akinek túlépített ingatlanáról is jelent meg cikk korábban.
- Sájer Gábort pedig Tiborcz István köréhez szokták sorolni olyan alapon, hogy a páros évekig dolgozott együtt az Eliosnál. Sájer 2012-től vezette az Eliost, 2014-től pedig vezérigazgatóként irányította az egykor uniós közbeszerzéseken taroló közvilágítási céget. Az Elios-korszak után Sájer üzletemberként folytatta pályáját, a napelembiznisz felé fordult, de nem szakadt el Tiborcz köreitől. Nem régen csöppent bele közvetlenül a városnéző buszos bizniszbe: a Pepper Catering Zrt.-ben, amelyen keresztül a Boat & Busban tulajdonos, február közepén szerzett minősített többségű részesedést. Igaz, addig a vele azonos lakcímre bejegyzett Sájerné Fajd Eszter szerepelt tulajdonosként.
Gulyás Gergely a szokásos „rózsaszín arccal”….
A május 11-ei Kormányinfón Gulyás Gergely azzal indokolta az 5 százalékos áfakulcsot, hogy attól
kifehéredik az ágazat.
Az áfacsökkentés feltétele, hogy a szolgáltató kizárólag elektronikus fizetési lehetőséget biztosítson a jegyvásárlóknak, és az e-fizetés folyamatosan rendelkezésre álljon. A miniszter elmondása szerint ugyanis sok volt a készpénzes fizetés, ami feketén ment, így jelentős bevételtől esett el az állam. Ha valóban így volt, akkor rohamtempóban kell átállniuk kizárólag elektronikus fizetésre a szolgáltatóknak, amennyiben már május 23-ától élvezni akarják az áfacsökkentést.
Az ötlet nem új…
A városnéző buszok üzemeltetésének lehetőségét már 2016-ban kinézte magának a minden lehetőségre azonnal lecsapni hajlandó oligarcha-kommandó. 2018-ban újra bepróbálkoztak, de akkor még tartotta magát Budapest, a Fővárosi Közgyűlés eredménytelenné nyilvánította a városnéző buszok üzemeltetésére vonatkozó koncessziós eljárást, ahol felvetődött Tiborcz István érdekeltsége is.
Szerző
Friss
- Az Örkény Színház pedagógus-továbbképzési programja nem kell az Oktatási Hivatalnak
- Ujhelyi István: Címeres Populisták Agresszív Cirkusza (CPAC)
- Megvan Lengyelország új elnöke, nehéz napok várnak a kormányra
- Fiatalnak lenni Amerikában, Oroszországban és Magyarországon – Lehetőségek és kihívások összehasonlítása
- ‘Magyarország GDP-jének 38 százalékát Budapest termeli, ha a város megáll, azt minden magyar megérzi’
- Mészáros Lőrinc a riporter -és áttételesen az Ön- kérdésére: húzzanak haza!
- Tucker Carlson ment, Ben Shapiro jött: újabb ‘rekordnézettségű-gyanús’ Orbán-interjút készíttetett a…. (ki is?)
- A törvény mindenkire nézve egyformán kötelező!? De amit szabad Jupiternek, azt nem szabad az ökörnek!
- Új hónap, új évszak vadiúj júniusi horoszkóp!
- Újabb ‘vörös skarlát betű’ az Orbán-rendszer homlokán, ha bebizonysodik a javítóintézet-igazgató elleni vád