A bukástól rettegő kormány most készül Magyarország történetének talán legnagyobb lenyúlására – véli a főpolgármester
Megosztás
Az állam 35 éves úttendere szembemegy az elmúlt évek szuverenitási, reprivatizációs, a magyar vállalkozásokat helyzetbe hozó folyamataival. A gigantikus koncesszió ugyanakkor beleillik abba a hatalom- és vagyonkimentési folyamatba, amelyet az alapítványosdi, a hosszú távú kinevezések és a ciklusokon átnyúló központosított közbeszerzések jellemeznek – írta le a Karácsony Gergely szerint gigaméretű kormánylenyúlást a Telex.
Az állam 35 éves úttendere szembemegy az elmúlt évek szuverenitási, reprivatizációs, a magyar vállalkozásokat helyzetbe hozó folyamataival. A gigantikus koncesszió ugyanakkor beleillik abba a hatalom- és vagyonkimentési folyamatba, amelyet az alapítványosdi, a hosszú távú kinevezések és a ciklusokon átnyúló központosított közbeszerzések jellemeznek – írta le a Karácsony Gergely szerint gigaméretű kormánylenyúlást a Telex.
Eddig…..
Adott egy kormányzat Orbán Viktor miniszterelnök vezetésével, amely eddig folyamatosan úgy gondolta, hogy külföldiek helyett magyaroknak kellene kontrollálniuk a fontosabb gazdasági ágazatokat. Éppen ezért megvette a német, olasz, francia, amerikai energetikai vállalkozástól, gázszolgáltatótól, cafeteriacégtől vagy éppen banktól annak hazai érdekeltségét, és a külföldiek helyére vagy maga az állam lépett, vagy legalábbis egy magyar, jellemzően politikaközeli vállalkozó.
Eddig úgy tűnt, hogy ez a kormány tényleg hisz a szuverenitás fontosságában, egy évtizedig fel sem merült, hogy egy autópálya-tendert külföldi fővállalkozó nyerjen el, főleg az nem, hogy a rendkívül rossz emlékű ppp-rendszer visszatérjen.
Ha az osztrák, a német vagy a francia cégek mégis nagyon akartak építeni, egyetlen esélyként esetleg bedolgozhattak előbb a Közgép, majd egyre inkább a Duna Aszfalt királyi mélyépítőknek.
És a fordulat…
Jött egy váratlan lépés, ami ennek az egésznek homlokegyenest az ellenkezőjét mutatja.
Arról szól, hogy egy tollvonással 35 évre a hazai autópályákkal, gyorsforgalmi utakkal, azon belül építéssel, felújítással, üzemeltetéssel kapcsolatos feladatokat megkaphatja valaki vagy valakik, nagyon erősen gyaníthatóan egy külföldi, vagy legalábbis egy külföldi(eke)t is tartalmazó konzorcium.
Miről szól ez a hatalmas üzlet? Miért van erre szükség? Vagy ez a lépés is illeszkedik az „utánam az özönvíz” jellegű intézkedések sorába, amikor az állami vagyon és az állami feladatok magánalapítványba szerveződnek, elvesztik közpénz jellegüket, a barátok kuratóriumi tagokként hosszú távú személyi kinevezéseket nyernek, a kormányzati ciklusokon messze túlmutató kizárólagos szerződések születnek (nukleáris megállapodás, gázszállítás, takarítás, vagyonvédelem).
Szóval voltak már ilyenek, de most érkezett egy minden eddiginél nagyobbnak tippelhető valami, ami már nem csak egy „kis” Paks 2 vagy egy 15 éves hosszú távú gázszerződés, főleg nem csak egy érthetetlen 500 milliárd forintos Fudan-ügy, hanem még ezeknél is több pénz, vélhetően Magyarország történetének legnagyobb értékű tendere.
Összefoglalás
Sajnos nagyon sok kérdés maradt nyitva:
Készült-e hatástanulmány és költségelemzés?
Miért van minden összeg euróban megadva? Ez teljesen nyíltan a külföldi cégeknek szól?
Miért megy szembe a kormány az eddigi protekcionista üzeneteivel?
Miért tartozik ez a sok minden egyetlen feladatba, miért nem lehetett szétbontani?
Az állam is több cégben oldotta meg korábban. Sajnos mostanában ez a gigaméretű szerződés nagyon jellemző, de ezzel a magyar kkv-k háttérbe szorulnak.
Természetesen az útépítésben kevesebb a kkv, de ha egyedi feladatok vannak, akkor többen érhettek volna oda egy-egy tervezésre, részteljesítésre. A Fidesz ismét ki szeretne szervezni magánkézbe egy teljes ágazatot. A feltételek elég homályosak, és egyelőre a közvélemény, de még a szakmai közvélemény sem tud arról, hogy honnan és miért jött elő ez ilyen hirtelen.
(A további részletes elemzésért kattintson A Telex-re!)
„Most készül Magyarország történetének talán legnagyobb lenyúlása. A bukástól rettegő kormány az autópályákat is el akarja adni, ezzel a következő 35 (!) évben több mint 5000 milliárd forintot(!) kapna az államtól, vagyis az adófizetők pénzéből a Rogán-féle koncesszió nyertese.
Hogy ki, annak kitalálásához sem kell sok fantázia, ismerve ennek a kormánynak a működését.
Saját bevallása szerint is készülődik a külügyminisztert megjachtoztató Fidesz-oligarcha, és azon se lepődnék meg, ha felbukkanna az ügyben a kínai szál. Megint és újra a magánérdekeket helyezik a közérdek elé, magánvagyont csinálnak a közvagyonból, az 1 százalék kiváltságost szolgálják a 99 százalék többség helyett. Ezt a károkozást is meg fogjuk akadályozni, a koncesszió illegitim, hiszen a kormány minden társadalmi felhatalmazás nélkül akarja eladni a magyar gyorsforgalmi utakat. Magyarország következő kormánya ezt a pályázatot és az annak nyomán megkötni tervezett szerződést semmisnek fogja tekinteni, a koncesszióban az állami oldalon közreműködőket a jog teljes erejével felelősségre fogja vonni, egyetlen fillér koncessziós díjat nem fog kifizetni, és vissza fogja venni a magyar gyorsforgalmi utakat.
Erre készülhet mindenki, aki ebben a bűnös eljárásban bármilyen szerepet vállal.”